Annons

D800 / D810 AF-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag har kört D800/D810 rätt länge i fokusläge 3D. Tycker det är bekvämt att kunna hämta fokus var jag vill, komponera om och fokuspunkten håller sig på ögat eller på vad man nu valde. Dvs jag börjar genom att sikta med mittenpunkten, trycker in AF-ON knappen (jag kör tumfokus och AF-C), vrider kameran till dit jag vill ha den och kameran väljer automatiskt den AF-punkt som gör att ögat ligger i fokus.

På detta sätt ska man slippa problemet med att fokusplanet inte är en sfär och på köper lägger kameran större vikt vid exponeringen på rätt ställe.

Hur gör ni? Jag kanske har fastnat i en slentrian?

Har tyckt detta fungerat bra länge men i år har jag kört mer modellfoto, många bilder, inte lugn och ro så jag fortsatte med samma inställningar. Konstaterar nu att jag väldigt ofta missar fokus. Kollade just och jag hade en aning bakfokus men inte alls i närheten av det som missas. Har serier där allt är perfekt, verkligen knivskarpt och andra serier där mer än hälften är dåliga. I studio blir det f/8 eller f/11 så det borde verkligen inte vara något problem.

Bilderna ska användas för bildbyrå så jag strävar efter att kunna använda kamerans 36MP.

Tycker det funkar bättre ute och det skulle kunna vara för att jag fotar med lite andra grejer, längre objektiv och monopod samt bättre ljus.

Har jag helt enkelt för bråttom?

För att komplicera saken, jag kör med två likadana kameror och tycker inte de beter sig lika, men eftersom jag roterar grejerna är det svårt för mig att vara säker men jag tycker felet förekommer mer med den ena än med den andra.

Har gått igenom alla inställningar i kamerorna och de är exakt lika utom en grej. När jag trycker på joystickens mittknapp för att få fokuspunkten tillbaka i mitten så lyser en punkt på den bättre kameran. Det fick mig att börja fundera och jag kollade firmware: Det var samma C-firmware (den gamla 1.02) men L2.005 och L2.009 är olika. Skulle det kunna vara så enkelt att D810 med L2.005 inte hade fullt stöd för nya 24-70 VR som jag brukar använda inne? Jag trodde L bara hade med distorsionsfix att göra.

Edit: Upgraderade firmware. Nu har ingen av kamerorna punkt i centrala AF-punkten.

Så tre frågor

1) Vad kör ni för AF-inställningar i studio? ...och varför.

2) Vad kan vara problemet?

3) Vad är pyttepunkten i centrala AF-punkten?
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tog upp kameran och rattade runt. Punkten visas med 3D-tracking valt, men försvinner om man ställer in t ex 51-punkters vanlig följande. Då får man ju dock indikationen runt för områdets storlek, men väljer man följande med singelpunkt så får man en punkt utan pricken och inget annat.

Tillägg: Jag slog en flukt i menyn. Visningen av områdets storlek vid flera punkter går dock att slå av och på, så om du ser det beror på hur kameran är inställd.
 

iSolen.se

Guest
Jag tog upp kameran och rattade runt. Punkten visas med 3D-tracking valt, men försvinner om man ställer in t ex 51-punkters vanlig följande. Då får man ju dock indikationen runt för områdets storlek, men väljer man följande med singelpunkt så får man en punkt utan pricken och inget annat.
Nu står bägge kamerorna i AF-C och 3D-AF påslaget. Bägge har samma firmware och bara den ena har pricken.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu står bägge kamerorna i AF-C och 3D-AF påslaget. Bägge har samma firmware och bara den ena har pricken.
Ser nu angående mitt tillägg ovan att även punkten vid 3D-tracking försvinner om man har inställningen på att inte visa områdets storlek. Titta på inställning a5 - Dynamic-area AF display (kör engelsk meny, men det är inställningen i mitten av de tre).
 

iSolen.se

Guest
Ser nu angående mitt tillägg ovan att även punkten vid 3D-tracking försvinner om man har inställningen på att inte visa områdets storlek. Titta på inställning a5 - Dynamic-area AF display (kör engelsk meny, men det är inställningen i mitten av de tre).
Jo jag känner till den inställningen och den är lika på bägge kamerorna.

Punkten syns där man trycker på multiväljarens mittknapp. Jag trycker på den ofta för att snabbt komma tillbaka till mittfokuspunkten.

Jag fick igenom ALLA inställningar i bägge kamerorna, det tog en stund. Samma sånär som på mappnumret.

Edit: Jag sparade ner inställningarna på minneskortet och läste in dem i den felande kameran. Nu är det samma punkt som syns när man trycker på multiväljarens mittknapp. Vad punkten betyder är fortfarande ett mysterium.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tycker det funkar bättre ute och det skulle kunna vara för att jag fotar med lite andra grejer, längre objektiv och monopod samt bättre ljus.
Ute har du ju generellt rejält mer ljus än i en studio, AF mäter ju inte när blixtarna slår, utan i den halvskymning som råder däremellan. Det kan göra stor skillnad att öka på miljöljuset du har, och helst också att det inte bara är kringstudsande ljus utan gärna ett mer riktat ljus - autofokus jobbar ju med kontrast, och ju mer kontrast motivet´har ... Desto bättre funkar det.

Dessutom är det nog ofta så att kontrasten mellan motiv och bakgrund är mycket tydligare ute än i en studio (om du inte har en väldigt stor studio).

Sist men inte minst fungerar AF (i alla fall traditionell sådan) generellt både snabbare och bättre med längre brännvidder än med kortare. Det här har en massa tekniska skäl, men det funkar så. Inom sportfoto vill man ofta så långt det är praktiskt och bildmässigt möjligt att backa från motivet och fota med så lång brännvidd man kan.

