Annons

Kopa Begagnat Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jessikan

Medlem
Hej allihopa

Tankte kopa nytt objektiv men funderar pa begagnatmarknaden. Vad ska man kolla upp nar man koper begagnat? Kan man kontrollera sa att det fungerar ordentligt?Ar det battre att kopa fran butik, far man garanti da?
Ar en novis i amnet men forsoker lasa mig till sa mycket som mojligt men det verkar inte vara sa vanligt att kopa begagnade objektiv, eller?

//Jessika
 

Engelen

Aktiv medlem
Kolla så att linserna eller huset inte har några skador.
Testa objektivet på kameran och kolla så att alla funktioner fungerar.
Knäpp ett par testbilder och försök få en uppfattning om de känns "bra".

Att köpa i butik är nog bättre och oftast får man nån form av garanti och man kan vara ganska säker på att objektiven är relativt felfria.
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Att kolla vad samma optik har betingat för pris vid andra affärer kan vara bra för att få en uppfattning om vad som är rimligt. Att glas är repfritt är självklart men kolla då inte bara fram och baksida utan även inne i objektivet. Kolla även så bländarlamellerna går tillbaka helt, på de flesta objektiv syns de inte alls bakifrån.

Att köpa begagnat kan vara lite av ett vågspel och för de billigaste objektiven kanske inte skillnaden i pris är så stor att riskerna är värda det. Går det att förhandla fram möjligheten att ångra köpet om något skulle visa sig vara dåligt är det naturligtvis att föredra och de flesta seriösa försäljare går nog med på det också.

En medelväg kan kanske vara att köpa begagnat i en butik. Vissa handlare erbjuder någon månads garanti även på begagnat och oftast har någon gått igenom sakerna och kollat så allt är ok.
 

keckax

Aktiv medlem
Ett ganska vanligt fel på äldre gluggar kan vara kärvande bländarlameller, eller mycket damm i mellan linserna. Ta ett par testbilder med bl 16 el 22. Om några bilder blir överexponerade kan det tyda på tröga eller "feta" lameller = dyrt att reparera. "Lite" damm skadar inte bilden, men vissa optik släpper gärna in massor av den varan, om den varit för ofta i "tråkiga" miljöer.

/K
 

jessikan

Medlem
Tack för era snabba svar:)

Har inte bestämt mig än för hur jag ska göra men ska kolla mina alternativ. Jag bor i London just nu så jag vill helst köpa här så jag snabbt kan gå tillbaka till säljaren om problem uppstår. Om jag nu kan hitta butik som säljer begagnat.....
Annars blir det till att vänta en löning till och köpa en ny :)

Tack igen
 
ANNONS