Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

snap01

Aktiv medlem
Tack Lennart för denna långa men intressanta historie berättelse.
Men nu skulle jag vilja veta vilket macro objektiv du föredrar av dom du har i din kameraväska ?
Allså macro 1:1 objektiven.

Jag har själv Sigma 70 2.8an och är super nöjd förutom den konstiga anledningen att Sigma inte satte HSM på den när det är en EX.

Du har ju 105:an och Canon skulle vara intressant om du kan beskriva skillnaden.
Jag har haft både canons macro samt Tamrons. Om vi pratar bildkvalitet så är tamrons något vassare medans canon har bättre af o bättre byggt. Angående Nikon/canon så är det bara en smaksak jag kör med bägge systemen men tycker att canon har enklare handhavande, bättre ergonomi på husen än Nikon.
Bägge systemen har sina problem med vidvinklar, Nikons 14-24 är inte ett underverk om man ser till distorition samt motljusegenskaper medans canons 16-35 har sämre kantskärpa men om man rätar upp bilderna, beskär dom så är canons minst lika skarp förutom hörnen med dom fördelarna att du kan köra med filter o plåta i motljus.
Men i dag så behöver man inte svettas längre på vidvinkelsidan för zeiss 21mm blåser canon/Nikons av banan. När jag kör i sverige åt mäklare kör jag med Nikons D700 när jag kör utlandsjobb/Jobb som kräver högre upplösning kör jag med canon 5d Mark 2.
Något som Nikon inte har som är en riktig lucka i deras objektiv serie är en 70-200 f4is för den är betydligt bättre än både canons/Nikons 70-200 2,8 vr/is både i skärpa samt tex motljus.
Må vara att D3x har bäst bildkvalitet men jag sålde min för huset ergonomi tycker jag inte om huset är fyrkantigt i formen och vertikalavtrycket totalt felplacerat sedan så finns det ingen sensorengöring. Sedan så är vikten/uppmärksamheten den väcker ett problem på jobben.
Om vi pratar bildkvalitet så skiljer det oerhört litet mellan märkena idag däremot i handhavande skiljer det betydligt mer.
Om man ser till handhavande,vikt,bildkvalitet så tycker jag att 5D mark 2 är den bästa Dslr som byggts.
Och nej jag är inte canon frälst jag ska snart ut o jobba med D700.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Historiskt hade Nikon ett enormt försteg på dslr-marknaden för 10 år sedan då deras D1 kom. Det schabblades bort och Canon tog över på ganska kort tid.

Början till den mer rejäla vändningen för semi/semipromarknaden vill jag ha Nikon D200 till. Spiken drevs in ordentligt med D300 och framförallt D3 plus en riktigt bra vidvinkelzoom.

Tar vi år 2003-2004 dominerades dslr-marknaden rejält av Canon. Inte minst på instegssidan eftersom 300D med billig kitzoom kom hösten 2003.
Nikon hade inget bra svar på 1DMkII och FF-sidan var bara Canon. År 2005 kom väl kanske den smartaste satsningen från Canon i form av 5D.

Men det är historia nu. Månaderna efter årsskiftet 2008/2009 kunde Canon sålt hur många dslr i det lite högre segmentet som helst om de bara kunnat leverera 5DMkII tillräckligt snabbt. 2008 schabblade man med en i mina ögon onödig ersättare för 40D. D v s 50D. Uppgraderingarna från 1DMkII/1DsMkII till MkIII var inga höjdare som man direkt hajjade till för. Deras vidvinkelzoom 16-35/2.8 L usm version II var inte bättre än version 1.

....

Ska bli intressant och se vad Mikael får fram för procentfakta.

Natti!!!!
Bra historiebeskrivning Lennart.

Min tabell ovan är ju ingen försäljningsstatistik utan en bild av hur innehavet är födelat här på FS mellan Canon och Nikon och hur det ändrats från juni-08 till idag.

Lägger in en länk till dett diagram som visar utvecklingen av innehavet här på FS lite bättre. Diagrammet visar klart att Nikon är starka på instegsssortimentet.
Kom oxå ihåg att diagrammet börjar i juni-08 och då hade D3, D300, 1DIII, 1DsIII och 40D funnits i stort sett ett år.

http://www.wildlifephoto.se/leif/diagram.gif
 

Photocon

Aktiv medlem
Tack Lennart för denna långa men intressanta historie berättelse.
Men nu skulle jag vilja veta vilket macro objektiv du föredrar av dom du har i din kameraväska ?
Allså macro 1:1 objektiven.

Jag har själv Sigma 70 2.8an och är super nöjd förutom den konstiga anledningen att Sigma inte satte HSM på den när det är en EX.

