Annons

Ljusare bilder i Photoshop än i andra program

Produkter
(logga in för att koppla)

anlofgren

Ny medlem
Jag har Photoshop CC 2015. Bilder som jag har redigerat ser ljusare ut och har bättre upplösning i mörka partier i Photoshop än de har i andra program, ex vis Windows fotovisare. Detsamma gäller när jag laddat upp dem på Facebook eller Flickr eller skriver ut dem.
Vad orsakar detta?
Hur kommer jag runt det, d v s hur får jag bilder att se likadana ut i Photoshop och andra program?​
Dator och skärm är de samma i alla fallen. Bilderna har jpg-format. Jag har inte råkat ut för detta i tidigare versioner av Photoshop. Exempel: Denna bild tycker jag ser bra ut i Photoshop men den är alldeles för mörk i Flickr, https://www.flickr.com/photos/andl/24424473751/in/dateposted-public/ .
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 har du kalibrerat o profilerat skärmen? I så fall stämmer PS om det är rätt gjort.
2 få övriga program kan använda skärmprofiler när det kommer till webben.
Firefox kan men jag vet inte hur.
Windows fotovisare - nej

För webben använder du sRGB?
 

anlofgren

Ny medlem
Kan det verkligen fungera?

Tack före svaret. Jag Googlat runt och letat instruktioner för kalibrering och profilering. Hittar bara gamla instruktioner. Ex vis krävs Adobe gamma som inte finns i CC. Vidare har jag en enkel skärm där jag inte kan hitta någon justering för gamma. Har någon länkar som kan fungera för mig att lägga ut?
Jag tänker också att kalibrering och profilering kan väl inte lösa mitt problem? Justering av skärmen påverkar ju Photoshop och andra program lika mycket så skillnaden som jag har mellan dem nu måste väl bestå? Eller...?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag tänker också att kalibrering och profilering kan väl inte lösa mitt problem? Justering av skärmen påverkar ju Photoshop och andra program lika mycket så skillnaden som jag har mellan dem nu måste väl bestå? Eller...?
Skillnaden består inte. Till skillnad från de flesta program så kan bildbehandlingsprogram som Photoshop läsa av den profil som skapas när du profilerar din skärm. Profilen används för att justera bildens utseende så att den blir återgiven så bra som möjligt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kalibrering behöver man inga manicker för att göra. Det går att göra manuellt. Jag vet att jag har läst instruktioner på nätet där man i PS skapar testytor som man kan kalibrera efter.
Profilering däremot så behöver du en kalibrator.

Man kan jobba utan att kalibrera över huvud taget. O det kommer se hur bra ut som helst.
Det är bara det att printade bilder kommer hem felaktiga, vita kaniner blir rosa osv
Alla bilder man visar andra kommer att se konstiga ut på deras skärmar.
Skulle man sedan efter 10000 bilder kalibrera, ja då är de 10000 bilderna plötsligt felaktiga.

Så ja man bör kalibrera!
Ett sätt kan vara så enkelt som att skicka några bilder för framkallning o ticka i boxen att företaget inte skall justera. Då ser man om man är rätt ute.
 

Pocca

Aktiv medlem
Har haft samma problem länge. Har ingen bra lösning utan kompenserar med att ljusa upp dem innan publicering (vilket är en dålig lösning).

Sätter mig ned med lite popcorn och en cola och ser om nån har nån bättre lösning...
 

lgli

Medlem
Har ni rätt enhetsprofil för "windows color system" ?

Hos mig (win 7) finns den på samma dialog som man använder för att ange färgprofil för skärmen under fliken advanced.
Ange samma enhetsprofil som skärmprofilen.
 
ANNONS