Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark II utan objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Det är säkerligen OK, men..... OM det nu mot förmodan skulle vara ngt fel på kameran.... Då ska den skickas tillbaks till England (?) Eller kan du få en garantireparation utförd i Sverige ?
Jag är också intresserad av 5D mkII, men priset i Sverige känns helt enkelt inte OK. Ångrar kanske lite att jag inte slog till när den släpptes. Sen kom ju prishöjning "pga den svaga svenska kronan". Nu har den svenska kronan stärkts betydligt, men fortfarande ligger bl.a. Cyberphoto över 26K. Bara inte elektronikbranschen följer i samma spår som vissa andra branscher i Sverige. "Tillfälliga" prishöjningar pga dittan och dattan som senare visar sig bli permanenta.....
Vet inte hur garantin funkar, men jag personligen tycker att canon som canon oavsett land inom eu borde funka. Men det stämmer säkert inte med alla jävla regler.

Men jag tror jag chansar, måste väl vara fler än jag som beställer från England? Jag menar 3000 extra är väl inte Sverige garantin värd?
 

matlep

Aktiv medlem
Den info jag fått från Canon i vintras var att Garantin på 5Dmk2 gäller oavsett var kameran är köpt i världen. Dvs samma som det är på 1D* modellerna.

Det kan iochförsig ha ändrats sen dess, men jag har iallafall skriftligt på att det gäller på min kamera som är köpt i Singapore.
 

bostam02

Aktiv medlem
Den info jag fått från Canon i vintras var att Garantin på 5Dmk2 gäller oavsett var kameran är köpt i världen. Dvs samma som det är på 1D* modellerna.

Det kan iochförsig ha ändrats sen dess, men jag har iallafall skriftligt på att det gäller på min kamera som är köpt i Singapore.
Då låter det som dom ändrat i reglementet(?). Kameror har mig veterligen någon typ av "regional garanti" (världsdel ?). Men det är inte helt lätt att hitta någon dokumentation hos Canon på hur det funkar i verkligheten.....
 

matlep

Aktiv medlem
Då låter det som dom ändrat i reglementet(?). Kameror har mig veterligen någon typ av "regional garanti" (världsdel ?). Men det är inte helt lätt att hitta någon dokumentation hos Canon på hur det funkar i verkligheten.....
Alla 1D* kameror har haft världsgaranti. XD, XXD och XXXD har inte haft det. Dock så ändrade dom "reglementet" för 5Dmk2, jag tror att det handlade om goodwill i samband med att det fanns fokus problem på den. Man ville helt enkelt inte lämna de som köpt kameran utomlands i sticket. Många köpte den från Asien och USA då tillgången var rätt begränsad rätt länge.
 

defiant

Aktiv medlem
Alla 1D* kameror har haft världsgaranti. XD, XXD och XXXD har inte haft det. Dock så ändrade dom "reglementet" för 5Dmk2, jag tror att det handlade om goodwill i samband med att det fanns fokus problem på den. Man ville helt enkelt inte lämna de som köpt kameran utomlands i sticket. Många köpte den från Asien och USA då tillgången var rätt begränsad rätt länge.
OT:
vilket focusproblem?
 

Rogerber

Aktiv medlem
Just nu lägger jag undan pengar till en 5D Mark II. Men eftersom den inte är speciellt billig så vill jag köpa bara kamera huset först och vänta 2-3 månader med en bra normal zoom. Under tiden kommer jag bara använda mitt fasta 50mm och mitt 70-200 4L IS eller min äldre 30D om jag behöver mer vidvinkel.

Som de ser ut nu så verkar det svårt att få tag i en 5D Mark II om man bara vill ha kamera huset. Om allt går som jag har planerat så ska jag ha sparat ihop till ca 25000:- i slutet av september, oktober någon gång.

Tror ni att man 5D Mark II finns i lager om några månader?


MVH Christian
Mera vidvinkel med 30D ?? Va.... Den beskär ju hårdare än 5D.. Eller var det något jag missförstod..
 

defuncta

Aktiv medlem
Fan....

Kom och tänka på en sak. Beställde ju kameran ifrån england den kommer komma nästa vecka. Men england har väl inte samma el utag som vi i sverige hur ska jag göra nu?

Laddaren kommer väl inte att funka??????



Tacksam för svar

Christian
 

matlep

Aktiv medlem
Fan....

