Annons

Objektivval D700

Produkter
(logga in för att koppla)

frwe

Aktiv medlem
Det On-läget gör är att den ställer kameran i DX-läge när du monterar ett DX-objektiv, inget annat. /Frode
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Det On-läget gör är att den ställer kameran i DX-läge när du monterar ett DX-objektiv, inget annat. /Frode
Aha! Då blir det en annan sak, jag krånglar till det i onödan.
Kanske har jag nu lärt mig vad den här funktionen är. Det här med "inget annat" förklarar saken.

Så himla bra, Tack o tack... / tacksamma hälsningar Annika
 

cardazio

Aktiv medlem
Cardazo, kan du utveckla dina tankar runt Nikons 20/1,8, du ägde detta och tyckte det var riktigt bra. Du söker något i den brännvidden, något var inte riktigt helt perfekt eller?

Finns också Tokina 16-28/2,8 som fick bra i test jag läste nyligen samt Sigma 12-2x/4 art (kommer inte ihåg brännvidden)
Missade tyvärr frågan i din kommentar tidigare, men 20 f/1.8G gör en inte besviken - tyvärr saknas wow-faktorn. Jag hade gärna sett att den var ett halvt snäpp skarpare, lite mindre flares, lite mer raktecknande men även något mer jag inte kan sätta fingret på.

Jag tror att 24 mm f/1.4G kanske är närmare det jag letar efter, men den är ju också rätt mycket dyrare. 24 mm f/1.8G har jag i det närmaste valt bort pga bakgrundsoskärpan tyvärr annars hade nog det varit en kandidat.

20 mm f/3.5 Scopar är riktigt prisvärd och portabel men jag behöver inte portabiliteten så jakten fortsätter. Ska titta en extra gång på 20 mm f/3.5 UD också.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Jag måste få fråga igen, så jag förstår....

Vad är egentligen skillnaden på DX-beskärningen eller inte? Skillnaden på om jag beskär dem själv i datorn eller om kameran gör det, förstår jag.
Men i övrigt? Spelar det någon roll avseende bildkvaliteten i övrigt?
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag måste få fråga igen, så jag förstår....

Vad är egentligen skillnaden på DX-beskärningen eller inte? Skillnaden på om jag beskär dem själv i datorn eller om kameran gör det, förstår jag.
Men i övrigt? Spelar det någon roll avseende bildkvaliteten i övrigt?
Du bör nyttja en mindre del av glasytan på ett FX-objektiv om du använder DX-mode på ett FX-hus. Dock är det oftast i mitten på glasytan som objektivet presterar bäst.

Just detta kanske inte är relevant för din fråga om du tänkt använda DX-objektiv, men filstorleken blir mindre så du inte fyller upp minneskortet / kamerabufferten lika snabbt t.ex. Finns säkert mer som påverkas, men låter övriga fylla i där.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej
Optik brukar förlora kvalité utåt kanterna.
Så att använda FF objektiv med APS kamera så använder du de gottaste bitarna, mitten.
DX på FF så får du en svart ring runt bilden.
Skär du ner den till fyrkantig så åker mycket bort, dessutom kanske du får ta liiiite extra för att kanterna får interferens o sämre skärpa.
 

cardazio

Aktiv medlem
Cardazo, kan du utveckla dina tankar runt Nikons 20/1,8, du ägde detta och tyckte det var riktigt bra. Du söker något i den brännvidden, något var inte riktigt helt perfekt eller?

Finns också Tokina 16-28/2,8 som fick bra i test jag läste nyligen samt Sigma 12-2x/4 art (kommer inte ihåg brännvidden)
Jag ska testa mig fram med ett 20 mm f/4 nu har jag kommit fram till. Inte perfekt på något sätt, men det har en trevlig karaktär tycker jag.