Du har ju 105:an och Canon skulle vara intressant om du kan beskriva skillnaden.
Jag har EF 100/2.8 usm macro till 5DMkII och en Sigma 105/2.8 till Sony A900. Optiskt sett är Sigman lite vassare på full öpnning, men har långsammare AF och ett långt utdrag. Canon har ju IF utan att objektivtuben förlängs samt känns lite mer rejäl.

Sigma 70/2.8 EX har jag bara testat en dag (lånade det av en kompis) och fann det mycket bra. Skulle inte tveka att skaffa ett sådant till en dslr med crop 1,6 x där bildvinkeln motsvarar 112mm.

Tamron SP 90/2.8 är en pärla om än lite plastig. Fördelen med den optiken och båda Sigmagluggarna är att de levereras med motljusskydd.
Till Canonmodellen måste man hosta upp en femhundring till för ett MS, men den snabba fokuseringen, konstanta längden gör att jag föredrar Canongluggen. 70 mm Sigma är bra till 1,6 crop men känns lite för lite till en FF. Å andra sidan blir ju EF-optikens utsnitt motsvarande 160mm på en exv en 7D. Så jag vill ha lite avstånd när jag plåtar macro. Vid skala 1:1 vill man ju inte komma så nära att allt befintligt ljus avtar.

Men alla Sigmagluggarna i EX-serien DG är mycket skarpa (om man inte har otur och får ett måndagsex). Men såväl Canongluggen som Sigmas dito är också bra porträttobjektiv. Trots den lite mjukare tonen hos Canon blir den ändå mitt val p g a de andra fördelarna, men jag skulle inte gråta om jag körde Sigma 70/2.8 på 5DMkII.

Så valet är ditt. Ove har förresten svarat ganska utförligt också på sin syn på gluggen.

Mvh/Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Bra historiebeskrivning Lennart.

Min tabell ovan är ju ingen försäljningsstatistik utan en bild av hur innehavet är födelat här på FS mellan Canon och Nikon och hur det ändrats från juni-08 till idag.

Lägger in en länk till dett diagram som visar utvecklingen av innehavet här på FS lite bättre. Diagrammet visar klart att Nikon är starka på instegsssortimentet.
Kom oxå ihåg att diagrammet börjar i juni-08 och då hade D3, D300, 1DIII, 1DsIII och 40D funnits i stort sett ett år.

http://www.wildlifephoto.se/leif/diagram.gif
Juni 08 är intressant som startpunkt eftersom det var svårt att få tag på D3 och D300 ända fram till ett stycke på vårkanten samma år. På MediaMarkt i Växjö häckade 1DsMkIII och 1DMkIII kvar länge och Ds-varianten fick sedan säljas för nästan halva priset under 2009, medan varje D3 man fick in försvann nästan på dagen. 40D sålde fortfarande nycket bra då, men som du skriver såldes massor av Nikon D60 med VR kitglugg.

Nu märker du att ditt FS-diagram stämmer ganska bra med försäljningen till icke FS-medlemmar också.

Hälsa L. Tomi och be honom skicka en sådan där specialtröja till mig. Min gamla går upp av sig själv. Behöver nya madrasser till väggarna också!
 

herodes

Aktiv medlem
Jag har EF 100/2.8 usm macro till 5DMkII och en Sigma 105/2.8 till Sony A900. Optiskt sett är Sigman lite vassare på full öpnning, men har långsammare AF och ett långt utdrag. Canon har ju IF utan att objektivtuben förlängs samt känns lite mer rejäl.

Sigma 70/2.8 EX har jag bara testat en dag (lånade det av en kompis) och fann det mycket bra. Skulle inte tveka att skaffa ett sådant till en dslr med crop 1,6 x där bildvinkeln motsvarar 112mm.

Tamron SP 90/2.8 är en pärla om än lite plastig. Fördelen med den optiken och båda Sigmagluggarna är att de levereras med motljusskydd.
Till Canonmodellen måste man hosta upp en femhundring till för ett MS, men den snabba fokuseringen, konstanta längden gör att jag föredrar Canongluggen. 70 mm Sigma är bra till 1,6 crop men känns lite för lite till en FF. Å andra sidan blir ju EF-optikens utsnitt motsvarande 160mm på en exv en 7D. Så jag vill ha lite avstånd när jag plåtar macro. Vid skala 1:1 vill man ju inte komma så nära att allt befintligt ljus avtar.

