Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har från Fujifilm Europa fått veta att Fujifilm samarbetar med tre blixttillverkare om trådlös TTL-styrning. De nämnde Elinchrom och Profoto. Elinchrom delar system med Phottix.
ttl med Elinchrom är nog att hoppas för mycket. Däremot lär de väl släppa en hs-sändare. Jag hoppas verkligen jag har fel dock.
 

"klick"

Aktiv medlem
Lite ny info som för mig var intressant. Som vi vet saknar X-T20 F-log men om man ställer in följande kommer man väldigt nära tydligen vilket är positivt. Speciellt om man kollar på sample videon jag posta tidigare där kontrasten var så hög att mycket av informationen var borta även om man lättade upp det i redigeringsprogrammet efteråt.

"4K: to get close to the F-Log profile for color grading, dial down highlight + shadow tone to -2 and sharpness down to -4, it’s pretty close to the flat F-Log profile (for max. dynamic range recovery capability you still need F-Log)"

Dom pratar även lite om lineskipping men verkar inte jämföra ordentligt. Han säger att han inte såg nån skillnad typ så hoppas på det bästa !

Själva fotodelen är jag inte orolig över då det ser bra ut så därför jag mest skriver om video.
Är lika intresserad av både delar :)

Videon. http://www.youtube.com/watch?v=9HOrvnCCfzs&t=13m38s
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lite snack om X-T20 och X100F. X-T20 är nog den kamera som ger mest för pengarna just nu;)

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9HOrvnCCfzs#t=602

/Stephan
Det har du säkert rätt i. Fast en del älskar 100X serien och dess låga vikt och diskreta image. Sedan finns det de som drar nytta av kamerans centralslutare för att synka studioblixtar inom och utomhus.
För de flesta är nog X-T20 det alternativ som är mest allround.
Fast alla gillar inte DSLR stilen på kameran. För de som mer gillar X-PRO2 stilen så bör man nog avvakta. Det kommer nog ganska säkert en X-E3 med tiden. Fast det finns så få rykten om en sådan så det kommer nog ta lite tid.
Den kommer säkert vara ganska ganska lik en X-T20 men i en annan förpackning.
Jag kör som sagt X-T2 och X-PRO2. Två kameror som är väldigt lika på många sätt men också väldigt olika.
För mig betyder det att jag kan använda båda samtidigt utan att det blir komplicerat. Menyer och det mesta är lika.
Så jag gillar båda typerna. Många andra föredrar en dSLR liknande kamera med sökaren i mitten.
Andra vill ha en kamera som mer liknar en mätsökarkamera. Vilket X-E3 kommer göra i en liten förpackning.

Tror den som gillar mätsökarvarianten fast med utbytbara objektiv skall ha is i magen och vänta.
Gå inte och köpa en X-T100 eller en X-T20 om det inte är exakt det ni vill ha.
 

SallyIV

Aktiv medlem
.och trots att E2 har en litet enklare elektronisk sökare duger kameran gott i jämförelse med T1. Med senaste FW blev ju E2 i princip en T10 i allt utom just sökarpositionen, snacka om bra support. E3 torde nog bli ett lika stort steg mot E2 som T1 till T2..


-J!
 

smislo

Aktiv medlem
Har idag fått 55-200/3.5-4.5...börjar vara otålig att få X-T20 och resten av linser... inte många dagar kvar hoppas jag...
 

Gripen73

Aktiv medlem
Bestämt mig för att ge Fujifilm en chans. Står nu i valet och kvalet kring vilken kamera jag ska välja. De två alternativen är:

Fujifilm X-T20 + Fujinon XF 23/2,0 R WR
eller
Fujifilm X100F

Hur ska jag tänka? När är den ena kameran bättre än den andra? Hur står sig respektive sökare mot varandra? Hur står sig optiken mot varandra?

