Annons

Het pixel på D90 - Åtgärd?

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_086

Aktiv medlem
Har precis upptäckt en mycket otäck het, röd pixel på min D90. Den visar sig mestadels vid högre ISO-tal, säg över 1600. Kameran köpte jag våren 2009 på Mediamarkt i Göteborg, så garantin har ju gått ut.

Hur skall jag hantera detta? Kan jag använda mig av konsumentköplagen och hävda att detta är ett ursprungligt fel och få det ordnat utan kostnad?

Det skall tilläggas att pixeln syns på den färdiga bilden, inte LCD-displayen.
 
Senast ändrad:

wozzgirl

Aktiv medlem
Intressant.. vill gärna höra andras svar på detta. Har en likadan kamera med samma fel.
Vad kostar det att lämna in och åtgärda detta? Eller går det ens att åtgärda?
 

Tokoza

Aktiv medlem
Kolla med Nikon Sverige. Och skriv gärna vad du får som svar.

Troligen finns inga garantier som täcker fåtalet heta pixlar. Borde vara ungefär samma regler som gäller för bildskärmar där man räknar med ett visst pixel bortfall allteftersom tiden går.
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Har precis upptäckt en mycket otäck het, röd pixel på min D90. Den visar sig mestadels vid högre ISO-tal, säg över 1600. Kameran köpte jag våren 2009 på Mediamarkt i Göteborg, så garantin har ju gått ut.

Hur skall jag hantera detta? Kan jag använda mig av konsumentköplagen och hävda att detta är ett ursprungligt fel och få det ordnat utan kostnad?

Det skall tilläggas att pixeln syns på den färdiga bilden, inte LCD-displayen.
Gilla läget bara, på min D200 fanns det ett tjugotal vid samma ISO. Så var glad över att du bara har en.
 

johan_086

Aktiv medlem
Svar från Nikon:

"Hej Johan,
Tack för ditt mail.

Det är väldigt olyckligt att höra att du fått en het pixel.
Du kan ju alltid hävda reklamationsrätten som är tre år enligt konsumetvärket när den vanliga garantin har utgått.
Min rekommendation är att du skickar in kameran till oss på reklamation.
Hur du skickar in kameran ser du på länken nedan.
http://nikon.se/sv_SE/service_support/SE_skickareparation.page?lang=

Har du fler frågor så är du givetvis välkommen att kontakta mig igen.

Med vänliga hälsningar
Martin Isaksson
Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support "

Får se hur jag hanterar detta. Eftersom det bara handlar om en pixel och jag fotar i RAW så kan jag ändå kanske leva med det. Går ju ändå igenom bilderna i Lightrrom för att ta bort eventuella dammfläckar, då kan man ju även passa på att ta bort pixeln...
 

wozzgirl

Aktiv medlem
Njäh

Jag kommer nog inte att skicka in min. Det känns för bökigt att börja skicka in den på reklamationsrätt.

Pixeln syns inte på alla bilder och på de bilder som det syns så kan man ju lätt plocka bort den.
 

j2^

Aktiv medlem
Att mappa bort en het pixel kan såväl Nikon som Lasses kameraservice göra. Det kostar inte många kronor, och har man tur så får man det på goodwill... Att byta sensor är däremot DYRT.
 
ANNONS