Annons

Holga - Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

annastarberg

Ny medlem
Hej! Tjej på 18 år med stort fotointresse här. Fotar med en Nikon med bla ett Sigma objektiv.
Men nu är jag jätte sugen på en Holga kamera då jag älskar den typen av gamla foton.
Men jag har massor med frågor som jag behöver hjälp med.
tex. hur mycket kostar filmen och var får man tag på den billigast?
Hur framkallas bilderna? kan man få in bilderna digitalt i datorn eller är det scanna som gäller?
Hur många bilder är det på en rulle film?

Har nämligen tittat lite på ebay.se & så vitt jag förstått hittills så kostar 5 stycken rullar med 120 film
till Holga ca. 200 kronor, men hur många bilder är det? för antar att det är mer än ett foto på varje rulle?

Väldigt tacksam för hjälp!
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Du får ut 12 fotografier (6x6cm) från en rulle 120-film. Det finns även toycams som tar vanlig 135-film, vilket gör att du istället får ut 36 fotografier från en rulle.

Filmen kan du låta framkalla hos exempelvis Crimson.se. De skannar också, men det är inte billigt. Om du tänker köra svartvit film kan du även fundera på att framkalla själv; det blir tämligen omgående billigare än att förlita sig på framkallningslabben.

/Johan
 

gatsu

Aktiv medlem
Photax.se har film.

Ex.
Svartvitt Fomapan 400 - 5 rullar för 185:-
Färg Kodak Porta 400 - 5 rullar för 295:-
Det ger 12 bilder/rulle (iaf till min Rolleiflex, kanske blir färre bilder i annat format).
Svartvitt går ju ganska enkelt att framkalla själv hemma och sedan scanna.

Mina första rullar skickade jag till Crimson.se för framkallning, 65:-/rulle och sedan scannade jag negativen. Så om jag ska köra några färgrullar kommer jag använda mig av dem igen, då färgframkallning är betydlige krångligare.

Kaffebrus.se har också film och andra tillbehör.

Lycka till!

Edit: Så är man långsam som vanligt :D
 

annastarberg

Ny medlem
Tack så jätte mycket för hjälpen!
Vore ju faktiskt roligt att kunna framkalla själv, får kolla närmare på det!
men då är det ju inte sådär fasligt dyrt trots allt, så ska nog ta och investera i en holga :)
näst på önskelistan står en polaroid, men dem filmerna ska tydligen vara hutlöst dyra tyvärr!
 

Urr

Aktiv medlem
Mest ekonomiskt är det nog att köpa Diana mini istället. Matas med 135 film. Blir enklare att scanna också. Även den vanliga Dianan för 120 film är ett nog så bra val av toy-camera.
 

Leonard91

Aktiv medlem
Kul tråd! Jag är inne på precis samma sak. Jag är en fattig student som fallit för toycamera-fotona och vill gärna prova en sådan istället för min nuvarande Canon 450D som är otymplig att ta med på spontana utflykter.
Jag tänkte skaffa min en Diana+, Diana Mini eller Holga 120 CFN. Vad är det för skillnad mellan dem?

Jag har också några frågor:
Vart är det billigast att köpa kamera (även film)? Det behöver inte vara inom Sverige.
Hur gör man för att skanna in bilderna för att få dem digitala? Kan man köpa en egen skanner? Länka gärna till ett förslag isåfall =)
Hur stora utskrifter kan man göra med dessa foton? Det finns ju inga pixlar i filmen, så det borde väl vara skannern som avgör storleken på bilderna?
Hur är det billigast att framkalla fotona, själv med kemikalier eller skicka till typ Crimson?
 

Luguber

Aktiv medlem
Svar på frågor

Hej Carl.

Några av Dina frågor kan jag svara på.
När det gäller kameramodellerna, så har jag noll koll på Diana F.
Diana Mini, använder sig av små film 24x36mm, Holga 120 matar man med 120 film (6x6 alt 4,5x6), fast till Holga finns det en små bilds insats.
Att scanna in bilderna gör man med en egen scanner allt lämna in, fast det är rätt dyrt per ruta.
Skall man scanna många bilder, så tror jag på att ha en egen scanner.

Jag har för mig att det inte är så billigt att framkalla själv om det är färgfilm och det är rätt omständligt att göra med olika bad och temperaturer. Svartvitt är betydligt enklare och blir billigare att göra på egen hand.
 

Leonard91

Aktiv medlem
Tack för svaret Sten!

Vad jag har förstått ska får man ut 12 exponeringar på 1 rulle film i en kamera med 120-film (tex. Diana+).
Och motsvarande 36 exponeringar på 1 rulle film i en kamera med 35mm-film (tex. Diana Mini).
Stämmer detta?

Och om ni vet vart man kan köpa en sådan skanner, så länka gärna till en =)
 

Luguber

Aktiv medlem
Tack för svaret Sten!

