Annons

Canon 7D + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingju

Aktiv medlem
Jo priset är ju den svåra bromsen, få kan skaffa allt de vill och behöver direkt. Ett paketobjektiv är ju ingen dum start, sen kan man kompletterar allt efter ekonomi och behov. En superzoom täcker ju stort omfång, men innebär en rad kompromisser som i pressade situationer ger sig till känna. 18-135 är nu inte så extremt så det fungerar nog i de flesta fall till belåtenhet. Även om man har objektiv av högre kvalité så kan ett med stort omfång ändå vara att föredra i en del situationer.
EF 50/1,8 har många, billigt och bra men blir lite långt på APS-C, jag har kompletterat med EF 28/1,8 som fungerar bättre som ljusstark normal, men kostar ganska mycket mer. I övrigt har jag en rad olika objektiv efter 15 år med EOS, jag saknar nu endast lite längre tele av hög kvalité. EF-S 55-250 är mycket bra, i förhållande till priset ett toppobjektiv, ser inte så märkvärdigt ut, men fungerar utmärkt. Men för att fota kross, som nog rör sig ganska snabbt kan nog bättre ljusstyrka behövas, men då blir prislappen en helt annan, tyvärr. När ekonomin tilåter finns det ingen brist på dyrare (och ännu bättre) alternativ.
Begagnat finns ju också T.ex. här på fotosidan, L- Foto, de stora nätfotohandlarna och även lokala handlare, (där de finns kvar), har begagnat, så det finns ju även den möjligheten. Därtil tredjepartstillverkare som Sigma och Tamron m.fl.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Canon EF-S 18-55MM 3.5-5.6 IS något sådant du menar?

// Linus
Nej, snarare ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, men eftersom det är för dyrt nu tycker jag fortfarande att du köper kittet med 18-135 och köper en bra, ljusstark normalzoom när du har råd. Du kommer antagligen bara att ångra dig om du köper nåt halvdant.

Ett 70-200 f4 kan du hitta begagnat till bra pris och det tror jag du skulle ha stor användning för vid cross fotograferingen.

/Jonas
 

Traveler

Aktiv medlem
Nej, snarare ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, men eftersom det är för dyrt nu tycker jag fortfarande att du köper kittet med 18-135 och köper en bra, ljusstark normalzoom när du har råd. Du kommer antagligen bara att ångra dig om du köper nåt halvdant.

Ett 70-200 f4 kan du hitta begagnat till bra pris och det tror jag du skulle ha stor användning för vid cross fotograferingen.

/Jonas
Har man råd med ovanstående objektiv, dvs 17-55 + 70-200 kan jag lova att bildkvaliteten blir den bästa. Skulle hellre köpa ett billigare hus, t ex 550D eller dylikt och satsa på dessa objektiv.
 

linkaan

Aktiv medlem
Som det ser ut i nuläget kommer jag att satsa på att köpa kamerahuset separat och sedan slå till på en Canon EF 50MM 1.4 USM, samt en Canon EF 70-200MM 4L USM. Om jag känner att jag skulle behöva utöka med ett objektiv och så länge ekonomin tillåter, blir det en Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM. Jag tror att dessa objektiv kommer att funka utmärkt till vad jag kommer att syssla med. Iallafall till en början.

// Linus
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Som det ser ut i nuläget kommer jag att satsa på att köpa kamerahuset separat och sedan slå till på en Canon EF 50MM 1.4 USM, samt en Canon EF 70-200MM 4L USM. Om jag känner att jag skulle behöva utöka med ett objektiv och så länge ekonomin tillåter, blir det en Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM. Jag tror att dessa objektiv kommer att funka utmärkt till vad jag kommer att syssla med. Iallafall till en början.

// Linus
Bara bra val. Du kommer inte att bli besviken.
 

linkaan

Aktiv medlem
Tror också att det kommer bli riktigt bra.

Varför är motljusskydd så viktigt just på detta objektiv Anders?

