Annons

Kvaddad 3300, funderar på D610

Produkter
(logga in för att koppla)

saragill

Aktiv medlem
Jag har lyckats kvadda min D3300 och står nu i begrepp att skaffa ny kamera. Vill då gå upp något steg vad gäller detta. Har funderat lite på D610 men som jag fattat det är det en "fullformatare" och jag undrar om det stämmer att mina gamla objektiv då inte riktigt kommer till sin rätt på en D610:a, eller kanske mer tvärtom att kameran inte kommer till sin rätt med de objektiven som varit till D3300:an.
De objektiv jag har i min ägo är ett 18-55 (som medföljde D3300-an), ett 50 mm, och ett 70-300. Samtliga Nikon.

En funktion jag verkligen behöver ha lättillgänglig är självutlösaren, och jag har sett på vissa kameramodeller att man måste trixa lite för att få fram den, t ex på Nikon D700. Så den modellen passar inte mig.

Jag behöver inte nödvändigtvis ha wifi och filmfunktion och sådant. Men bra iso-omfång och lättillgänglig självutlösare. Samt gärna kunna använda mina gamla objektiv.
Tacksam för tips om vad som kan vara lämpliga modeller. Budgetnivå definitivt inte över 14.000 kr
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du kan använda din 50 och 70-300mm de är fullformatsobjektiv. Däremot inte 18-55 som är ett DX. Du kan istället skaffa ett 24-70 eller liknade FX objektiv. Hur det är med självutlösare vet jag inte, men det finns möjlighet att göra snabbval ner i menyerna med en funktionsknapp om det skulle behövas, det kan också vara möjligt att det ligger på ratten uppe på kameran till vänster
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kan använda din 50 och 70-300mm de är fullformatsobjektiv. Däremot inte 18-55 som är ett DX. Du kan istället skaffa ett 24-70 eller liknade FX objektiv. Hur det är med självutlösare vet jag inte, men det finns möjlighet att göra snabbval ner i menyerna med en funktionsknapp om det skulle behövas, det kan också vara möjligt att det ligger på ratten uppe på kameran till vänster
Det finns ett 70-300 som är DX också, men det är rätt nytt, så gissingsvis har frågeställaren ett som är FX. Helt säkert är det dock inte.
 

saragill

Aktiv medlem
Upptäckte att jag skrivit fel, det är ett 55-300-objektiv jag har. Dessutom är det just för tillfället undangömt från 1,5-åring så pass väl att jag inte ens hittar det själv så jag kan ej kolla upp om det stämmer att det är ett DX-objektiv eller ej.
Hursomhelst, skulle objektiven inte passa och man väljer att gå vidare med fullformat så kan man väl alltid sälja objektiven på begagnat-marknaden antar jag.
Det jag mest undrar över är således vad som kan vara en bra ersättare till D3300-kameran. Vill som sagt gå upp lite i nivå och kanske få bättre ISO-omfång t ex.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
55-300 är ett DX objektiv. Du kan ju också fundera på en D7200 är fortfarande en DX kamera men mer avancerad än D3300. Om jag kommer ihåg rätt så har D7200 bättre AF system än D610,, liknade som D750 men har den mindre sensorn. Det beror på vad du ska fotografera behöver du bra brusprestanda med högre ISO eller snäva skärpedjup som porträttfoto så gå på fullformat.
 
ANNONS