Vad jag har förstått ska får man ut 12 exponeringar på 1 rulle film i en kamera med 120-film (tex. Diana+).
Och motsvarande 36 exponeringar på 1 rulle film i en kamera med 35mm-film (tex. Diana Mini).
Stämmer detta?

Och om ni vet vart man kan köpa en sådan skanner, så länka gärna till en =)
Jo det är helt rätt, med en 120 film får Du ut 12 (6x6cm) eller 16 (4,5x6cm) bilder.
samt med 135 film, kan Du får ut 24 eller 36 bilder. Beror på om man köper en film för 24 eller 36 bilder.
Sedan är en 135 film bättre skyddad i en plåtkassett.
Är man ovan att hantera film överhuvudtaget, kan det vara lite lugnare med 135 (småbild. Då den är lät att ladda i kameran. Jag tror att den också blir billigare per tagen bild.
Skillnaden blir att med 120 film, så blir negativen (den framkallade bilden) större och kan då behålla bättre kvalité vid större förstoringar.

När det gäller scanner och 120 film, så är det bästa en flatbäddsscanner. Fast vilka som är bra just nu är jag osäker på, titta runt här lite så kan Du ev få svar

Sten
 

styret

Aktiv medlem
Tjena.

Kaffebrus.se har massvis av toycams att välja på.

Själv har jag en Diana+ därifrån som jag har haft i lite mer än 6 år.
Det är en fantastisk kamera tycker jag. Efter ett tag lär man sig egenheterna men ändå kommer något man inte räknat med in i varje bild och gör den unik.

Jag köper min film på photax. Dom är välsorterade och bra att snacka med. Jag använder mest kodak Portra i min diana men en och annan rulle svartvit Fomapan slinker igenom med när andan faller på.
Kodak Portra funakr riktigt bra i Dianan tycker jag och kostar typ 225 spänn för 5 rullar.

Vilken kamera du ska välja är ju en samksak. Jag tycker det känns som att Dianan ger väldigt softa bidler och jag tycker färgerna ofta känns lite varmare och softare jämfört med Holga som känns mer som en svartvit kamera för mig. Lite hårdare bildkänsla.
Dianan passar mig bra för att dokumentera lite snaps på surfresor, topturer och i smmarkvällar.

Om du kollar lite i tex toycampoolen här på FS eller söker runt lite på Flickr så kommer du nog snart se vilka egenheter dom två har. Minin har jag ingen erfarenhet av och tycker inte den verkar så intressant.
Vill man ha en kamera för vanlig småbildsfilm så tycker jag det finns bra mycket mer spännande kameror att använda. Lomo Smena tex. Det ligger ett par på tradera just nu.
En klassisk toycam, byggd i ryssland och med grym känsla i.
Diana mini är ju mer något man byggd för att efterapa dianakänslan på småbild,som itne alls blir samma sak. Då kan man nästan lika gärna plåta med mobilen med toycam-app.

Dock får jag säja att Holgas småbildsvariant var riktigt rolig, flickvännens kamera gick sönder medan vi var i usa så jag ersatte den med en sån för 20 dollar...

Svartvitt är busenkelt att framkalla själv och när du gjort det 5 gånger kan man framkalla färg själv med. Det är itne så krångligt som folk tror.
Kolla lite i forumet för analogt fotografi, där finns aktiva trådar om just det.
Det ärmycket billigare än att skicka iväg.

Om du ändå har en digital systemare så kan du lika gärna fotografera av negativen på ett ljusbord eller mot en fönsterruta eller någon annan ljuskälla. sen inverterar du dom i photoshop och vitbalanserar färgerna i kurvor-verktyget.

Precis som du säjer så är det storleken på bildfilen (scannad eller fotad spelar ingen roll) som avgör utskriftstorlek.

Köp en kamera och kör järnet!
 

annastarberg

Ny medlem
Tjena.

Kaffebrus.se har massvis av toycams att välja på.

Själv har jag en Diana+ därifrån som jag har haft i lite mer än 6 år.
Det är en fantastisk kamera tycker jag. Efter ett tag lär man sig egenheterna men ändå kommer något man inte räknat med in i varje bild och gör den unik.

Jag köper min film på photax. Dom är välsorterade och bra att snacka med. Jag använder mest kodak Portra i min diana men en och annan rulle svartvit Fomapan slinker igenom med när andan faller på.
Kodak Portra funakr riktigt bra i Dianan tycker jag och kostar typ 225 spänn för 5 rullar.

