Annons

fota i gympasal

Produkter
(logga in för att koppla)

skier90

Ny medlem
Hej! I helgen ska jag fota inomhus i en gympahall. Söker tips för att få så ljus som möjligt i kameran, dvs att jag kan ha kortare slutartid. Det är gymnastik/volter jag ska fota! Hur ska jag på bästa sett få detta att bli bra?! Jag har en Canon EOS 600D, standardobjektiv, ett 50mm 1,8och även ett tele men det är inte tillräckligt ljusstarkt så det går bort tyvärr!
Finns det någon som vill dela med sig tar jag tacksamt emot tips :)
// Anna
 

feic23

Ny medlem
Jag tänker att gympasalar brukar bara ganska bra upplysta och därför relativt lätt att frysa ögonblick i bara man kör med lägsta bländaren. Åk dit någon dag innan och prova kasta lite bollar som du sen plåtar.

Skickat från min HTC Sensation XL via Tapatalk 2
 

ArneB

Aktiv medlem
Gympasalar är dessvärre inte så ljusa. Satsa på din kombination med 50mm/1,8 och ställ in kameran på serietagning. Vill du frysa rörelser behöver du ha så korta slutartider som 1/500 sekund, men hellre 1/640 eller 1/800. Använd gärna M-läget och justera ISO så att du får de korta tiderna. Bli inte förvånad om du behöver dra upp ISO till 1600 eller 3200. Pröva olika vinklar och olika avstånd. Förbered dig genom att titta på bilder som du gillar. Det är lättare att hitta sina egna bilder när man ser hur andra har gjort.

Lycka till!
 

Gutta

Aktiv medlem
som ovan. men om möjligt använd också blixt. det hjälper till att frysa rörelsen. öppna så mycket det går och prova sedan med högre iso och snabbare tid som ovan 1/500 men prova också att gå ner lite i tid typ 1/125 och samtidigt ha blixt. Jämför och välj själv. :)
 

L40

Aktiv medlem
M-exponering: för att inte kameran skall bli lurad av fönster, ljuskällor, ...
Raw: För att bilder kan behöva PP:as en hel del mht WB och brusreducering etc. Har man inte Raw-PP-möjligheter så använder man Jpg såklart.
Självfallet kontinuerlig fokus.
Troligen single-point fokus.
AF-On, och fokus med tummen, är definitivt till hjälp om man är van med metoden och använder tummen automatiskt (går fort att vänja sig).

Tag testbilder för att sätta exponering/ISO för den situation du fotar.
Välj så långsam slutartid som du kan acceptera mht rörelseoskärpa. Jag gissar på 1/500, eller kanske 1/640 men det är ju du som skall vara nöjd.
f1.8 då, med ditt 50mm.
Justera ISO så att det blir vettig exponering. Jag gissar på f1.8, 1/640, ISO 2000 eller högre om det är en vanlig sunkbelyst gympahall.
 
ANNONS