Annons

Crimson-plugin till Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
*BUMP*

Kan inte FS-repesentanter trycka på Crimson så de gör en plug-in till LR3?

Tänk vad smöget att lägga till en samling i LR3-Crimson och trycka på Publicera och några dagar senare kommer bilderna, inramade och allt sådant man kan välja, med posten. Dom har ju redan en ftp-tjänst så det borde vara en baggis!

Jag kan väl inte vara ensam om att vilja ha det?
 

boldten

Aktiv medlem
Jag också, vi är nog många som skulle gilla en sådan funktion.

Någon här på FS borde har bra kontakt med Crimson. Skulle ju vara en bra fjäder i hatten även för FS om ni kan få Crimson att utveckla en sådan funktion.
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Det behöver förstås inte vara just Crimson. Jag testade flera innan jag valde dem. Jag valde dem därför att jag fick bäst respons från dem, snabba och hjälpsamma svar. Men om någon annan aktör gör ett plug-in till LR så tvekar jag inte att pröva dem.

Så kan vi inte helt enkelt göra ett litet upprop här i denna tråden och när den har låt säga 100 plug-in-sugna fotografer så meddelar vi Crimson samt andra aktörer om tråden. Vore ju väldigt trevligt om dom faktiskt låter oss vara med i förarbetet till deras plug-in. Det är ju inte frågan OM någon kommer göra en sådan plug-in, utan NÄR, så den som står på tå kommer både behålla och få nya kunder.

Bara en tanke så här på en lördagkvälls början... :)
 

boldten

Aktiv medlem
Nej, det behöver inte vara Crimson, men om jag får välja så tar jag dem alla dagar i veckan. Använder dem till 90% av mina utskrifter eftersom de är duktiga, snabba, prisvärda och kundorienterade.

Ett upprop var en bra idé. Kan man lösa det här på FS, någon med inblick som vet? Uppropet skulle antagligen behöva ligga på förstasidan en dag eller två för att nå tillräckligt med fotografer här på FS. Är det namn och e-post som bör samlas in?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har någon av er frågat Crimson? Svarade dom, och isåfall vad?

Känns väl inte som FS är rätt plats för ett upprop till en viss leverantör att vidareutveckla sin produkt - iallafall inte på redaktionell plats. Och vi har regler mot att använda forumet till namninsamlingar och enkäter.

Men det finns ju olika sajter på nätet där man kan sätta upp namninsamlingar gratis.

(Jag bröt ut denna diskussion om Crimson till en egen tråd under Butiker/leverantörer)
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Har någon av er frågat Crimson? Svarade dom, och isåfall vad?

Känns väl inte som FS är rätt plats för ett upprop till en viss leverantör att vidareutveckla sin produkt - iallafall inte på redaktionell plats. Och vi har regler mot att använda forumet till namninsamlingar och enkäter.

Men det finns ju olika sajter på nätet där man kan sätta upp namninsamlingar gratis.

(Jag bröt ut denna diskussion om Crimson till en egen tråd under Butiker/leverantörer)
Jag har använt dom sajterna för namninsamling och dom är jättebra. Men nu tänkte jag väl mer att man pejlar läget inom forumet om det finns ett stort sug efter en sådan plug-in, det är inte i mina ögon någon namninsamling för att påverka opionssiffrorna :)

Men jag har inte frågat Crimson utan tänker alldeles strax lassa iväg följande e-post:

"
Hej Crimson

Jag är jättenöjd med era produkter och så även mina kunder. Eran service passar mig väldigt bra. Men om det är en sak jag gärna skulle vilja se är det en plug-in till Adobe Lightroom, så att jag direkt därifrån kan beställa mina bilder. Har ni några sådana utvecklingsplaner?

Jag vill också säga att jag hänger på Fotosidans forum och där har det startas upp en tråd i ämnet.

Mvh...
"
 

boldten

Aktiv medlem
Jag har hört mig för hos Crimson för ungefär 1.5 år sedan men då fick jag bara svaret att de inte hade något sådant plugin inplanerat inom närmast tiden. Det är nackdelen med att som ensam konsument försöka påverka och det är ju just här FS kommer in i bilden.