Vilken kamera du ska välja är ju en samksak. Jag tycker det känns som att Dianan ger väldigt softa bidler och jag tycker färgerna ofta känns lite varmare och softare jämfört med Holga som känns mer som en svartvit kamera för mig. Lite hårdare bildkänsla.
Dianan passar mig bra för att dokumentera lite snaps på surfresor, topturer och i sommarkvällar.
Har tittat närmare på Dianan och gillar den mer och mer! är absolut mer sugen på en diana+ än en holga nu! Men eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa äldre kameror alls, utan är van vid dagens "plugga in en usb-sladd och vänta en minut så ligger fotona på datorn" så har jag inte en susning om hur film och framkallningar fungerar, skickar man iväg rullarna och får tillbaka fotona som vanligt? vart kan man skicka rullarna i så fall? är det svårt att lära sig allt, eller är det en rolig och bra kamera även för en nybörjare som mig? Blir mest snurrig av att läsa ISO hit och mått på rullar till höger och vänster... haha
 

styret

Aktiv medlem
Fotar du färg så är det enklaste att låta ett labb framkalla filmerna åt dig. Vilket labb du använder beror ju på vart du bor.
Mellanformatsfilm kan vara krångligt hos vissa labb så då får du kasnke skicka iväg filmerna.
Crimson eller Enbrabild.se fungerar bra.

Svartvitt är enkelt att framkalla hemma men detär en del grejer att skaffa så det anske är bästa att skicka iväg det med fram tills du känner att du plåtar tillräckligt mycket för att det ska vara värt investeringen.

Du väljer själv om du vill ha papperskopior, negativen scannade till cd-skiva eller bara framkallat.

Själv framkallar jag all sorters film hemma och fotar sedan av dom mot en vit ljuskälla, tex ett fönster med en mjölkvit film eller något fasttejpat.
Det enklaste är såklart att skicka iväg och få scannat, men att fota av bilderna själv är väldigt ekonomiskt.

En diana eller holga är jättelätt att använda. Du har 3 inställningar att göra, först väljer du film. Det fungerar precis som iso på en digitalkamera men du gör det var 12e bild. Ska du plåta en solig sommardag är iso100 bra, blir det lite allaroundfoto stoppar du i en 400. typ.

Sen är det skärpan, den kan man glömma, det blir ju inte riktigt skaprt iallafall... På Diana finns det 3 lägen, poträtt, grupp och landskap.

3 steget är bländare. Det finns ett reglage med symbolerna, sol, lite moln, mulet.

Sen är det bara att plåta på. förbered dig på att allt inte kommer se fantastiskt ut direkt och du kommer glömma linslocket på ibland osv men det är riktigt härligt att få ut en riktigt bra bild från sin lilla plastleksak som alla du porträtterar kommer asgarva åt.

Köp och stick ut och skjut, nu kommer sommarkvällarna, perfekta för kinesiska damer med turkos överdel!
 

Leonard91

Aktiv medlem
Det går väl att ställa slutartiden? Alltså att man håller inne "avtryckaren" längre, för att få längre slutartid.

Jag är inne på Diana, det känns som att jag kommer fota mer med färgfilm och jag gillar de softa toycamera-bilderna mer. Frågan är bara om jag ska köpa en Diana+ eller Mini? Jag är inne på Mini, eftersom att den är liten, lätt att ta med sig vilket ger mer spontana bilder. Kostnaden för film blir också längre med en Mini, eftersom att man får ut fler foton per rulle då. Nackdelen är ju den mindre filmstorleken, vilket gör att det blir "svårare" att få fina förstorningar om man inte har proffs-scanner.
 

Luguber

Aktiv medlem
Fotar du färg så är det enklaste att låta ett labb framkalla filmerna åt dig.

Själv framkallar jag all sorters film hemma och fotar sedan av dom mot en vit ljuskälla, tex ett fönster med en mjölkvit film eller något fasttejpat.
Det enklaste är såklart att skicka iväg och få scannat, men att fota av bilderna själv är väldigt ekonomiskt.


Köp och stick ut och skjut, nu kommer sommarkvällarna, perfekta för kinesiska damer med turkos överdel!
Hej!

Nu blev jag nyfiken, då jag just nu saknar scanner.
Plåtar Du även av neg-film? I så fall hur gör Du den negativa bilden positiv?

Det är jag jätteintresserad av.

Sten
 

styret

Aktiv medlem
Moderskeppet har gjort två bra edits om just det här ämnet.

http://vimeo.com/23197806

http://vimeo.com/23203564

Det är inte alltid CR lyckas få bort allt blåstick, då öppnar jag dom negativa (men så väl vitbalanserade det går) i photoshop och inverterar och justerar genom kurvor. Som jag upplever funkar bättre men är tidsomständigare.
 

Luguber

Aktiv medlem
Tack!!

Moderskeppet har gjort två bra edits om just det här ämnet.

http://vimeo.com/23197806

http://vimeo.com/23203564

Det är inte alltid CR lyckas få bort allt blåstick, då öppnar jag dom negativa (men så väl vitbalanserade det går) i photoshop och inverterar och justerar genom kurvor. Som jag upplever funkar bättre men är tidsomständigare.
Tack Pär.

Grymt bra tips...
Nu är det bara att pröva sig fram ,men den första hjälpen finns här.

Tack igen

Sten
 
ANNONS