// Linus
 

apersson850

Aktiv medlem
Objektivet i fråga är ökänt för sin ömtåliga autofokusmekanism. Den rörliga delen av objektivtuben är mycket känslig för åverkan. Detta gäller även när man ställer objektivet med bakändan uppåt i en väska, exempelvis.

Men motljusskyddet är så konstruerat att det sitter i det fasta objektivröret, så den rörliga delen rör sig inne i motljusskyddet. Därför fungerar motljusskyddet som stötfångare, under förutsättning att det alltid sitter monterat och på rätt håll, oavsett om man har objektivet på kameran eller ej.

Se till att det blir ett original motljusskydd, eller nåt annat med samma konstruktion (Pearstone, exempelvis). Inte ett sånt som skruvas i filtergängan, för den sitter i den rörliga delen. Då blir det bara värre!
 

nikif

Aktiv medlem
Kolla även EF-S 15-85. Jag kör det på min 7D och gillar speciellt den extra vidvinkeln som det har. Bra universalobjektiv.
 

linkaan

Aktiv medlem
Objektivet i fråga är ökänt för sin ömtåliga autofokusmekanism. Den rörliga delen av objektivtuben är mycket känslig för åverkan. Detta gäller även när man ställer objektivet med bakändan uppåt i en väska, exempelvis.

Men motljusskyddet är så konstruerat att det sitter i det fasta objektivröret, så den rörliga delen rör sig inne i motljusskyddet. Därför fungerar motljusskyddet som stötfångare, under förutsättning att det alltid sitter monterat och på rätt håll, oavsett om man har objektivet på kameran eller ej.

Se till att det blir ett original motljusskydd, eller nåt annat med samma konstruktion (Pearstone, exempelvis). Inte ett sånt som skruvas i filtergängan, för den sitter i den rörliga delen. Då blir det bara värre!
Aha. Har du lust att länka ett eller två motljusskydd som är att föredra?

Tack för svaret!
// Linus
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har man råd med ovanstående objektiv, dvs 17-55 + 70-200 kan jag lova att bildkvaliteten blir den bästa. Skulle hellre köpa ett billigare hus, t ex 550D eller dylikt och satsa på dessa objektiv.
Det skulle inte jag. Om kameran inte lyckas sätta fokus spelar det ingen roll hur bra objektivet är.

För övrigt får man ju 7D för 11000 kr. 18-135 kan man hitta för 3400 kr. Det paket TS tittar på är alltså onödigt dyrt.
 

JRÅ

Medlem
Som det ser ut i nuläget kommer jag att satsa på att köpa kamerahuset separat och sedan slå till på en Canon EF 50MM 1.4 USM, samt en Canon EF 70-200MM 4L USM. Om jag känner att jag skulle behöva utöka med ett objektiv och så länge ekonomin tillåter, blir det en Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM. Jag tror att dessa objektiv kommer att funka utmärkt till vad jag kommer att syssla med. Iallafall till en början.

// Linus
Ska det vara nya grejer? Köpte en 7D + 17-55 f/2.8 IS USM för 14000kr begagnat nu nyligen.
Enligt prisjakt så kostar det du nämnt ovan ca 20k, dvs hittar du den uppsättningen jag gjorde för samma pris så har du en 6k över till ett tele-objektiv.

Behöver du ingen mer vidvinkel än 50mm?

Har ett 55-250mm som jag fotat mycket motorsport med, inte samma kvalitet som 70-200 men något längre räckvidd och mindre än halva priset. Inte ljusstark alls med med IS som funkar med panorering. Sen skiter det ju sig om man nån dag byter till FF...

Vad ligger budgeten på?
 

linkaan

Aktiv medlem
Kan med glädje säga att lönen redan är spenderad!

Det blev en 7D + Canon EF 70-200mm f/4L USM, Canon EF 50mm f/1.4 USM samt lite smått och gott som batterigrepp, nytt stativ och väska m.m. Jag tror att detta kommer att funka alldeles utmärkt till mina ändamål. Iallafall ett bra tag framöver! :)

Bilder kommer att komma upp med tiden!

Tackar alla som har tagit sig tiden att kommentera!

// Linus
 
Senast ändrad:
ANNONS