Annons

Fotosidans Forum > Fototeknik > Filma med din kamera > Köpråd för Gimbalstabilisator till en Fuji X-H1

Besvara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne
Gammal 2019-10-12, 14:45
Third eye

Studiomats skrev: De där utekvällarna är sällsynta nu för tiden så de pengarna har jag sparat in för länge sen, så det får bli med fokusmotor. :)
Höll på att trycka på beställarknappen till DJI men såg att den stödjer inte Samsung S10! Blev förvånad att det funkade med S10+ men inte den jag har. Är inte sugen på att köpa ny telefon också. Får undersöka saken vidare innan jag beställer. Alltid är det något som ska ställa till det. :)
Är det dji själva som skriver det? Har själv samsung 10 och trott att den ör identisk med plusmodellen :-/
Gammal 2019-10-12, 14:52
Studiomats

Third eye skrev: Är det dji själva som skriver det? Har själv samsung 10 och trott att den ör identisk med plusmodellen :-/
Det står så på deras sida. Trodde också de var identiska förutom att det finns en extra kamera på framsidan och lite större skärm på 10+.
Verkar vara Active track som är mobilversion beroende. Force mobile verkar funka för S10
Gammal 2019-10-12, 16:00
Third eye

Studiomats skrev: Det står så på deras sida. Trodde också de var identiska förutom att det finns en extra kamera på framsidan och lite större skärm på 10+.
Verkar vara Active track som är mobilversion beroende. Force mobile verkar funka för S10
Oki, där ser man. Man får hoppas på firmware kanske. Tack flr infon.
Gammal 2019-10-12, 16:26
Flash Gordon

Studiomats skrev: Hittade en lista, men de listar bara de ljusstarka objektiven. Men misstänker att även de ljussvaga funkar också. Min uppsättning som jag har i tanken är den 14mm jag har köpt och sen 16mm, 23mm och 35mm alla 2,8 men samtidigt har jag sneglat lite på att investera i 16-55 2,8 istället för de fasta. Zoom är ju alltid bra när man inte är säker på vilken brännvidd man behöver, men samtidigt tror jag att när jag ska filma, blir det en långsam process där jag tillåter mig själv att få ta tid på mig. Men som sagt, jag har inte bestämt mig än. Tror i alla fall att bidkvalitén är tillräckligt bra oavsett vad jag väljer.

Så min filmning med gimbalen blir mest vidvinkel till normal är det tänkt. Sen är jag medveten om att oavsett vad jag än köper kommer jag ändå att ha köpt fel när jag väl har blivit varm i kläderna och benat ur vad jag egentligen vill filma. :) Men då får det väl bli en ny investering.
Jag har mest kört med mina lätta och äldre fasta objektiv som 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 makro. Har inte provat 16-55/2,8. Det går nog.på min gimbel eftersom de kör med vad som ser ut som en Canon 5D med en zoom.

Jag provade i går med X-PRO2 och 10-24/4 OIS. Redan det blev tungt. Skall man både hantera joysticken mjukt och fint samt hålla kameran stadigt bör man oftast använda båda händerna.

Så lätta objektiv är absolut att föredra framför tunga zoomar. Du vet väl att 16-55/2,8 brukar kallas the brick. Dn 'är min normalzzom på X-H1 men jag har den sällan på X-PRO2 av vikt skäl. Det är ett otroligt bra objektiv och kan optiskt mäta sig med de fasta på allt förum ljusstyrka.
På X-H1 där man också får stabilisering är den klockren.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.

Tether Tools Case Air