Tack på förhand!
Hur har det gått för dig? Bokat någon av dom?
Har haft exakt samma tankar som dig.
X-T20 + 18-55 f2.8-4.0 + 23 f2 eller X100F.
Jag har beslutsångest. Vill ha en mindre lättare kamera som komplement till min Canon 6D. Usch vad jobbigt ;)
 

"klick"

Aktiv medlem
Nån som hört något om X-T20 ? Redan levererats i andra länder så borde inte vara långt kvar nu..
Lite småirriterad på att ingen site lyckats klämma ut en recension ännu. Man vill jue helst få reda på om kameran är så bra man hoppats innan man får den ! Man kan iof vänta och inte förhandsbokade men riskerar då istället att bli utan kamera. Vilket är lite surt då jag inte har nån alls just nu !
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nån som hört något om X-T20 ? Redan levererats i andra länder så borde inte vara långt kvar nu..
Lite småirriterad på att ingen site lyckats klämma ut en recension ännu. Man vill jue helst få reda på om kameran är så bra man hoppats innan man får den ! Man kan iof vänta och inte förhandsbokade men riskerar då istället att bli utan kamera. Vilket är lite surt då jag inte har nån alls just nu !
Du säger att det inte finns tester. Det finns ganska många faktiskt.
Bara att söka på nätet. Visserligen inte på svenska.
X-T20 är en lätt snöpt X-T2 i en lite mindre förpackning.
Om man tänker på prisskilnaden är skillnaden i prestanda inte så stor.
Camera store gjorde tidigt en recension av de här kamerorna.
De brukar göra bra recensioner och ärliga sådana. Är det något de inte gillar så nämner de också det.
https://www.youtube.com/watch?v=VLWPnrkWk4o
 

"klick"

Aktiv medlem
Du säger att det inte finns tester. Det finns ganska många faktiskt.
Bara att söka på nätet. Visserligen inte på svenska.
X-T20 är en lätt snöpt X-T2 i en lite mindre förpackning.
Om man tänker på prisskilnaden är skillnaden i prestanda inte så stor.
Camera store gjorde tidigt en recension av de här kamerorna.
De brukar göra bra recensioner och ärliga sådana. Är det något de inte gillar så nämner de också det.
https://www.youtube.com/watch?v=VLWPnrkWk4o
Tack, videon var dock first look på en pre production modell. Tänkte mer ingående test på pixelnivå, RAW exempelbilder i olika ISO osv. Jämförelse mellan X-T2 videoläge och T-20.
T2 kör bara lite crop medans T-20 har lineskippings. Hur påverkar det detaljer på pixelnivå osv.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Tack, videon var dock first look på en pre production modell. Tänkte mer ingående test på pixelnivå, RAW exempelbilder i olika ISO osv. Jämförelse mellan X-T2 videoläge och T-20.
T2 kör bara lite crop medans T-20 har lineskippings. Hur påverkar det detaljer på pixelnivå osv.
Raw och ISO test så kan du väl lika gärna kolla xpro 2 eller xt2 är ju samma sensor och processor.
 

"klick"

Aktiv medlem
Raw och ISO test så kan du väl lika gärna kolla xpro 2 eller xt2 är ju samma sensor och processor.
Precis, det borde vara lika men jag behöver se med egna ögon så att säga :)
Man vet aldrig om dom gjort något för att göra skillnad på X-T20 och X-T2 i bildkvalite även om det inte syns i specs. Antar jag är nojig hehe men blir lätt missnöjd om saker inte håller den kvalité jag förväntar mig så bäst att vara säker.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Man vet aldrig om dom gjort något för att göra skillnad på X-T20 och X-T2 i bildkvalite även om det inte syns i specs. Antar jag är nojig hehe men blir lätt missnöjd om saker inte håller den kvalité jag förväntar mig så bäst att vara säker.
Jag har ganska bra kontakt med Fujifilm och de själva uppger att det bara är bildkvaliteten för video som ändrats. Det som skiljer är sökarförstoring, vädertätning, UHS-II-kompabilitet osv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Låter bra, för min typ av foto är dom 3 sista punkterna inte inte så viktiga.
Du kan nog vara ganska trygg. Fuji gör väldigt fina kameror som känns riktigt välbyggda och är det dessutom.
Deras många mekaniska reglage gör dem snabbjobbade.
När man väl vant sig vid detta sätt att jobba är det svårt att gå tillbaka till kameror där man skall rota runt i menyer.
Deras objektiv är sedan i de flesta fall enormt bra.
 
ANNONS