Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Har en X-T1 men avstår uppgradering till nya X-T2 då jag haft en tanke att invänta en kommande X-E3. Dock med nya X-T20 så verkar saken avgjord. Jämför man med dagens X-E2 verkar X-T20:an kompaktare och vikskärmen är en stor fördel. Gissar även att en kommande X-E3 blir något tyngre än 2:an så där blir det nog `dött lopp´. Hur som helst, lider inte av köpklåda så jag väntar till den är testad av Dpreview ;)
Nedan en liten storleksjämförelse.

http://camerasize.com/compare/#703,652

/Stephan
Har en XT10 som jag är rätt nöjd med förnärvarande, så jag avstår också uppgradering till XT20 (som det ser ut nu). Väntar också på XE3, då XE1 som jag har ligger två generationer bak gällande AF/EVF (mycket segare än min XT10).

Kan säkert dröja något år innan XE3 kommer, men ingen brådska för min del. Får den dock vikbar skärm i första hand, och touch i andra hand, så blir det en mycket intressant modell att uppgradera till.
 

Knas79

Aktiv medlem
Jag trodde det skulle dyka upp reviews innan släppet men det verkar det ju inte förutom någon enstaka med Fujis representanter. Typiskt!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag trodde det skulle dyka upp reviews innan släppet men det verkar det ju inte förutom någon enstaka med Fujis representanter. Typiskt!
Det finns ganska många. Kika på DPR så har du en del.
Att det inte finns fler kan ju bero på att egenskaperna är till stor del kända. Nu bara i en annan förpackning.
För mig var X-PRO2 en aha-upplevelse mot X-PRO1.
Den förra tog fina bilder men det man fotade skulle helst vara stilla.
Det förändrades totalt med X-PRO2. Nu kunde jag fota lekande barn och galna hundar. Till och med sport fungerade tillfredsställande.
Även flygande fåglar gick att få skarpa med teleobjektiv.
Så det är en stor skillnad mellan de gamla modellerna och de nya. Sedan får ju var och en bedöma om man har nytta av skillnaden.
EX-3 kommer säkert men frågan är när. De har fortfarande brist på X-T2 i stora delar av världen.
 

smislo

Aktiv medlem
När vi ändå pratar FUJI, har någon koll om det kommer en 16/2 WR?

Med tanke att jag stanar kvar med NIKON än så länge för sport och ev. bröllop fotograferingen (stort och tungt) men har förbeställt X-T20 med 23/2WR, 18-55/2.8-4 samt kommer att inhandla 55-200/3.5-4.8 som "travelinglight" kit plus komplement till NIKON (som kanske ersätts så småningom), skulle en 16/2 WR blir perfekt.

16/1.4R WR känns onödigt dyr och stort just nu.
 

afe

Aktiv medlem
16/2 WR känns som ett logiskt nästa steg i den serien. Om det kommer har jag ingen aning om, men jag vill ha :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Har en XT10 som jag är rätt nöjd med förnärvarande, så jag avstår också uppgradering till XT20 (som det ser ut nu). Väntar också på XE3, då XE1 som jag har ligger två generationer bak gällande AF/EVF (mycket segare än min XT10).

Kan säkert dröja något år innan XE3 kommer, men ingen brådska för min del. Får den dock vikbar skärm i första hand, och touch i andra hand, så blir det en mycket intressant modell att uppgradera till.
Hur rangordnar du dessa kameror Martain, XT20 och XE3 eftersom du har båda föregångarna, skall en av dom vara billigare och mindre påkostad. Ja du har XE1 den ännu äldre visserligen, men kommande XE3 blir väl inte större förmodar jag.
 

NikiG

Medlem
Enligt Fuji så släpps X-T20 den 23 februari - world wide.
Något som vet vad detta brukar innebära för svensk del, när kan dem tänkas landa hos oss?

Tänker ifall nån har erfarenhet sen X-T2 lanseringen i höstas exempelvis.
 

Knas79

Aktiv medlem
Är det någon med X-T10 som använt sig av något extra grepp? Såg att Fuji hade ett eget som var rätt kostsamt samt att det fanns ett antal tredjeparts. Kanske kan bli aktuellt för mig med relativt stora händer så tänker höra om någon använt något sådant?
 

