Annons

Vilken film till Holga 135BC ?

Produkter
(logga in för att koppla)

FreLe

Medlem
Hej allihop!

Jag tänkte att jag skulle lära mig fota analogt och samtidigt bryta mig in i toycamera-världen, så jag har hittat en Holga 135BC som jag tänkte inhandla. Jag fotar helt och hållet digitalt idag. Fotade en rulle och framkallade själv någon gång i gymnasiet i bildkursen, men det var ett tag sen... och nu har jag hittat ett "låne-mörkrum" där jag kan lära mig framkalla själv.

Jag gillar verkligen sv/v så jag har ju stött ihop med begreppet "Tri-X" tidigare så jag tänkte prova det till Holgan. Men jag är rätt sugen på att köra färgfilm också.

Har ni några tips på vad jag kan använda för film? märke osv, jag har verkligen ingen koll alls på analogt.

Tacksam för svar!

/Fredrik
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Ett tips, köp den billigaste negativa färgfilmen du kan hitta och överexponera den.

Fuji Superia 400 och 200 är bra och billiga färgfilmer. Kom bara ihåg att överexponera ca 1 steg om du vill ha bra negativ.

Pröva gärna de mest skräpiga och billiga filmerna du kan hitta, då kommer du antagligen våga slösa mer bilder och således få fler som är bra.

Har du kollat på bilder tagna med Holga 135?

Kolla här: http://www.flickr.com/search/?q=Holga+135+BC

Lycka till!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kom ihåg att Holga 135BC är en kamera med endast en enda exponeringsinställning. Bl 8 och 1/125 sek. Vill du kunna variera exponeringen så skaffa flera stycken som du laddar med olika filmkänslighet, eller skaffa filter som förlänger exponeringen, eller bådadera. Fotar du i färgnegativ är det inte så farligt. Du kan överexponera flera bländarsteg och ändå få ok resultat. Men se i så fall till att använda en ISO 400 film. I solsken blir det upp till ett par steg överexponerat och i molnigt väder mera rätt exponering. Använder du ISO 100 film blir det rätt exponerat i solsken men underexponerat i gråväder, vilket inga filmer klarar speciellt bra. Kör du svartvitt är det lite värre. Både underexponering och överexponering ger märkbart sämre teknisk bildkvalité, men om jag skulle välja så är Tri-X 400 eller Plus-X 125 mycket bra alternativ. Personligen upplever jag att de filmerna klarar både över- och underexponering 1 steg ganska bra. Kör i så fall Plus-X i solsken och Tri-X i gråväder.
 
Senast ändrad:

Olle

Aktiv medlem
Kör du svartvitt är det lite värre.
Såvida du inte använder svartvit film avsedd för samma process som den negativa färgfilmen, dvs C41. Exempel på sådan film är Ilford XP2 Super. Den har samma egenskaper som färgfilm när det gäller tolerans mot felexponering.

Olle
 

loidor

Avslutat medlemskap
@Graal:Bländaren på Holga 135BC är någonstans runt 13. Jag har mätt själv.

@FreLe: Ovanst. gör att den funkar som en sk. "sunny 16", en regel som säger att vid strålande sol, med en slutare på 1/100 (Holgan ligger däromkring) och en bländare på f/16 ska man ha en film på ISO100. (Jao, just det, bländarknappen fungerar inte heller, så du har alltid ~f/13). Eftersom det är rätt kort mellan f/13 och f/16 brukar sunny 16 funka hyfsat.

Iaf ger det följande att komma ihåg.
Starka kanter på skuggor - ISO100
Suddiga kanter på skuggor - ISO200
Inga kanter på skuggor - ISO400
Inomhus - ISO800 eller mer

När det gäller svartvita filmer (ex Tri-X) framkallar många inte dessa idag, utan skickar. Tar lång tid och är dyrt. Kan vara värt att tänka på att framkalla själv.
 
ANNONS