Annons

Förstoringsapparaten

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Svagare lampa

Ett enkelt alternativ är ju att du sätter i en svagare lampa i apparaten.
JAg håller f ö med om att 10-15 sekunder är rätt OK, då hinner man med att skugga osv utan att stressa ihjäl sig :)
 

Fredsson

Aktiv medlem
Mira skrev:
Thomas:

Om jag använder 10 sek på mina bilder måste jag öka bländaren till 16 eller mer.
Annars förstår jag fördelen med att ha längre tider.
Jag tycker inte att neggen är för ljusa heller.
Vilken förstoring gör du då?

På min förstoringsapparat har jag möjlighet att öka styrkan på ett "gråfilter" som gör att jag kan påverka ljusstyrkan. Detta har jag oftast uppvridet på maximal täthet för att få lite längre exponeringstider.

En annan faktor är vilket föstoringspapper du använder. Jag har på senare tid använt en del EMAKS och Varycon papper. Dessa är mindre ljuskänsliga än t ex Ilford och ger därför längre exponeringstider.

\\Thomas
 

Mira

Aktiv medlem
Lampan

Det har pratats om ljusstyrkan på förstoringsapparatens lampa - nu behöver jag köpa en ny lampa - vilken sort ska man ha till en Durst 605? Vilken ljusstyrka är lagom?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är det inte en specialhalogenlampa i den? Förmodligen har du inte så mycket att välja på, bara att gå ner till fotoaffären med den gamla och säga "Vill ha! Likadan, men en som lyser!"
 

Mira

Aktiv medlem
Det är en halogenlampa - precis som den i Biltemas katalog...(kostar 19.90)
...MEN på Biltemas finns kalljusreflektor och skyddsglas - innebär detta att det inte går att använda den?
:confused:
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Är det samma sockel och samma/lägre effekt så löper du ingen risk med att pröva i alla fall. Förutom att bli av med en tjuga då förstås.
 

påhittat

Aktiv medlem
Re: Negativ-hållaren

Mira skrev:
En annan detalj på först.app. som jag behöver fråga om:
Varför stämmer inte måttet på negativ-hållaren med måttet på negativet?
Jag blir grymt irriterad när jag har en bild som jag måste kapa på höjden för att få plats med hela bredden...
Måtten blir ungefär 17,8x11,5 (istället för 17,8x12,7).

Finns det olika storlekar att köpa, eller måste jag leva med denna "missanpassning" ?
:mad:
Du har säkert upptäckt att den övre av dina neg-masker i neg-hållaren är lite större än den undre!

På min Philips PCS 130 kan jag flytta ned den övre (större) metall ramen och ha den underst + sätta ett antinewton glas i den övre. Nu får jag hela negativet med den svarta ramen runt negativet! De två hålen för styr pinnarna tejpar jag för med svart tejp.
 

Ron

Medlem
:) Under 1996 testade FOTO ett stort antal förstoringsobjektiv, jag har för mig att det publicerades i nr.2 1996. Topprestanda med vettigt pris hade bl.a. Nikon-objektiven.
Kolla om tidningen finns på biblioteket.
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej ,tillater meg et påhopp.
Gjör oppmerksom på at tidene varierer fra papir til papir.Kjemikaliene har også sitt og si.
Agfa papir er raskt.
Emax er litt tregere.
Art serien til Kentmere bruker lang tid.
Men alt dette har også med kjemi og gjöre.En
hurtigfremkaller går jo fortere enn en
myktonefremkaller.
 
ANNONS