Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

iSolen.se

Guest
Min d7200 gör en brusreducering när jag tar en bild med lång exponeringstid (JOB-NR blinkar i sökaren). Den tar då en exponering utan att öppna ridån och jämför sedan denna ”svarta” bild med första bilden för att se om det är några heta pixlar som skall tas bort. (Gick det där att förstå?)
En i en spegellös kamera är sensorn igång mycket oftare, och i längre tid, för att läsa in sökarbilden.
Borde inte det leda till högre risk för heta pixlar? Eller har de bättre kylning av sensorn?
Det där är en helt annan funktion, intressant men det är inte det som stoppar Z från högre bildhastigheter med AE/AF.
 

smislo

Aktiv medlem
Bra fråga. Med Fuji kan jag köra 11/fps utan extra grepp eller annat. Det är lite märkligt att Nikon har den här begränsningen. Svag processor är min gissning.
Det har också varit ett problem hos Fuji. Nu med X-T3 har de löst detta.
NIKON har klarat mycket mer med EXPEED4/ 5 (nu kör man EXPEED6 i Z-serie)...så kan det ändå vara något annat?
 

iSolen.se

Guest
Jag har läst någonstans att begränsningarna som sker i kameran beror på att processorn inte klarar av hantera all dataflöde.


/Stefan
Hur mycket "dataflöde" är AE då?

Och varför är detta ett problem på spegellösa?

Det finns kameror som klarar mycket högre bildhastighet med AE på.

Själva bilderna borde vara ett rätt tungt dataflöde, men det går ju bra.
 

afe

Aktiv medlem
Spegelreflexkameror använder inte sensorn för att mäta ljuset (eller AF), vilket förstås påverkar både prestanda och strömförbrukning.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En D850 har 153 fokuspunkter att hålla reda på och använda i beräkningarna. En Z7 har väl 493st?
Dessutom matar Z7 hela tiden en livefeed till sökaren (föregående bild visas).
Så nog har processorn fullt upp redan.
Ni får väl hoppas på att de inte gör nåt avkall på nåt när de väl introducerar ögonfokusen.
Exempelvis så har Sony a6400 samma processor som A9 så därför har de(kommer få) den s.k. Real time tracking. Nåt som inte A7III eller A7R3 får då de inte helt och hållet har samma sensor. Så jag skulle klart tippa på att även Sony begränsas av vad för sensor de stoppat in i kamerorna och vad de kan erbjuda för uppgradering i form av firmware.

Tillägg: Glömde ju att IBIS bör väl också ta en del processorkraft eller dess CPU är sitter i själva anordningen?

/Stefan
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
En D850 har 153 fokuspunkter att hålla reda på och använda i beräkningarna. En Z7 har väl 493st?
Dessutom matar Z7 hela tiden en livefeed till sökaren (föregående bild visas).
Så nog har processorn fullt upp redan.
Ni får väl hoppas på att de inte gör nåt avkall på nåt när de väl introducerar ögonfokusen.
Exempelvis så har Sony a6400 samma processor som A9 så därför har de(kommer få) den s.k. Real time tracking. Nåt som inte A7III eller A7R3 får då de inte helt och hållet har samma sensor. Så jag skulle klart tippa på att även Sony begränsas av vad för sensor de stoppat in i kamerorna och vad de kan erbjuda för uppgradering i form av firmware.

Tillägg: Glömde ju att IBIS bör väl också ta en del processorkraft eller dess CPU är sitter i själva anordningen?

/Stefan
AE är exponering, inte autofokus och det är den som slutar fungera vid 5,5bps.
 

PMD

Aktiv medlem
Nåja, underdiskussioner kan vara väl så intressanta och vi verkar vara några som inte gör likhetstecken med högre ström och högre bildhastighet som du verkar göra, eller i alla fall framlägger en tes om.
Varför tror du att exponeringen låses när man vrider upp bildfrekvensen i Z7?
(AF stängs inte av om jag inte har läst snett).

Varför behöver man ett extra batterigrepp med ett extra kraftigt batteri för att köra högsta bildfrekvensen i D800/D810? (Gäller kanske D850 också?)
Det är förvisso en annan frågan än den ovan och kanske bör tas i en annan tråd.
 

iSolen.se

Guest
Varför tror du att exponeringen låses när man vrider upp bildfrekvensen i Z7?
(AF stängs inte av om jag inte har läst snett).
Vet inte, för att det tar tid att mäta? Din tes kanske stämmer men du har inte belagt den.

Varför behöver man ett extra batterigrepp med ett extra kraftigt batteri för att köra högsta bildfrekvensen i D800/D810? (Gäller kanske D850 också?)
.
Jo det gör det

För att slutare och bländare ska kunna jobba med högre effekt?

Det finns kameror med betydligt högre bildfrekvens än D7, tex V1 och trots många generationer äldre teknik finns inte begränsningen.

Jag håller öppet för att du har rätt men åtminstone jag vill veta varför.
 
ANNONS