Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkritik pooler / tvång av bildbeskrivning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

75jailbreak

Medlem
Hej

Jag har på sista tiden funderat lite över dessa kritik pooler och tycker att fotosidan borde införa någon form av tvång på bildbeskrivningar.
Uppfylls inte detta så raderas bilden ur kritikpoolen.

Det känns som om många "slänger ut" bilder i kritikpoolerna utan att skriva någon form av beskrivning hur man tänkt, vad man vill ha hjälp med eller kritik på.
Det är väl ända det som är hela syftet med att ha kritik pooler eller har jag helt missuppfattat detta ??

I mångt om mycket så känns det som att många laddar upp sina bilder i pooler utan en tanke bakom bilden bara för att visa upp den.
Mediokra bilder på ingenting, suddiga motiv m.m
Ganska svårt att skriva konstruktiva saker på
sådan bilder om man inte vet tanken bakom.

Detta resulterar i att jag själv iallafall undviker att kommentera många bilder för jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera och många andra kanske känner samma sak.

Jag påstår inte på något vis att bilder skall vara tekniska mästerverk för att få laddas upp.
Jag är själv ingen mästerfotograf men jag tycker
att man kan faktiskt ägna sig en liten stund till att kommentera sina bilder när man ändå tar sig tid för att lägga ut dem i en pool.

Alternativet skulle vara att Fotosidan öppnade upp en bildpool som kallas för "klotterplanket" eller nånting liknande. Där folk kan kasta in hur mycket bilder de vill och lämna kritikpoolerna till dom som vill ha kritik...

Vi har haft en sådan diskution i gruppen "digital efterbehandling" i just detta ämne och tar upp det här för att höra era åsikter om detta.

Tankar, åsikter om detta ?

Ordet är fritt.
 

dJb

Aktiv medlem
Ibland vill man kanske inte styra kommentarerna i en viss riktning. När jag lägger upp bilder vill jag mer ha spontana kommentarer som kanske mer talar om den känslan man får av bilden.
 

kiwawa

Aktiv medlem
75jailbreak skrev:
..............
Detta resulterar i att jag själv iallafall undviker att kommentera många bilder för jag vet inte riktigt vad jag ska kommentera och många andra kanske känner samma sak..........

Tankar, åsikter om detta ?

Ordet är fritt.
Inte bara ordet är fritt.
Tanken, åsikten och känslan är också fri, därför anser jag som David att det är upp till betraktaren att avgöra vad man tycker bör kritiseras/hyllas med bilden.
 

henq

Aktiv medlem
Re: Re: Bildkritik pooler / tvång av bildbeskrivning ?

kiwawa skrev:
Inte bara ordet är fritt.
Tanken, åsikten och känslan är också fri, därför anser jag som David att det är upp till betraktaren att avgöra vad man tycker bör kritiseras/hyllas med bilden.
Håller med. Skriver man någon konkret fråga i beskrivningen får man ofta ett konkret svar (bra) men inget mer.
 

Gurra1980

Aktiv medlem
"A true photograph need not be explained" så sa Ansel ;) Det är något att tänka på.

Jag tycker inte om att leda betraktaren när jag lägger in en bild i kritikpoolen, jag vill veta vad betraktaren känner, direkt ifrån hjärtat. bara om det är något speciellt jag är osäker på så skriver jag ner det så att jag förhoppningsvis får något svar om det.
 
ANNONS