Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går inte att ändra bländaren lägre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Järnström

Aktiv medlem
Hej!

Har nyss köpt en canon 750d och är rätt ny på den, jag vill ändra till lågt bländartal men den stannar vid f/4?

Jag har på M men varför går det inte att ändra lägre, har för mig att jag har lyckats fått lägre tal förut men inte nu? Hm.. Tacksam för svar!
 

Andyah

Aktiv medlem
Vad har du för objektiv på?..det avgör ju om du ska komma ner till 3,5-2,8 osv...om det är det hållet du menar..
 

Nyaste

Avslutat medlemskap
Kolla på objektivet vad det står för siffror där.
Har du ett zoomobjektiv och det står tex, 24-105/3,5-5,6 så betyder det att zoomomfånget är mellan 24 och 105 mm och minsta bländarvärde är 3,5 vid 24 mm och 5,6 är det minsta värde du kan ha vid 105 mm.

//Ingela
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Objektivet

Ser att du har ett objektiv som, som bäst, går till 3,5 vid 18 mm brännvidd. Någon mm mer och det blir som mest just bländare 4. Det är objektiven som sätter gränsen för möjlig maxbländare, inte kameran.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Det står "EFS 18-55mm Macro 0,25m/0,8ft? Hmm...
Det där med "Macro" betyder näravståndet, och du kan alltså ta på så nära håll som 25 cm från sensorplanet, det som är märkt med en plimsollsymbol invid sökaren, ⦵. När du har inzoomat till 55 mm brännvidd är den nominella bländaröppningen f/5,6 som störst.
 

lonian

Aktiv medlem
Hej!

Har nyss köpt en canon 750d och är rätt ny på den, jag vill ändra till lågt bländartal men den stannar vid f/4?
Jag blev rätt förvirrad av den här texten då du menar att du inte kan få lägre bländare än 4.
Då hade jag nog tänkt att det är fel på objektivet för lägsta bländare brukar ju ligga runt 22.
Men du menar nog större bländare än 4, det är som tidigare beskrivet vad som står på ditt objektiv vilken maxbländare opiket kan ha.
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag blev rätt förvirrad av den här texten då du menar att du inte kan få lägre bländare än 4.
Då hade jag nog tänkt att det är fel på objektivet för lägsta bländare brukar ju ligga runt 22.
Men du menar nog större bländare än 4, det är som tidigare beskrivet vad som står på ditt objektiv vilken maxbländare opiket kan ha.
Hon skriver ju lågt bländdartal inte liten bländare.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag blev rätt förvirrad av den här texten då du menar att du inte kan få lägre bländare än 4.
Då hade jag nog tänkt att det är fel på objektivet för lägsta bländare brukar ju ligga runt 22.
Men du menar nog större bländare än 4, det är som tidigare beskrivet vad som står på ditt objektiv vilken maxbländare opiket kan ha.
nu ska du inte röra till det. Det står som sagt bländartal. f/4 är en stor bländare men ett litet bländartal.
 

PMD

Aktiv medlem
"Bländartal" är ett luddigt begrepp. Bländaren brukar beskrivas med ett bråk som f/N där f är brännvidden och N är ett tal som beskriver storleken på bländaröppningen.

För att minska förvirringen är det mest praktiskt att bara tala om större eller mindre bländare, eftersom det är storleken på bländaröppningen som spelar roll.
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Som Sven skrev så har ditt objektiv variabel bländare.
Ditt objektiv har som bäst f/3.5 men bara i det vidaste läget. Zoomar du in kommer du inte kunna få f/3.5 längre utan f/4 eller till slut när du är i det mest inzoomade läget få f/5.6.

Det står på ditt objektiv 3.5 - 5.6 och det är det som berättar att "bästa" ljusinsläpp är 3.5 i vidvinkelläge och 5.6 i teleläge.

Huruvida det är störst eller minst är en helt annan diskussion och kanske skall tas i en annan tråd men ett lågt tal är lika med en stor öppning och ett högt tal är lika med en liten öppning.

Vill du kunna ha bättre (lägre) bländartal för att få in mer ljus är kanske ett Canon EF 50 f/1.8 STM att rekommendera?

/Jon - kamerasäljare
 
ANNONS