Annons

Glugg eller hus...hus eller glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Fördelen med att välja FF är att den höjer bildkvaliteten på alla de objektiv Du monterar på. Sedan är det väl så att Du måste upp på 1DX eller 5DIII för att få en autofokus som kan mäta sig med eller slå det Du redan har. Varför inte avvakta något och se hur det går för 6D?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
En variabel till

Betänk att du med 5DIII och 100-400 kan sätta på en Kenko 1,4 300 pro och sas ta igen den förlorade brännviden. Full AF (utan att tejpa några kontakter) och en AF som är minst lika bra som 7D + 100-400 utan extendern. Har själv gått från 7D + 400/5,6 till 5DIII + 400/5,6+ kenko 1,4. Och jag kan säga att 7d:n kommer att tillbringa en del tid på hyllan i fortsättningen. Bildresultatet med 5D-kombon utklassar 7D-kombon liksom andelen keepers vid mitt fågelfoto! Testbilder nedan på länken:
www.naturreportage.se

PS Har vi tur så kommer nästa firmware till 5D innehålla samma uppgradering som till 1Dx: AF med originalextender vid bl. 8.
 

JWorks

Ny medlem
Ny sigma 120-300

Hej
Tänkte bara nämna att Sigma visade en uppdaterad version av sitt 120-300 2.8 OS på Photokina nyligen. Skulle finnas till försäljning i början av 2013. Alltid surt att köpa nytt precis innan en uppdatering.
/Martin
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tillägg

Hur skärpan blir med 100-400 + Kenko 1,4 vet jag förstås inte. Svarar den lika bra som 400/,5,6 med extender bör det dock bli bra.
 

SubEvent

Aktiv medlem
Betänk att du med 5DIII och 100-400 kan sätta på en Kenko 1,4 300 pro och sas ta igen den förlorade brännviden. Full AF (utan att tejpa några kontakter) och en AF som är minst lika bra som 7D + 100-400 utan extendern. Har själv gått från 7D + 400/5,6 till 5DIII + 400/5,6+ kenko 1,4. Och jag kan säga att 7d:n kommer att tillbringa en del tid på hyllan i fortsättningen. Bildresultatet med 5D-kombon utklassar 7D-kombon liksom andelen keepers vid mitt fågelfoto! Testbilder nedan på länken:
www.naturreportage.se

PS Har vi tur så kommer nästa firmware till 5D innehålla samma uppgradering som till 1Dx: AF med originalextender vid bl. 8.
Ja jösses...har inte ens tänkt på att sätta en konverter på 100-400. Trodde inte det var mekaniskt möjligt ens.
 

SubEvent

Aktiv medlem
Hej
Tänkte bara nämna att Sigma visade en uppdaterad version av sitt 120-300 2.8 OS på Photokina nyligen. Skulle finnas till försäljning i början av 2013. Alltid surt att köpa nytt precis innan en uppdatering.
/Martin
Åfasen!...Det var intressant att höra!! Du har så rätt...inte kul att handla innan en ny glugg släpps juh..!
..det drar mer och mer åt att byta hus istället för glugg.
 

Igel

Aktiv medlem
Hmm jag tror ev att det går att montera din nuvarande 11-16 på en 1d mk4. Men frågan är om det är så stor skillnad på bildkvaliteten 7d vs 1d mk4. Det blir ju en slant som läggas och då vill ha valuta för pengarna.
Sen är Ef 17-40 en jäkla bra kompromissglugg om du behöver byta ut din vidvinkel.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hmm jag tror ev att det går att montera din nuvarande 11-16 på en 1d mk4. Men frågan är om det är så stor skillnad på bildkvaliteten 7d vs 1d mk4. Det blir ju en slant som läggas och då vill ha valuta för pengarna.
Sen är Ef 17-40 en jäkla bra kompromissglugg om du behöver byta ut din vidvinkel.
Jag körde med 1D Mark II en period. Det gick att hänga på ett Sigma 10-20mm, med kraftig vinjettering och kvalitetsförlust i hörnen. Det är bättre att ha anpassade gluggar.
 

SubEvent

Aktiv medlem
ef 17-40 F4 är the way to go.
Jo det verkar vettigt...men attans vad svårt att bestämma sig! ...det man absolut inte vill är ju att känna ånger efter nåt halvår att man valde fel hus.
En sak jag missat att tala om är att jag nästa alltid croppar mina foton... Undrar om det är någon faktor att räkna in i kalkylen?
 

Igel

Aktiv medlem
Gå närmre ;)

Vill du Komma ner hit och känna/klämma lite och springa och fota nånstans så ring.
 

Igel

Aktiv medlem
Bra val. Jag e sugen jag med. Hmm sälja 3an nu och köpa fyra till våren när de ligger bättre i pris.. ;)

Återkoppla gärna i tråden med dina intryck när du skaffat dej några.
 
ANNONS