Dock tänkte jag inte på att FS inte kan främja vissa leverantörer, vilket jag tycker är vettigt och bra. Men kan man inte göra en bredare koll här på FS genom en enkät som ligger uppe under säg en vecka. I enkäten kan man välja vilket program man använder (typ Elements, Lightroom, Aperture, Gimp eller Annat). Därefter får man rösta på vilken utskriftstjänst man helst vill se en plugin till ovan valda verktyg. Utskriftstjänster väljer man de 3-5 största i Sverige.

På så vis gynnas inget enskilt verktyg eller leverantör samtidigt som man får en opinions snapshop från fotografer i Sverige. Enkäten behöver ju inte ta upp namn och e-post så slipper vi det problemet.
 
Senast ändrad:

Frolicc

Aktiv medlem
Ja det vore riktigt nice med en sån pluging. Eller iallafall något bättre system än det webbinterface som finns idag, ett fristående program skulle funka perfekt.
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Jag har hört mig för hos Crimson för ungefär 1.5 år sedan men då fick jag bara svaret att de inte hade något sådant plugin inplanerat inom närmast tiden. Det är nackdelen med att som ensam konsument försöka påverka och det är ju just här FS kommer in i bilden.

Dock tänkte jag inte på att FS inte kan främja vissa leverantörer, vilket jag tycker är vettigt och bra. Men kan man inte göra en bredare koll här på FS genom en enkät som ligger uppe under säg en vecka. I enkäten kan man välja vilket program man använder (typ Elements, Lightroom, Aperture, Gimp eller Annat). Därefter får man rösta på vilken utskriftstjänst man helst vill se en plugin till ovan valda verktyg. Utskriftstjänster väljer man de 3-5 största i Sverige.

På så vis gynnas inget enskilt verktyg eller leverantör samtidigt som man får en opinions snapshop från fotografer i Sverige. Enkäten behöver ju inte ta upp namn och e-post så slipper vi det problemet.
Nu vill jag inte starta något dumt sidospår men jag vill i alla fall säga min åsikt och det är att FS drivs väl ändå av privata aktörer med bäring inom den privata sektorn? Dvs det finns ingen skyldighet ur ett myndighetsperspektiv att behandla alla lika, transparens, offentlihetsprincipet etc, m.m.. Med tanke på diverse banners som finns utmed sidan så är det väl snarare tvärtom. Men även som budbärare av reklam har man ett ansvar förstås.

Ur min synvinkel borde FS vara en utomordentligt bra lobbyist i diverse sammanhang.
Och som sagt, detta är något som frågas efter och det är tekniskt fullt möjligt och då kommer det inte dröja så värst länge förrän någon erbjuder tjänsten. Och är det något historian visar så är det att lojaliteten till ett företag försvinner mycket fortare än vad det tar att bygga upp det.

Mina fem öre! :)
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Jag har fått svar från Crimson och dom skall diskutera det på sitt nästkommande utvecklingsmöte. Förhoppningsvis får jag ett svar efter det och kan rapportera tillbaks här.
 

control87th

Aktiv medlem
Vore super!

(för övrigt så har Crimson idag visat på vilken suverän leverantör de är, skickade in en beställning på en 40x60 canvas vid lunch i fredags, nu på förmiddagen kom mailet att den var klar för uthämtning)
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Har fått svar från Crimson att dom fått hem SDK (software development kit) för Lightroom från Adobe och håller på att sätta sig in i hur det fungerar och att dom skall se om dom kan klämma in det som ett sidoprojekt till alla andra projekt dom har på G.

Tja, inget direkt svar men å andra sidan då inte heller ett totaltstopp i våra drömmar. Den som lever får se. Under tiden får man alltså fortsätta att göra som man alltid gjort...
 

gazorg

Aktiv medlem
Har fått svar från Crimson att dom fått hem SDK (software development kit) för Lightroom från Adobe och håller på att sätta sig in i hur det fungerar och att dom skall se om dom kan klämma in det som ett sidoprojekt till alla andra projekt dom har på G.
Om det räcker att bara ladda upp bilderna till Crimson så borde det räcka med ett export-plugin som lämnar över till crimsons webbapplikation att välja storlekar och behandling. Förmodligen ganska överkomligt.

Lightroom SDKt är bara att ladda ned. Tyvärr har jag inte hittat några bra möjligheter att få print-modulen att ladda upp bilder snarare än att skriva till fil. Adobe själva antyder att det som gäller är att skriva till fil, importera och exportera med lämpligt plugin. LR 4 beta finns det ingen ny SDK till så där är det svårt att veta vad nytt som kommer.
 
ANNONS