I värsta fall kanske jag slår till på ett 24 f/1.4G om detta inte är något för mig, men vill gärna testa de lite mer "billiga" lösningarna först utifall de passar mina behov. Läste även att man kan vända det bakofram samt använda bälg för att få 12:1 life size makro vilket kan vara intressant (närgräns precis över 3 cm haha, så ljussättning blir utmanande dock).
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är egentligen skillnaden på DX-beskärningen eller inte? Skillnaden på om jag beskär dem själv i datorn eller om kameran gör det, förstår jag.
Men i övrigt? Spelar det någon roll avseende bildkvaliteten i övrigt?
Det är ingen skillnad alls på att beskära i kameran (dvs ställa kameran i DX-läge) eller att beskära i datorn. Det blir exakt samma slutresultat, och därmed samma bildkvalitet.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Det är ingen skillnad alls på att beskära i kameran (dvs ställa kameran i DX-läge) eller att beskära i datorn. Det blir exakt samma slutresultat, och därmed samma bildkvalitet.
Okej, jag vet inte om jag uppfattar fel gällande de bilder jag tagit några kvällar nu. Men hur jag glor på dem på dataskärmen så tycker jag att de bilder jag tagit med DX-inställd PÅ i min D700 är bättre än de som jag tagit med läge AV.
Blir inte klok på bilderna, men tycker att skärpan blir bättre längre ut mot kanterna med PÅ-läge.
Har kört en del nattfoto med högsta bländare och långa exponeringstider och ställt Tokinaobjektivet, som ju är DX-objektiv, på 16 mm. Då får jag ut mest vidvinklighet, se bilden jag lade ut på föregående sida. Men upplever bilderna oskarpa och nästintill dåliga en del, även efter den nödvändiga beskärningen i efterhand. Dessutom har jag fått bilder med kromatiska fel på, vilket aldrig hänt med det här objektivet när jag använde den på D7200, som jag också har.

Däremot om jag har DX Påslagen, så känns bilderna skarpare.

Men jag blir så osäker på vad jag ser eller inte ser, så jag blir inte riktigt klok på det här.

Den svarta ramen som ju blir med OFF-läget är också väldigt ojämn och går gärna iväg in i bilden mer än vad den borde i vissa lägen. För att i någon mån rädda bilden så har jag istället fått klona in material för att fylla ut områden som blivit mörka inåt i bilden, dvs innanför den svarta ramen som ju blir.

så om kvaliteten i övrigt inte påverkas så får det bli DX-mode På, i fortsättningen. Men blir osäker och vet inte vad mina ögon ser eller inte ser.....när jag kikar på bilderna på dataskärmen.
 

PMD

Aktiv medlem
Okej, jag vet inte om jag uppfattar fel gällande de bilder jag tagit några kvällar nu. Men hur jag glor på dem på dataskärmen så tycker jag att de bilder jag tagit med DX-inställd PÅ i min D700 är bättre än de som jag tagit med läge AV.
Kan du visa ett par exempel?
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Kan du visa ett par exempel?
Ska göra ett försök.
Det jag funderar på är om jag eg bör finkalibrera objektivet till D700 om jag ska ha den i OFF-läge? , dvs ställa upp kameran på stativ ca 30 cm från linjal, eller liknade med tydlig markering, i 45 grader med markering i våg med kameralinsen. Köra serier med AF finjustering med början på 0, vilket är ingångs- och standardvärde, öka ett steg i taget ner till -15. Ladda upp bilderna i datorn och hitta skärpan på. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Det ska inte göra någon skillnad om jag har DX-läget av eller på?

Eftersom forumet skalar ner bilderna så de blir suddiga så bifogar jag även länk

Metadatan syns på bilden
BILD 1 https://www.dropbox.com/s/7nsi6a3dro5u7ir/BILD 1.jpg?dl=0
BILD 2 https://www.dropbox.com/s/cnxcrb5bpdqzl1l/BILD 2.jpg?dl=0
BILD 3 https://www.dropbox.com/s/q0b9k9nwwwm0m5t/BILD 3.jpg?dl=0
BILD 4 https://www.dropbox.com/s/6aehe8vwy36aogo/BILD 4.jpg?dl=0

Samtliga bilder är helt oredigerade råfiler, precis som när de kom ut ur kameran.

Det man ser på bild 2 och 4 är att bild 4 som är tagen m DX-kamera är väsentligt skarpare. Det är i princip exakt samma motiv.

Tyvärr har jag ingen bild på just det motivet taget med DX-läget på OFF, så där kan jag inte göra jämförelsen, Bild 3 visar iaf en bild tagen med läget "På"


Är så tacksam för all den hjälp ni ger mig, både i form av att jag lär mig men också för alla svar på mina knöliga frågor
 

Bilagor

sanders

Avslutat medlemskap
Som en ägare av en D7200 så undrar jag vad D700 fyller för behov som din D7200 kamera inte gör? Då jag aldrig ägt en FF kamera så är jag lite sugen på att veta.

mvh
stefan
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Som en ägare av en D7200 så undrar jag vad D700 fyller för behov som din D7200 kamera inte gör? Då jag aldrig ägt en FF kamera så är jag lite sugen på att veta.

mvh
stefan
Jovisst, hade jag nog klarat mig bra med min D7200, men jag fick möjlighet förut att låna en D700 en period. Och jag fullkomligt älskade den kameran. Helt underbar att fota norrsken och natthimlar med, så när Cyberphoto sålde en begagnad D700 så slog jag till direkt.

