Annons

500 mm-objektiv för 1000kr något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

roger96

Aktiv medlem
Det blir svårt att fokusera med 500mm och f/8 minsta bländare. Kan eventuellt även vara inkompatibelt med ljusmätningen.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Det där är väl ett spegeltele och de reviews jag har sett på liknande är ganska crappiga.

Investera i ett beggat 70-300 eller 70-200 och shoppa en konverter om du verkligen behöver ett 500tele

men 500tele och bländare 8 är inte världens bästa kombination förutom i starkt solsken,
 

Peterus

Aktiv medlem
Hej, jag undrar om någon här testat eller kan hitta någon recension till detta objektiv?
http://cgi.ebay.com/500mm-Tele-Lens-Canon-50D-40D-30D-550D-500D-450D-7D-/260676943978?pt=Camera_Lenses&hash=item3cb18e806a#shId

Jag har funderat på att införskaffa ett teleobjektiv men har inte så mycket pengar att lägga. Så jag undrar om det är lönt att spendera 1000kr på detta eller om jag ska spara pengarna.
Jag är väl en gnällspik men jag skulle inte lägga pengar på ett sådant.
Bättre att köpa ett begagnat av bättre kvalitet som Du blir nöjd med.
Ett sådant har bättre ljusgenomsläpp och kanske t.o.m. VR.
Tänk på att det tillkommer frakt och eventuellt tull och moms om det kommer från ett företag.

/Peter
 

VildPer

Aktiv medlem
Ok, det verkar som att detta objektiv inte är att rekommendera. Jag har aldrig använt ett 500mm och det kanske är lite väl mycket. Blir nog att köpa ett x-300mm istället begagnat.
 

Olle

Aktiv medlem
Det där är väl ett spegeltele och de reviews jag har sett på liknande är ganska crappiga.

Investera i ett beggat 70-300 eller 70-200 och shoppa en konverter om du verkligen behöver ett 500tele

men 500tele och bländare 8 är inte världens bästa kombination förutom i starkt solsken,
Nej, det där är inget spegeltele utan ett tele av "vanlig" konstruktion. Spegeltelen är korta och tjocka och har en spegel mitt i frontlinsen. För övrigt håller jag med dig.

Olle
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag undrar om detta objektiv är det som säljs under en mängd olika namn som tex Prinz Galaxy, Beroflex, Expert mfl olika namn jag inte kommer på nu. Objektivet förefaller likt de andra jag sett, även om olikheter finns. Såg för inte så länge sedan en jämförelsetest av två Beroflex 500 mm-objektiv (finns i två olika versioner), där de jämfördes med Sigmas 70-300 budgetzoom. Det visade sig att det var bättre att beskära bilderna från sigman, detaljåtergivningen blev bättre. Nu hittar jag inte tillbaks till testet, men om du googlar kanske du kan finna det. Sigma 70-300 är ingen skarp kniv på 300 mm, så Beroflex 500 mm är knappast värt ett köp om det inte är väldigt billigt, typ 100-300 kr (finns förövrigt bara som begagnat under det namnet vad jag vet). Om det objektiv du länkar är samma låter jag vara osagt.

Har själv ett Tamron 70-300, vilket alla här älskar att hacka ner på. Det är billigare än sigmas 70-300 och skarpare på 300 mm. För mig ger det alldeles tillräckligt bra bilder och jag är helnöjd med det, trotts att det bara kostar 1590 kr på Cyberphoto. Ingen här kommer nog att rekommendera detta objektiv, men det är bättre än Beroflex och kan mycket väl tänkas uppfylla dina krav på bilderna, beroende på vad du är ute efter. Nu vet jag inte vad du har för kamera, men om du har/skaffar en med inbyggd bildstabilisering i huset får du en toppenkombination till mycket lågt pris. Detta enligt mig och mina krav på bilderna. Räkna dock med kromatisk aberration på högkontrastbilder, man kan inte få allt för 1590 kr. Dock låter sig den kromatiska aberrationen inte sällan ganska enkelt fixas i efterredigeringen i ett bildbehandlingsprogram. Bildexempel med Tamronet: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=12894

Det finns förövrigt ett Prinz Galaxy 500 mm på Tradera nu: http://www.tradera.com/TELEOBJEKTIV-STORRE-OBJEKTIV-FOTO-OBJEKTIV-KAMERA-OBJEKTIV-auktion_302004_121536642
 

Olle

Aktiv medlem
Det där objektivet skulle jag passa mig för trots det låga utropspriset. Det står att det har 42 mm gänga. Det stämmer, men det är inte samma 42 mm gänga som flera systemkameror en gång använde sig av, t ex Praktica och Pentax. Även objektiv avsedda för T-adaptrar, som det här, har 42 mm gänga men med annan stigning. En del av gängorna är bortslipade står det. Förmodligen har någon försökt att montera det direkt på t ex en Pentax. Men objektiv för T-adapter skall alltid användas med passande adapter, även till gamla Pentaxkameror. Nedslipningen av gängorna har kanske gjort att en adapter kommer att sitta dåligt.

Olle
 

TH-56

Aktiv medlem
Spar du pengarna och lägg på ett bättre objektiv.
Den där typen av billiga telen brukar ha en närgräns på 10m
och ingen innerfokusering så man får vrida flera varv med
avståndssnäckan.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
Jojomen.......

Köp en billig spegeltele!
Jag tror att det är nyttig för er att jobba lite manuellt ;-)

Visst kan man produsera riktig bra resultat med dessa burkar; men det har sina begränsningar och fotografen's begränsning är som oftast den som ryker först...........................

Ni kann köpa hem en 500/6.3 samyang mirrortele + 2X TC och T/ EOS/Nikon adapter för SEK 1500.

Great fun! Mycket roligare enn en 18-55 kit til samma pris..................................

Komm ihåg bara. Det krävs vilja och stadiga ben; speciellt på stativet.
 

White and Black

Avslutat medlemskap
*lol*

Jag har ett gammalt Tamron spegeltele till min Nikon. Köpte det för 1.500:- och jag tycker att för det priset är bilderna helt OK.

Man ser att det är ett spegeltele på de ihåliga reflexerna...



http://www.lena_w.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2091509
Just de. Man skal nog hålla allt OOF innom sin egen kappa.................men pippi'n var helt OK ;-)

Det roliga med fotografi är att produsera allting med ingenting. ....
Någon tycker det är knallbra och roligt att jobba med Holga..........andra tycker Sigma's senaste telezoom med OS är rena rama skiten.

Nu är jag månne mycket speciell...; men, när ni kollar toapapperet efter använding; ser ni nån skillnad på Serla och Willys?

Undrar Emil.
 
ANNONS