Annons

Pentax eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snajder

Aktiv medlem
Pentax, Sony eller Nikon?

Jag tänkte nu uppgradera mig från en Panasonic LX3 som fungerat bra för mig hittils till något större och bättre.. Min budget ligger väl på 5000-7000 (detta låter kanske lite lägre än vad det faktiskt är då jag ev kommer köpa kameran i USA där det är lite billigare)..
De kameror jag står mellan är Nikon D3100, Nikon D5000, Pentax K-X, Pentax K-r. Det hade varit trevligt med en väderskyddad kamera men det ryms antagligen inte i min budget.
Jag kommer fota lite allround, inget specifikt. Filmning är inget viktigt för mig.

Vilket vore det bästa köpet för mig?

Nikon verkar ha billigare och större utbud vad det gäller objektiv men Pentax verkar prestera lite bättre och har inbyggt bildstabilisering och liknande..

Edit: som en bonus lägger jag med denna: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=9425060 enbart för prisets skull. Hur står sig denna i bildkvalitet mot de ovannämnda?
 
Senast ändrad:

Thuflan

Aktiv medlem
Det enda rådet jag kan ge dig är att gå till en firma som har de kameror du är intresserad av och känn på dem. Jag kör med pentax och älskar den. Den har varit med mig i tuffa miljöer och tack vare tätningen så har den klarat sig bra plus att den ger bra färger. Ett plus med Nikon är du har ett större utbud med saker.
Läs recensioner. Det är inte lätt val så lycka till.
 

Surgeon

Aktiv medlem
.. Min budget ligger väl på 5000-7000 (detta låter kanske lite lägre än vad det faktiskt är då jag ev kommer köpa kameran i USA där det är lite billigare)..?
1. Kamerahus är inte så mycket billigare i USA att det är värt att köpa där, skulle hellre välja Holland
2. Om du köper ett kamerahus i USA säkerställ att du får internationell garanti (om du kan få det) annars behöver du skicka kameran tillbka till USA vid reparation

3. Med moms och tull så blir nog kameran dyrare än om du köper den i Sverige, men du kan ju IOFS smuggla in den

Köp en Pentax
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Jag tänkte nu uppgradera mig från en Panasonic LX3 som fungerat bra för mig hittils till något större och bättre.. Min budget ligger väl på 5000-7000 (detta låter kanske lite lägre än vad det faktiskt är då jag ev kommer köpa kameran i USA där det är lite billigare)..
De kameror jag står mellan är Nikon D3100, Nikon D5000, Pentax K-X, Pentax K-r. Det hade varit trevligt med en väderskyddad kamera men det ryms antagligen inte i min budget.
Jag kommer fota lite allround, inget specifikt. Filmning är inget viktigt för mig.

Vilket vore det bästa köpet för mig?

Nikon verkar ha billigare och större utbud vad det gäller objektiv men Pentax verkar prestera lite bättre och har inbyggt bildstabilisering och liknande..

Edit: som en bonus lägger jag med denna: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=9425060 enbart för prisets skull. Hur står sig denna i bildkvalitet mot de ovannämnda?
Ett tips; en begagnad Pentax K-7 med kitobjektivet (18-55 WR) är både rejält väderskyddat (både kamera och objektiv), och prisvärt nu när Pentax släppt efterföljaren till den. K-7 är fortfarande en mycket bra kamera som presterar mycket bra bilder, men det finns flera som nu ser sig om efter att uppgradera till K-5, och därför är intresserade av att sälja sin K-7.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mitt tips: planera beg kamerahusköp i Sverige ofta väldigt prisvärt. Välj kamerahus baserat på vilket objektiv du vill ha i USA som är prisvärt jämfört med Sverige. T ex är Canon 40D väldigt prisvärd just nu i Sverige. Om du köper detta beg här för 3500:- - 4000:- har du 3-4000:- kvar att köpa glugg för i USA och för allmänfoto titta på 15-85 IS som borde gå loss på under 5000:- i USA. Men ärligt sagt p g a den extremt prisvärda beg marknaden i Sverige skulle jag nog köpa beg här i denna prisintervall. Det är ffa då man pratar proffsobjektiv över 8000:- i originalmärke som det verkligen lönar sig att shoppa i USA, då ffa Adorama, B&H ochCalumet.
 

Snajder

Aktiv medlem
Tack för tipsen.

Jag har nu ett annat scenario till er, en begagnad D90 eller en ny Pentax K-X med 18-55 samt 50-200 för 5990?