Jag har ju alla mina andra objektiv som gifte sig direkt med D700, på ett helt annat sätt än vad de gör med min D7200. Nikkors fasta 50 mm, Nikkors macro 105 mm och nikkors 70-300 lirar otroligt bra med kameran. Speciellt fasta 50 mm är klockren på D700, Just det objektivet var jag faktiskt inte helt nöjd med tidigare. Och nu använder jag det jämt, förutom då när jag ska ut på kvällar och nätter och vill använda vidvinkel. Och det är då jag har problem eftersom min vidvinkel eg inte är gjort för fullformat.

När jag använde den lånade D700 så fick jag också låna Nikons 14-24 mm och det var en riktig aha-upplevelse att fota med det. Men det är ju så himla dyrt, så jag försöker få till det med tokinan som ju eg är ett väldigt bra objektiv men inte är tänkt för fullformat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast natthimlar plåtar man med hyperfokalavstånd.
Ett objektiv kan ju låta dyrt, som 14-24.
Men om det är det som ger de bilder man vill ha så blir allt annat fel, det blir liksom inte rätt. O felaktiga bilder är inte billiga, det blir bara skräp.
 

sanders

Avslutat medlemskap
Jovisst, hade jag nog klarat mig bra med min D7200, men jag fick möjlighet förut att låna en D700 en period. Och jag fullkomligt älskade den kameran. Helt underbar att fota norrsken och natthimlar med, så när Cyberphoto sålde en begagnad D700 så slog jag till direkt.
Tack för svaret! Jag har en liten liknande känsla men utan nattfotande, fast med att jag testade mina objektiv med en analog Nikon kamera...
Det var någonting som kändes annorlunda bara genom att kolla i sökaren på F70 kameran och sen F2 kameran som jag lånade. Det är något med utsnittet och skärpedjupet som jag inte kan sätta fingret på, även om man omvandlar och gör det likadant som en FF kamera. Bilderna blev ungefär som jag hade hoppats på, men min D7200 känns liksom inte riktigt lika "ok" efter det :)

Jag undrar om det är samma med en digital FF som men en 35mm kamera.

mvh
stefan
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med.

Det är inte bara bättre brusgenskaper, utan även de mycket ljusare och trevligare optiska sökarna som gör att jag tycker att småbild är ett mycket trevligare format på just DSLR (på spegellöst är det helt annorlunda, och mer "fritt", och för mig är APS-C normalt lite mer favorit där, även om andra alternativ inte heller behöver vara fel).
 

PMD

Aktiv medlem
Ska göra ett försök.
Det jag funderar på är om jag eg bör finkalibrera objektivet till D700 om jag ska ha den i OFF-läge? , dvs ställa upp kameran på stativ ca 30 cm från linjal, eller liknade med tydlig markering, i 45 grader med markering i våg med kameralinsen. Köra serier med AF finjustering med början på 0, vilket är ingångs- och standardvärde, öka ett steg i taget ner till -15. Ladda upp bilderna i datorn och hitta skärpan på. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Det ska inte göra någon skillnad om jag har DX-läget av eller på?
Finjusteringen av autofokusen är oberoende av om du beskär bilden eller inte. Beskärning har ju ingenting med fokusering att göra.

Det man ser på bild 2 och 4 är att bild 4 som är tagen m DX-kamera är väsentligt skarpare. Det är i princip exakt samma motiv.
De båda bilderna ser inte ut att vara beskurna likadant, så det är svårt att jämföra då.

Dessutom är bild 4 tagen med med en kamera som har en sensor med många fler pixlar än kameran som har tagit bild 2, och om man beskär bild 2 till samma utsnitt som bild 4 så får man ännu färre pixlar. En jämförelse där är inte så meningsfull.

Det intressanta att jämföra är bilder tagna enbart med D700:an i DX- respektive FX-läge och där FX-bilden sen är beskuren till DX-utsnitt i datorn.

Samma motiv, samma ljus och samma slutartid/bländare/ISO. Fokusera manuellt i Live View och ta bilderna antingen i dagsljus eller med blixt.

Använd stativ.

Motivet bör vara någonting som är plant och jämnt med detaljer över hela bildområdet, t.ex. en tegelvägg. :)
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Finjusteringen av autofokusen är oberoende av om du beskär bilden eller inte. Beskärning har ju ingenting med fokusering att göra.


De båda bilderna ser inte ut att vara beskurna likadant, så det är svårt att jämföra då.

