Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för ridsafari

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaE2

Avslutat medlemskap
Tack för svar!

Ja, det är lite så jag tänker, blir det inte särskilt mkt bättre bildkvalitet än med mobilen är det inte värt en ny kamera.
Jag kan ju skitlite om kameror och teknik men nu vet jag ändå att jag vill ha en lättnavigerad, lättanvänd kamera, med rätt bra zoom-möjlighet eftersom jag främst ska ta bilder på vilda djur från hästryggen och det ska gå att överföra bilderna till mobilen - kanske det går med alla? 20-25 i upplösning sa en proffsfotograf jag sprang på i går. Och förstås inte fööör känslig för damm o skit. Och det ska gå att fota även när det inte är bästa ljuset.
Det är väldigt svårt att få bra bilder under rörelse på häst, ja det går under skritt, men plötsligt ska vi galoppera och då måste man snabbt packa ner kameran i midjeväska eller sadelväska. Jag tror att guiderna kommer ge oss schyssta fotomöjligheter när vi träffar på spännande djur eftersom det är en safari, inte bara en trail som jag varit på innan. Så främst blir det fotografering när vi sitter till häst men stannat. Och naturligtvis vill jag ta massa bilder på campen, när vi käkar, alltså utanför hästryggen. Vi ska även göra vandringar exempelvis.
Så vilken av modell tycker du jag ska ha då? Tänker inte va dumsnål :)

Med vänlig hälsning Anna



Du ska nog inte ha en Olympus TG-5, om du inte ska bara ute i eländiga förhållanden där inget annat är användbart. Bildkvaliteten blir nämligen sannolikt en besvikelse. Detta skrev jag om TG-4 (samma kamera med marginellt sämre sensor) 2017: http://www.yetirides.com/2017/07/olympus-tg-4-impressions.html

Jag slår ett slag för Sony RX100, den dyraste versionen budgeten tillåter. På terrängcykelturer har jag alltid en sådan i en liten väska på toppröret. Jag kan med en hand ta fram den, ta bilder och sätta tillbaka den medan jag cyklar, om terrängen inte är för teknisk. Det kanske du också vill ha möjlighet till för att inte bara få pausbilder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ja, det är lite så jag tänker, blir det inte särskilt mkt bättre bildkvalitet än med mobilen är det inte värt en ny kamera.
I din situation tycker jag nog att Panasonic TZ200 känns som den bästa kompromissen. Gå till en butik och känn på den!

Det finns andra bra liknande modeller också, men de är mycket klumpigare och inte lika smidiga att ha med sig till häst.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väldigt svårt att få bra bilder under rörelse på häst, ja det går under skritt, men plötsligt ska vi galoppera och då måste man snabbt packa ner kameran i midjeväska eller sadelväska.
Som Bo skrev i inlägg #10 så är nog en väska på magen ett bättre val. Enklare att nå än både midjeväska och sadelväska.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
I din situation tycker jag nog att Panasonic TZ200 känns som den bästa kompromissen. Gå till en butik och känn på den!

Det finns andra bra liknande modeller också, men de är mycket klumpigare och inte lika smidiga att ha med sig till häst.
Håller med, TZ200 ser ok ut. Optiken verkar vara den som begränsar kameran, men den kompakta storleken kräver kompromisser. Sony RX100 VI är säkert bättre, men har mycket kortare zoomomfång och är riktigt dyr.
 

effem

Aktiv medlem
GoPro

Har du funderat på en GoPro som man t.ex. kan fästa på hjälmen. Funkar bra under hela ridturen, den kan vara påslagen och filmar. Tar även stillbilder.
En gång åkte den av när jag galopperade i vegetationen. Efter detta så band jag dessutom fast den med ett säkerhetssnöre.
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det någon GoPro-kamera med teleobjektiv? Visserligen är det bra att komma nära viltet på en safari, men kan nog ofta behöva ett teleobjektiv (helst i form av ett zoomobjektiv).
 

effem

Aktiv medlem
GoPro Zoom

Finns det någon GoPro-kamera med teleobjektiv? Visserligen är det bra att komma nära viltet på en safari, men kan nog ofta behöva ett teleobjektiv (helst i form av ett zoomobjektiv).
Prior to taking a photo or recording video on their Karma flight, users will have the option to "Touch Zoom" or change the field of view dynamically by using a slide bar. The Touch Zoom option is only available on HERO6 Black and HERO7 Black with Karma 2.5 firmware.
Se https://gopro.com
 

PMD

Aktiv medlem
Sitter det ett zoomobjektiv i Hero6 och 7 eller handlar det om beskärning av bilden? Med tanke på passusen om firmwareversion så misstänker jag det senare. Nån som kan bekräfta eller dementera?
 

afe

Aktiv medlem
Sitter det ett zoomobjektiv i Hero6 och 7 eller handlar det om beskärning av bilden? Med tanke på passusen om firmwareversion så misstänker jag det senare. Nån som kan bekräfta eller dementera?
Det hade du förstås kunnat googla i stället för att få ytterligare en post, men nej - ingen av dem har zoom.
 