SallyIV

Aktiv medlem
..jag har original till T1, svindyrt men mycket bra. Till mina andra har jag fulköpt kinesiska runt 170:-. De är litet klumpigare men duger gott.
Samtidigt blir det en avvägning, att kunna balansera stående med greppet i fingertopparna eller gå runt med kameran i ett bra grepp i stan eller på mingel mot att en M1 blir bra mycket större och kräver större ficka..

-J!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
16/2 WR känns som ett logiskt nästa steg i den serien. Om det kommer har jag ingen aning om, men jag vill ha :)
Det finns inga rykten om att något sådant objektiv är på gång.

Det ryktas om ett vidvinkel på 8-16/2,8. Det har också varit tal om ett 50/1,0 fast som Fuji verkar ha lagt på hyllan för tillfället
.
Annars är detta den senaste kända roadmappen för deras objektiv.

https://www.apotelyt.com/photo-lens/fujinon-x-catalog
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Enligt Fuji så släpps X-T20 den 23 februari - world wide.
Något som vet vad detta brukar innebära för svensk del, när kan dem tänkas landa hos oss?

Tänker ifall nån har erfarenhet sen X-T2 lanseringen i höstas exempelvis.
X-T2 var länge väldigt svår att få tag på. Det var slutsåld på de flesta marknader ända fram till jul.

Misstänker att X-T20 kan bli minst lika besvärlig att komma över tidigt.
Handlarna tar redan förbokningar och man får nog ställa sig i kön om man skall få en kamera under mars-april.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur rangordnar du dessa kameror Martain, XT20 och XE3 eftersom du har båda föregångarna, skall en av dom vara billigare och mindre påkostad. Ja du har XE1 den ännu äldre visserligen, men kommande XE3 blir väl inte större förmodar jag.
X-E3 lär kanske komma fast frågan är när. Det har ännu inte börjat läcka några detaljer om en sådan lansering.

Fuji rumours brukar ha ganska bra koll och ännu finns inget konkret om någon X-E3.
Bara detta diffusa rykte:
http://www.fujirumors.com/fujifilm-x-e3-back-fujis-list-can-really-influence-fujis-decisions/
 

NikiG

Medlem
X-T2 var länge väldigt svår att få tag på. Det var slutsåld på de flesta marknader ända fram till jul.

Misstänker att X-T20 kan bli minst lika besvärlig att komma över tidigt.
Handlarna tar redan förbokningar och man får nog ställa sig i kön om man skall få en kamera under mars-april.
Tack för svaret.

Jag tänkte mer på hur Fujifilm definerar lanseringsdatum. Om dem satt den 23:e innebär det att butikerna får sina få exemplar den 22:e och säljer av dem den 23:e. Eller skeppas de från Fuji?

Står på kö-listan därav undran :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svaret.

Jag tänkte mer på hur Fujifilm definerar lanseringsdatum. Om dem satt den 23:e innebär det att butikerna får sina få exemplar den 22:e och säljer av dem den 23:e. Eller skeppas de från Fuji?

Står på kö-listan därav undran :)
Nu får jag baserade detta på min minnesbild hur det var med X-T2.
Jag stod också på kö hos Cyberphoto. Det tog ungefär 1 eller 2 vecka efter frisläpps-datumet innan de fick några kameror.
Jag hade tur och fick en kamera från första leveransen. Tror de fick in ungefär 20 st.
I USA däremot hade vissa större affärer redan fått ett litet antal kameror och kunde skeppa dem samma dag som kameran släpptes.
Så det kan nog variera lite.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
..jag har original till T1, svindyrt men mycket bra. Till mina andra har jag fulköpt kinesiska runt 170:-. De är litet klumpigare men duger gott.
Samtidigt blir det en avvägning, att kunna balansera stående med greppet i fingertopparna eller gå runt med kameran i ett bra grepp i stan eller på mingel mot att en M1 blir bra mycket större och kräver större ficka..

-J!
Finns det flera olika grepp/storlekar? Jag tänker nu på en utökning av handgreppet, inte själva batterigreppet.