Dessutom är bild 4 tagen med med en kamera som har en sensor med många fler pixlar än kameran som har tagit bild 2, och om man beskär bild 2 till samma utsnitt som bild 4 så får man ännu färre pixlar. En jämförelse där är inte så meningsfull.

Det intressanta att jämföra är bilder tagna enbart med D700:an i DX- respektive FX-läge och där FX-bilden sen är beskuren till DX-utsnitt i datorn.

Samma motiv, samma ljus och samma slutartid/bländare/ISO. Fokusera manuellt i Live View och ta bilderna antingen i dagsljus eller med blixt.

Använd stativ.

Motivet bör vara någonting som är plant och jämnt med detaljer över hela bildområdet, t.ex. en tegelvägg. :)
Såklart begriper jag ju att fokusering inte har med beskärning att göra, hur du nu tänkte att jag trodde. Men jag upplever objektivet som oskarpare med DX-läget avstängt. Och det var så jag då funderade om de olika lägena är beroende av olika kalibreringsinställningar.

Bilderna är inte behandlade alls, de är exakt så som de kom ur kameran. Alltså inte beskurna.

Bild 2 och 3 är tagna med D700 och med DX-läget av respektive på. Jag har inte samma motiv tagna med kameran där jag slagit av resp på. Men jag tycker att bild 2 är oskarp, det ser man på stjärnorna, den är skarp endast mitt på längst in vilket man ser på den lilla ön mitt i. Men oskärpan börjar alldeles för långt in i bilden. Och jag är väl medveten om att det kan bli oskarpt i kanterna med en vidvinkel, men inte så där mycket som på min bild.

Stativ? Skojar du? Vet inte vilken som klarar att handhålla en kamera med ca 10 sekunders exponering. Jag gör det inte iaf.

Men jag lägger ner det här, för jag kommer aldrig att lita på det här objektivet när jag använder D700;an. Och det är den kameran jag vill använda till den här sortens fotografering. Då vill jag ha fullformat med den större sensorn.
Jag får komplettera mina objektiv med en vidvinkel anpassad för ff-kamera så kan jag ha Tokinan till någon enstaka dagsfotografering med D7200, så länge jag har den kameran kvar. Det har jag inte bestämt mig än.

Så frågan från början när jag skapade den här tråden var ju vilken vidvinkel som kunde funka när inte Sigma Art gjorde det. Och den frågan tror jag nog jag har löst. Får börja med en sparbössa...
 

PMD

Aktiv medlem
Bild 2 och 3 är tagna med D700 och med DX-läget av respektive på.
Eftersom de båda bilderna är tagna vid olika tillfällen och på olika motiv så går det inte att göra en vettig jämförelse. ISO är dessutom olika på dem, vilket påverkar bruset som i sin tur kan påverka skärpeintrycket.

För att göra en vettig jämförelse måste man ta bilder under kontrollerade förhållanden och på samma motiv vid samma tillfälle.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Såklart begriper jag ju att fokusering inte har med beskärning att göra, hur du nu tänkte att jag trodde. Men jag upplever objektivet som oskarpare med DX-läget avstängt. Och det var så jag då funderade om de olika lägena är beroende av olika kalibreringsinställningar.

Bilderna är inte behandlade alls, de är exakt så som de kom ur kameran. Alltså inte beskurna.

Bild 2 och 3 är tagna med D700 och med DX-läget av respektive på. Jag har inte samma motiv tagna med kameran där jag slagit av resp på. Men jag tycker att bild 2 är oskarp, det ser man på stjärnorna, den är skarp endast mitt på längst in vilket man ser på den lilla ön mitt i. Men oskärpan börjar alldeles för långt in i bilden. Och jag är väl medveten om att det kan bli oskarpt i kanterna med en vidvinkel, men inte så där mycket som på min bild.

Stativ? Skojar du? Vet inte vilken som klarar att handhålla en kamera med ca 10 sekunders exponering. Jag gör det inte iaf.

Men jag lägger ner det här, för jag kommer aldrig att lita på det här objektivet när jag använder D700;an. Och det är den kameran jag vill använda till den här sortens fotografering. Då vill jag ha fullformat med den större sensorn.
Jag får komplettera mina objektiv med en vidvinkel anpassad för ff-kamera så kan jag ha Tokinan till någon enstaka dagsfotografering med D7200, så länge jag har den kameran kvar. Det har jag inte bestämt mig än.

Så frågan från början när jag skapade den här tråden var ju vilken vidvinkel som kunde funka när inte Sigma Art gjorde det. Och den frågan tror jag nog jag har löst. Får börja med en sparbössa...
Se inlägg 31.
 
ANNONS