PMD

Aktiv medlem
Det hade du förstås kunnat googla i stället för att få ytterligare en post, men nej - ingen av dem har zoom.
Få en post? Vad menar du?

Det mesta kan man googla, men i ett forum av det här slaget är det stor chans att någon redan har svaret. Jag brukar svara på frågor som jag är hyfsat säker på att jag har ett bra svar på. Andra gör likaledes, och därmed har vi ett bra utbyte.
 

AnnaE2

Avslutat medlemskap
Hej,
Nej, det är jag inte intresserad av faktiskt.

Med vänlig hälsning Anna

Har du funderat på en GoPro som man t.ex. kan fästa på hjälmen. Funkar bra under hela ridturen, den kan vara påslagen och filmar. Tar även stillbilder.
En gång åkte den av när jag galopperade i vegetationen. Efter detta så band jag dessutom fast den med ett säkerhetssnöre.
 

professorb

Aktiv medlem
Det beror ju på hur stor kamera som kan accepteras men om man skall ha 20+ Mpixel och bra bildkvalité kanske man får tänka sig en systemkamera med superzoom. Min dotter har en Nikon D3400 med ett 18-300 objektiv (motsvarar 28-450 fullformat bildvinkel). Det blir en lösning under ett kg kamera. Hon använder även den med ett 18-55 kitobjektiv när hon vill ha en mycket lätt lösning (600g) på vandringar. Bildkvalitet med en DX-senor på 24 Mpixel är riktigt riktigt bra, inte långt ifrån en fullformat. En RX100 ger ett steg ner i bildkvalitet och begränsad räckvidd och en undervattenskamera ännu ett-två steg ner, inte stor skillnad mot en bättre mobilkamera.

En Nikon D3400+16-300 kan förvaras i en väska på magen eller hängde på sidan utan för mycket strul. Jag använder en handrem istället för remen över nacken i ett sådant läge. Då sitter kameran fast i handen och man riskerar inte att tappa den.

Om budget och rygg klarar det är en Nikon D850+70-200/2.8 ännu bättre men det skulle jag själv inte välja om jag skall bära på det hela dagar.
 

AnnaE2

Avslutat medlemskap
Hjälp med Tz100

Gjorde nästan som du sa :) men valde en Tz100.
Och nu försöker jag på kort tid lära mig det mest elementära och det är jättesvårt eftersom mina fotokunskaper är mkt små och manualen säger ju inget om när jag ska använda det ena och det andra och jag har ont om tid.
Vet att jag köpt en bra kamera men den är kanske inte för typ nybörjare.

Så om du eller någon annan orkar....Skulle jag vara oerhört tacksam för lite hjälp. Om de mest grundläggande inställningarna.
Vad behöver man kunna som mest basic?
Har läst mig till att jag ska använda läget IA om jag bara ska "sikta o skjuta" vilket jag kommer att göra till häst på savannen.
Behöver jag kunna använda "efterfokus"?
Men hur gör jag vid skymning eller gryning när det är mörkare ute, IA då också?
Hur filmar jag enklast?
När använder man 4K?

Tacksamma hälsningar Anna

Det där ser ut som en fantastisk resa!

Själv har jag inte ridit sedan jag var tonåring, men åker ofta på safari i södra Afrika och tror att jag ganska väl kan föreställa mig vad du kommer att få uppleva.

Om jag var i din situatiuon skulle jag nog välja att kompromissa med bildkvaliteten för att få en smidig och lätthanterlig kamera, som får plats i en jackficka/benficka eller en liten väska som man kan fästa i bältet. Dessutom: på safari vill man ofta ha möjlighet till långa brännvidder.

Sony RX100 VI är dyr (typ 14000) men lär ha mycket bra bildkvalitet och går ner i en ficka. Objektivet är motsvarande 24-200 mm.

Panasonic TZ200 har nästan lika bra bildkvalitet, längre brännvidd (24-360 mm), kostar ungefär hälften. Lite större, men går lätt ner i en jackficka. (Förra "årsmodellen" TZ100 har 27-270 mm, men kostar nu bara drygt 4000 kr.)

Panasonic TZ90 har mindre bildsensor än de andra modellerna, vilket gör att bildkvaliteten blir lite sämre, speciellt när det inte är så ljust. Å andra sidan får man en rejäl zoom, 24-720 mm, och ett lägre pris: den går att hitta för en bit under 4000 kr.

Själv skulle jag satsa på TZ200 eller TZ90, men tycker det är svårt att välja mellan dem – längre tele eller lite bättre bildkvalitet?

Och glöm inte kikare. Nikon 8x30 Monarch 7 är riktigt bra i sin prisklass och riktigt smidig. Kostar strax under 4000 – och den kommer du (till skillnad från kameran) att ha glädje av hela livet.
 
ANNONS