Men alla Sigmagluggarna i EX-serien DG är mycket skarpa (om man inte har otur och får ett måndagsex). Men såväl Canongluggen som Sigmas dito är också bra porträttobjektiv. Trots den lite mjukare tonen hos Canon blir den ändå mitt val p g a de andra fördelarna, men jag skulle inte gråta om jag körde Sigma 70/2.8 på 5DMkII.

Så valet är ditt. Ove har förresten svarat ganska utförligt också på sin syn på gluggen.

Mvh/Lennart

Jag kör Sigma 70/2.8 på 5DMkII på 5D MArk II, skarpt, mne lite för kort för mig på FF
 

Photocon

Aktiv medlem
Själv kör jag med ett ef 85/1.8 till min 40d och är supernöjd på alla sätt och vis.

Men vill ju såklart köra det på min 7d så snart jag har råd med den. ;)
85/1.8 är bra på både 24x36 och crop 1,6. Men blir lite malplacerat om vi diskuterar macro (vilket vi gjorde) p g a att den gluggens närgräns ligger åt det längre hållet. Men i övrigt en av Canons mest prisvärda obejektiv, tycker jag.
 

oskall

Aktiv medlem
85/1.8 är bra på både 24x36 och crop 1,6. Men blir lite malplacerat om vi diskuterar macro (vilket vi gjorde) p g a att den gluggens närgräns ligger åt det längre hållet. Men i övrigt en av Canons mest prisvärda obejektiv, tycker jag.
Och precis så noggrant visar det sig att jag läst. Eller förlåt. Inte läst. :)
 

elbe

Avslutat medlemskap
Juni 08 är intressant som startpunkt eftersom det var svårt att få tag på D3 och D300 ända fram till ett stycke på vårkanten samma år. På MediaMarkt i Växjö häckade 1DsMkIII och 1DMkIII kvar länge och Ds-varianten fick sedan säljas för nästan halva priset under 2009, medan varje D3 man fick in försvann nästan på dagen. 40D sålde fortfarande nycket bra då, men som du skriver såldes massor av Nikon D60 med VR kitglugg.

Nu märker du att ditt FS-diagram stämmer ganska bra med försäljningen till icke FS-medlemmar också.

Hälsa L. Tomi och be honom skicka en sådan där specialtröja till mig. Min gamla går upp av sig själv. Behöver nya madrasser till väggarna också!
Jo, ,man ser tendenserna i diagrammet... Men nu låter jag som nån gammal valexpert på riksdagsvalet så det är väl lika bra Risedal fyller på med lite färska siffror.

Har precis laddat hem Capture One 5 med stöd för 7D, puh åter på tråden, och det ser riktigt bra ut - både programmet och tillsammans med 7D :) med de filer jag hittat på nätet alltså...

L Tomi kommer här nu... Hmm... En specialtröja med sej... Oooops! Hejhehehej! I´m taken awayawawawaway...away.......away.......
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jag tackar Ove och Lennart för sina beskrivningar om macro !

Sigma 70 /2.8an ger mycket skarpa bilder men som du skrev så kommer motivet mycket nära vid 1:1 så nu funderar jag på macroblixt.
Samt Sigman hade varit bra mycket bättre om det hade haft IF och en HSM motor.
Men man kan ju inte få allt här i livet och skärpan är det ju inget problem
med.

Nu inväntar jag bara 5D mk 3an. Som kommer att ta Canon till historien.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jo, ,man ser tendenserna i diagrammet... Men nu låter jag som nån gammal valexpert på riksdagsvalet så det är väl lika bra Risedal fyller på med lite färska siffror.
Jamen, det är ju en lysande idé du sått här. Varför inte bilda ett parti? Dynamiska Pixelpartiet eller Brödraskapet Brus. Kan väl kanske uppfattas som ett enfrågeparti men en duktig demagog kan säkert slänga in lite socialporr och ljuga om jämställdhet/solidaritet. Krydda med lite trädkrameri.

Andra partier har ju lyckats lura väljarna med dessa inbakade paroller.
Går det att upprätta ett partihögkvarter på Säter?
 

PMD

Aktiv medlem
Det blir väl partiet Canondemokraterna för att hålla undan alla Nikonister och andra oönskade element.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon har bekräftat blixtproblemet, att de jobbar på en lösning och att den inte finns framme än.

Så det är bara att vänta.

För de andra som ev. ser samma sak kan jag poängtera att det som inte fungerar (åtminstone i vissa kameror - verkar ha med tillverkningstoleranser att göra) är att köra med den inbyggda blixten som master och kontrollera slavblixtar som använder E-TTL II.

Med en annan master, exempelvis en 580 EX II, eller om slavblixtarna ställs in med manuell blixtstyrka, då fungerar det.
 
ANNONS