Annons

Fjärrutlösare (radio) till Canon 7D, var hittar jag den?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinneaM

Ny medlem
Hej!
Jag är på jakt efter en fjärrutlösare som radiosänder, alltså INTE IR då jag förstått att det är mer störningar med dem samt att man måste rikta dem mot kameran.

Då till min fråga, var hittar jag en fjärrutlösare (radio) till min kamera?

Jag har googlat men det gör mig inte klokare, hittar bara IR-styrda till Canon.


Hoppas någon här kan hjälpa mig! =)
 

cls

Aktiv medlem
Hej, jag köpte för nåt år sen en billig radiotrigger som heter JYC JY-110. Den funkar i och för sig bra, men en lösning som jag tycker är ännu bättre är att köpa ett 2-pack av Yongnuo RF-603 (eller nån annan motsvarande lågpristransciever).

Jag köpte ett 4-pack såna för en knapp femhundring på ebay i somras och sen dess har den första radiotriggern jag köpte legat orörd. Fördelen med transcievrarna RF-603 är att man kan använda dem både till att lösa ut blixt radiostyrt och till att trigga kameran radiostyrt - de har enkelt uttryckt dubbelriktad funktion. (Den enklaste formen av radiotrigger till kameran blir enbart enkelriktad funktion för att fyra av kameran.)

Googla "RF-603 Review" så hittar du både texter och filmklipp om hur de ser ut och funkar.

(För trådlös kamerautlösning behövs 2 st - en som sitter på kameran med kabel mellan den och trådutlösarkontakten samt en som du har i handen. Om du vill kan du alltså vända på det och sätta en blixt på den ena och ha den andra i blixtskon för att få trådlös blixtstyrning.)
 

ZinneD

Aktiv medlem
Eller så använder man ett par YN-622C tranceisvers med full TTL, vilket jag inte tror RF-603 har.

De kostar 600-800 kr paret på eBay.
 

hw-tph

Aktiv medlem
Eller så använder man ett par YN-622C tranceisvers med full TTL, vilket jag inte tror RF-603 har.

De kostar 600-800 kr paret på eBay.
Jag har tre YN-622C. De är kanon för att lösa ut blixtar men jag tror inte de kan trigga en kamera att ta en bild (vilket jag tror frågan gäller).
 

Piken

Medlem
Med bild

Hej!
Jag är på jakt efter en fjärrutlösare som radiosänder, alltså INTE IR då jag förstått att det är mer störningar med dem samt att man måste rikta dem mot kameran.

Då till min fråga, var hittar jag en fjärrutlösare (radio) till min kamera?

Jag har googlat men det gör mig inte klokare, hittar bara IR-styrda till Canon.


Hoppas någon här kan hjälpa mig! =)
Det finns flera fabrikat med likande lösning och lång räckvidd. Denna är tyvärr utgången
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371380

MVH Anders
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu hjälper det inte här, men det kan kanske vara intressant för någon att veta att om man investerar i Canons nyaste blixtsystem, 600 EX-RT och ST-E3-RT, så ingår fjärrutlösning av en eller flera kameror i konceptet.
 
ANNONS