Annons

Bortslarvad film-Vad är oddsen tro?

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Vad är oddsen att få tillbaks av posten bortslarvad film tro? Någon som råkat ut för det och fått igen filmen?

Allt jag kunnat göra är att fylla i en reklamation då påsen aldrig nådde DOX. Vad mer skulle man kunna göra?

Nästa fråga, är om någon har boktips för framkallning av negativ färgfilm? Vad är det för skillnad på utrustningen/tillvägagångsättet mot framkallning av s/v?
/Lotta
 

macmolarin

Aktiv medlem
Jag tror att posten framkallar filmer de hittar, sedan har de en utredningsavdelning som försöker hitta ägaren till bilderna. Har du gjort en anmälan där det står vilka motiv du har på rullen så får du nog tillbaka den.

Om nu Posten inte slarvat bort försändelsen...
 

lotelo

Aktiv medlem
Hjääälp, nu gör du mig nervös. Hoppas för allt i världen att inte filmerna trillat från lappen i så fall då inte alla var normalexponerade..

Jag skrev i filmtyper samt adressen som jag skrivit på påsen och sån info typ, inget om motiv till posten inte..
 

Joker

Aktiv medlem
Dock är de väldigt duktiga på att slarva bort försändelser.
Jag har blivit av med flygbiljetter. Eller blivit av med är väl en lögn men det tog ett år att skicka dem från göteborg till Stockholm.
Men då det är vana vid att städa efter anställda som är odugliga är de även rätt bra på att hantera dessa ärenden. Dock brukar beviskraven vara hög. Men när de är överbevisade agerar de med en imponerande stringens. Nästan som Mr Wolf i Pulp Fiction.
 

micro

Aktiv medlem
Posten slarvade bort en rulle som jag skickade till Q-mailer för ett par år sen. Även jag fick fylla i nån blankett om vilka motiv det var på bilderna. Sedan kom rullen tillrätta, framkallad av fujifilm i Ånge som posten anlitar, trots att de hittat och skickat med min fotopåse från Q-mailer och trots att det satt en lapp med namn och tele.nr tejpad på filmen!!

Varför i helsike tror dom man betalar extra för att undvika amatörerna i Ånge?!
Dom hade ju både fotopåsen (för den skickade de tillbaka till mig tillsammans med den framkallade filmen) samt mitt namn och nummer...
 

lotelo

Aktiv medlem
micro, Detta låter för j***igt, hur såg dina bilder ut då du fick dem? Hade Ånge varit duktiga den gången?

Ditt svar avgör att jag kontaktar posten och skriver ett förtydligande med krav om om att ingen 120-film NPC får framkallas om de hittar dem, det kan ju vara mina rullar..
Tror ni det hjälper?
 

anisette

Aktiv medlem
Jag råkade ut för att kuvertet gick sönder och ett par askar försvann, när Kodak postade mina 15 rullar med framkallad och monterad diafilm. Det var 7,5 år sedan och jag väntar än... Då fanns det tom ett nummer på varje ask, som Kodak lätt kunnat koppla till mig om bilderna dykt upp.

Min teori är att någon kört över kuvertet med en truck och därför kastat bort askarna, eftersom några bilder åkt ut och blivit förstörda :(
 

lotelo

Aktiv medlem
Kodapost ja. De slarvade bort 4 rullar för tre år sedan för mig. Då fyllde jag i en blankett med motiv e t c som Kodak tog hand om. En rulle lyckades de hitta av de 4, resten väntar jag på fortfarande, där försökte Kodak få det till att det var posten som var boven men jag är tveksam eftersom en rulle kom tillrätta..

Crimson förväxlade 7 rullar för ett tag sedan också men de kom fram allihop inom 1 vecka och jag blev även kompenserad för deras slarv.

Verkar inte alltför ovanligt att det sjabblas med filmer både på post och på labb.

Jag ska banne mig börja framkalla färg också själv.
 

micro

Aktiv medlem
Bilderna var helt okej den gången Lotta. Jag har dock blivit avskräckt från Fuji i Ånge förr då de klippt mitt i en bildruta på en dia och repat negativ. För länge sedan här på fotosidan diskuterade vi fotolabbs kvalité och jag vill minnas att fler än jag hade dålig erfarenhet av Fuji-Ånge.

Mvh micke
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Fanns en Expertbutik här nere som hade dille på att förstöra och slarva bort rullar stup i kvarten. Det var dessutom på pin kiv!!

Hade tagit experimentella aktbilder i studio på ett par tjejer för ett par år sedan. Varje gång jag lämnade in rullar för framkallning med minsta lilla nakna kroppsdel på "försvann" eller "misslyckades" de..

Affärsinnehavaren och gubbjäveln är nu pensionerad och det är minsann tur ska jag säga.. Ibland kunde man bli totalt jävla vansinnig, riktigt &%$#@!& vansinnig på honom. Han vägrade bara erkänna att han hade gjort fel, trots att det var han själv som framkallade rullarna!

Ni kan säkert ana vad de bilderna användes till.. Det finns inga säkra bevis men när sånt här systematiskt inträffar kan man ju lägga ihop 1+1.. Grrr..
 
ANNONS