En D90 får jag nog betala ungefär lika mycket för men då säkerligen enbart med kitobjektivet.

Enligt dxomark så får Kx 72 poäng medan D90 får 73 poäng och det mitt otränade öga kan upptäcka skiljer dom åt på den sidan är att D90 har lite högre resultat i ISO-delen.

Ska jag slå till på en sån Pentax eller har ni någon motivering till varför jag ska köpa en D90?
 

martinlarsson

Aktiv medlem
Tack för tipsen.

Jag har nu ett annat scenario till er, en begagnad D90 eller en ny Pentax K-X med 18-55 samt 50-200 för 5990?

En D90 får jag nog betala ungefär lika mycket för men då säkerligen enbart med kitobjektivet.

Enligt dxomark så får Kx 72 poäng medan D90 får 73 poäng och det mitt otränade öga kan upptäcka skiljer dom åt på den sidan är att D90 har lite högre resultat i ISO-delen.

Ska jag slå till på en sån Pentax eller har ni någon motivering till varför jag ska köpa en D90?
Jag hade definitivt inte valt en D90 just idag, då är D7000 en mycket bättre kamera just nu från Nikon. Tycker dessutom en K-X med både 18-55 och 50-200 för 5900 låter som en mycket bra deal...
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag hade definitivt inte valt en D90 just idag, då är D7000 en mycket bättre kamera just nu från Nikon. Tycker dessutom en K-X med både 18-55 och 50-200 för 5900 låter som en mycket bra deal...
Fast D90 ligger inom prisintervallet det gör inte D7000. D90 är fortfarande en bra kamera och inte alls ett dåligt alternativ tycker jag.

Som vanligt så är nog det bästa rådet att TS bör gå till en vettig butik och känna på de tänkte modellerna ordentligt.

Kolla av av vad som finns i kompiskretsen (för vettig support och lånegrejjor )

Själv hade jag gått på en D90, tror jag. Fast jag är en nikohollic :)
 

Snajder

Aktiv medlem
Fast D90 ligger inom prisintervallet det gör inte D7000. D90 är fortfarande en bra kamera och inte alls ett dåligt alternativ tycker jag.

Som vanligt så är nog det bästa rådet att TS bör gå till en vettig butik och känna på de tänkte modellerna ordentligt.

Kolla av av vad som finns i kompiskretsen (för vettig support och lånegrejjor )

Själv hade jag gått på en D90, tror jag. Fast jag är en nikohollic :)
Jag har använt båda och tycker dom är ungefär likvärdiga och har även en kompis med Nikongrejer och en med Pentaxgrejer så där blir det tyvärr också dött lopp..

Det som eventuellt oroar mig är att objektiven till en Pentax verkar vara lite dyrare än till Nikon men där kan jag ha fel..
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag har använt båda och tycker dom är ungefär likvärdiga och har även en kompis med Nikongrejer och en med Pentaxgrejer så där blir det tyvärr också dött lopp..

Det som eventuellt oroar mig är att objektiven till en Pentax verkar vara lite dyrare än till Nikon men där kan jag ha fel..
Priser vet jag inte, Pentax har en del rätt dyra primes, men de kanske är prisvärda ändå?
Rena antal är ju lätt att summera (på cyberphoto)

Pentax:
33 orginal
51 pirat
84 totalt


Nikon:
53 orginal
86 pirat
139 totalt
 

Snajder

Aktiv medlem
Priser vet jag inte, Pentax har en del rätt dyra primes, men de kanske är prisvärda ändå?
Rena antal är ju lätt att summera (på cyberphoto)

Pentax:
33 orginal
51 pirat
84 totalt


Nikon:
53 orginal
86 pirat
139 totalt
Ja då, tvivlar inte på att kvaliteten alls hos Pentax, dock är det så att jag känner att jag skulle behöva komplettera, om något, med ett fast ljusstarkt objektiv och det är just där det drar iväg tyvärr..
 

icho

Aktiv medlem
Jag själv älskar min Pentax men saknar utbudet av beg. grejer som finns till Canon och Nikon. Men om man inte tänker köpa beg saker så spelar ju det mindre roll.
Som jag förstått det så har inte Pentax lika många "mitt i mellan" objektiv, därför är de antingen dyra eller billiga. Dock har det kommit ett par billiga ljusstarka till pentax på senaste tiden.
 
ANNONS