Jag testade X-T1 en gång (utan grepp) och minns att jag hade stora issues med just ergonomin. Man fick liksom knipa åt kameran med fingrarna när man höll ledigt i den utan axelrem - mycket obekvämt och krampaktigt. Och då har jag ändå små Trump-händer skall tilläggas...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det någon med X-T10 som använt sig av något extra grepp? Såg att Fuji hade ett eget som var rätt kostsamt samt att det fanns ett antal tredjeparts. Kanske kan bli aktuellt för mig med relativt stora händer så tänker höra om någon använt något sådant?
Jag har stora (eller iaf långa) händer och tycker inte att det är något problem med min X-T10. Känn på kameran några dagar innan du funderar på att göra den klumpigare genom att montera på grepp!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har stora (eller iaf långa) händer och tycker inte att det är något problem med min X-T10. Känn på kameran några dagar innan du funderar på att göra den klumpigare genom att montera på grepp!
Jag har både X-PRO2 och X-T2.
X-PRO2 känns bra med objektiv upp till och med 16-55/2,8. Förmodligen ocks med 90/2,8 som jag inte äger. Med 50-140/2,8 tycker åtminstone jag att det börjar kännas obekvämt. 100-400 har jag inte ens provat på den kameran. Fungerar säkert men med ett nödrop.
X-T2 har ett mycket bättre grepp. MIna händer är inte små men jag har inget problem att klara av både 50-140/2,8 och 100-400 utan grepp. Det fungerar OK.
Får en déjà vue av hur det en gång var med gamla Olympus Om-1.
Sedan sätter jag gärna på ett powergrip på X-T2 för att få bra balans om jag använder 100-400. Det blir gärna lite framtungt annars.
Så för mindre och kortare objektiv fungerar det bra utan grepp. Fast skall man fota en längre tid och med de större objektiven blir ergonomin inte särskilt bra.
 

"klick"

Aktiv medlem
Blev väldigt sugen på X-T20 nu! Som om man inte hade tillräckligt svårt att välja kamera ! Var helt inne på Sony men denna verkar passa mina krav minst lika bra till ett attraktivt pris.
Behöver dock kunna använda en remote shutter kabel, sökte lite och det verkar som både mikingången ska funka och även USB ingången ska ha denna funktion ? Är det någon som vet om det är några problem att använda fuji kameror utan objektiv (med bälg) ?

Vilka program klarar RAW filerna från denna kamera. Laddade ner en sample men det gick inte att öppna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Blev väldigt sugen på X-T20 nu! Som om man inte hade tillräckligt svårt att välja kamera ! Var helt inne på Sony men denna verkar passa mina krav minst lika bra till ett attraktivt pris.
Behöver dock kunna använda en remote shutter kabel, sökte lite och det verkar som både mikingången ska funka och även USB ingången ska ha denna funktion ? Är det någon som vet om det är några problem att använda fuji kameror utan objektiv (med bälg) ?

Vilka program klarar RAW filerna från denna kamera. Laddade ner en sample men det gick inte att öppna.
Fuji lär använda samma typ av trådutlösare som Canon. Både den som går att ploga in i USB3 kontakten och den för mikingången skall enligt ryktet fungera.
Själva har jag inte skaffat någon ännu. Tack vare att kamerorna inte har en spegel brukar det fungera fint att ställa in självutlösning på 2 sek. och sedan bara trycka på avtrycket.
Jag har inte sett att det fungerar sämre än med spegeluppfällning och sedan exponering med Canon.
Så skall du skaffa en kabel skaffa något som kan klara mer än 30 sekunder. Något som kan hantera b-läget i önskat antal minuter.

Vad gäller mellanringar med mm. så har du ett antal adaptrar att välja på. De gör alla allt manuellt. Fast det finns i princip inga begränsningar där.
 

NikiG

Medlem
Nu får jag baserade detta på min minnesbild hur det var med X-T2.
Jag stod också på kö hos Cyberphoto. Det tog ungefär 1 eller 2 vecka efter frisläpps-datumet innan de fick några kameror.
Jag hade tur och fick en kamera från första leveransen. Tror de fick in ungefär 20 st.
I USA däremot hade vissa större affärer redan fått ett litet antal kameror och kunde skeppa dem samma dag som kameran släpptes.
Så det kan nog variera lite.
Exakt ett sådant svar jag var ute efter - tack.
Behövde någon referenspunkt. Kameran släpps officiellt den 23:e enligt Fuji's pressmeddelande och jag hoppar på en flight till afrika den 25:e. Därav min desperation att försöka undersöka mina odds.

Ser mörkt ut.
 
ANNONS