Kom och tänka på en sak. Beställde ju kameran ifrån england den kommer komma nästa vecka. Men england har väl inte samma el utag som vi i sverige hur ska jag göra nu?

Laddaren kommer väl inte att funka??????



Tacksam för svar

Christian
Den kommer visst att funka, det är bara det att sladden inte kommer passa i ditt vägguttag, men du kan köpa en ny på tex. clas ohlsson för 29:- om du inte har någon gammal liggandes hemma. No worries!
 

defuncta

Aktiv medlem
Den kommer visst att funka, det är bara det att sladden inte kommer passa i ditt vägguttag, men du kan köpa en ny på tex. clas ohlsson för 29:- om du inte har någon gammal liggandes hemma. No worries!
Okay tack.. Blev lite orolig där ett tag, kan väl ta min 30d ladd kabel till den då...


MVH Christian
 

swanvillage

Avslutat medlemskap
Bump.

Jag har bestämt mig för att uppgradera, var köper jag den? Hade helst tagit den på avbetalning för att maskera den stora kostnaden för mig själv men i värsta fall får jag spara två månader.
 

defuncta

Aktiv medlem
Nu är jag grymt besviken alltså... Jag beställde min 5dmkII för någon vecka sedan och har fått en tracking detail från warehouseexpress.com. Så här står det på den tracking informationen nu:

Date Time Location Tracking Event
10-09-2009 13:18 Delivery Agent - SWEDEN Delivered to Post Office
10-09-2009 09:40 Delivery Agent - SWEDEN Out for delivery
10-09-2009 03:58 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country
09-09-2009 00:19 Delivery Agent - DENMARK Left origin country
09-09-2009 00:17 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
07-09-2009 22:28 International Hub Left origin country
07-09-2009 22:27 International Hub Arrived at outward Office of Exchange
07-09-2009 17:21 Norwich Central Depot On route to hub
07-09-2009 16:04 Norwich Central Depot Collected from customer

Om den levererades till postkontoret i sverige igår vid 13:18 borde jag inte få den idag då? Undrar vad posten sysslar med ibland...


MVH Christian
 

StaffanW

Aktiv medlem
Nu är jag grymt besviken alltså... Jag beställde min 5dmkII för någon vecka sedan och har fått en tracking detail från warehouseexpress.com. Så här står det på den tracking informationen nu:

Date Time Location Tracking Event
10-09-2009 13:18 Delivery Agent - SWEDEN Delivered to Post Office
10-09-2009 09:40 Delivery Agent - SWEDEN Out for delivery
10-09-2009 03:58 Delivery Agent - SWEDEN Arrived at destination country
09-09-2009 00:19 Delivery Agent - DENMARK Left origin country
09-09-2009 00:17 Delivery Agent - DENMARK Arrived at destination country
07-09-2009 22:28 International Hub Left origin country
07-09-2009 22:27 International Hub Arrived at outward Office of Exchange
07-09-2009 17:21 Norwich Central Depot On route to hub
07-09-2009 16:04 Norwich Central Depot Collected from customer

Om den levererades till postkontoret i sverige igår vid 13:18 borde jag inte få den idag då? Undrar vad posten sysslar med ibland...


MVH Christian
Låter som Posten gjort ovanligt BRA ifrån sig tycker jag.

Mitt värsta fall, så skulle en person skicka ett objektiv med posten från Hornsgatan till Drottninggatan i Stockholm (1,7km). Det tog 17 dagar, och var bla nere och vände i Göteborg!!!! + att när försändelsen väl kom fram, var naturligtvis objektivet trasigt.

Ingen ersättning från Posten, som hävdade att paketet skulle packats bättre. Själv undrar jag hur väl ett paket måste packas för att klara 17 dagars mangel av posten, inklusive 11 stycken sorteringstillfällen...
 

Bilagor

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Låter som Posten gjort ovanligt BRA ifrån sig tycker jag.

Mitt värsta fall, så skulle en person skicka ett objektiv med posten från Hornsgatan till Drottninggatan i Stockholm (1,7km). Det tog 17 dagar, och var bla nere och vände i Göteborg!!!! + att när försändelsen väl kom fram, var naturligtvis objektivet trasigt.

Ingen ersättning från Posten, som hävdade att paketet skulle packats bättre. Själv undrar jag hur väl ett paket måste packas för att klara 17 dagars mangel av posten, inklusive 11 stycken sorteringstillfällen...
gillar att försändelsen sorterades på sthml södra i tre dagar i sträck :D
 
ANNONS