Har jag helt enkelt för bråttom?
Inte otänkbart :)

Men jag (som ju i huvudsak fotar sport och annat där det går snabbt) har märkt att jag behöver sakta in, varva ned, när jag skall ta porträttbilder, i synnerhet inomhus. Fokus jobbar långsammare på nära håll, och inte med samma träffsäkerhet i svagare och mer kontrastlöst ljus.
 

iSolen.se

Guest
Ute har du ju generellt rejält mer ljus än i en studio, AF mäter ju inte när blixtarna slår, utan i den halvskymning som råder däremellan. Det kan göra stor skillnad att öka på miljöljuset du har, och helst också att det inte bara är kringstudsande ljus utan gärna ett mer riktat ljus - autofokus jobbar ju med kontrast, och ju mer kontrast motivet´har ... Desto bättre funkar det.

Dessutom är det nog ofta så att kontrasten mellan motiv och bakgrund är mycket tydligare ute än i en studio (om du inte har en väldigt stor studio).

Sist men inte minst fungerar AF (i alla fall traditionell sådan) generellt både snabbare och bättre med längre brännvidder än med kortare. Det här har en massa tekniska skäl, men det funkar så. Inom sportfoto vill man ofta så långt det är praktiskt och bildmässigt möjligt att backa från motivet och fota med så lång brännvidd man kan.



Inte otänkbart :)

Men jag (som ju i huvudsak fotar sport och annat där det går snabbt) har märkt att jag behöver sakta in, varva ned, när jag skall ta porträttbilder, i synnerhet inomhus. Fokus jobbar långsammare på nära håll, och inte med samma träffsäkerhet i svagare och mer kontrastlöst ljus.
Tycker mig få bättre resultat när jag står på 8-9 m, dvs nära studions maxlängd, men då kör jag med den andra kameran som har 70-200/2.8.

Har en TFP fotografering ikväll, kan ju slösa bort lite tid med att labba men jag borde provat objektivet på andra kameran och sett om felet flyttat sig.

Kan man se kamerans och använt objektivs serienummer någonstans i bilddatat? Kollar i PS och Faststone, nada. Lutar åt att det är ena kameran som strular ändå och att felet uppstod när jag bytte från gamla till nya 24-70.

Ska ta det lugnare och ha alla lampor på och inte minst, ta paus och kolla resultatet. Och fota utan glasögon så jag ser bättre genom sökaren.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kan man se kamerans och använt objektivs serienummer någonstans i bilddatat? Kollar i PS och Faststone, nada. Lutar åt att det är ena kameran som strular ändå och att felet uppstod när jag bytte från gamla till nya 24-70.
Kamerans serienummer finns defintivt i filerna. Visar inte LR det? Capture One gör det på infofliken med metadata, men det går att se i PS också om man tittar i den mer råa datan. I vart fall i mitt semiantika CS4, men jag har svårt att tro att det inte går i CC.

Objektivets tror jag inte finns, men du kan väl rimligen se objektivtypen.
 

iSolen.se

Guest
Kamerans serienummer finns defintivt i filerna. Visar inte LR det? Capture One gör det på infofliken med metadata, men det går att se i PS också om man tittar i den mer råa datan. I vart fall i mitt semiantika CS4, men jag har svårt att tro att det inte går i CC.

Objektivets tror jag inte finns, men du kan väl rimligen se objektivtypen.
Kollar i PS, borde rimligen vara samma:

<x:xmpmeta xmlns:x="adobe:ns:meta/" x:xmptk="Adobe XMP Core 5.6-c132 79.159284, 2016/04/19-13:13:40 ">
<rdf:RDF xmlns:rdf="http://www.w3.org/1999/02/22-rdf-syntax-ns#">
<rdf:Description rdf:about=""
xmlns:xmp="http://ns.adobe.com/xap/1.0/"
xmlns:tiff="http://ns.adobe.com/tiff/1.0/"
xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/"
xmlns:exif="http://ns.adobe.com/exif/1.0/"
xmlns:photoshop="http://ns.adobe.com/photoshop/1.0/">
<xmp:CreatorTool>Capture NX-D 1.4.2 W</xmp:CreatorTool>
<xmp:CreateDate>2016-10-20T11:20:21</xmp:CreateDate>
<xmp:ModifyDate>2016-11-02T11:47:25.16</xmp:ModifyDate>
<xmp:MetadataDate>2016-11-02T11:47:25.16</xmp:MetadataDate>
<tiff:ImageWidth>7360</tiff:ImageWidth>
<tiff:ImageLength>4912</tiff:ImageLength>
<tiff:BitsPerSample>
<rdf:Seq>
<rdf:li>16</rdf:li>
<rdf:li>16</rdf:li>
<rdf:li>16</rdf:li>
</rdf:Seq>
</tiff:BitsPerSample>
<tiff:Compression>1</tiff:Compression>
<tiff:photometricInterpretation>2</tiff:photometricInterpretation>
<tiff:Orientation>1</tiff:Orientation>
<tiff:SamplesPerPixel>3</tiff:SamplesPerPixel>
<tiff:planarConfiguration>1</tiff:planarConfiguration>
<tiff:XResolution>300/1</tiff:XResolution>
<tiff:YResolution>300/1</tiff:YResolution>
<tiff:ResolutionUnit>2</tiff:ResolutionUnit>
<tiff:ReferenceBlackWhite>
<rdf:Seq>
<rdf:li>0/1</rdf:li>
<rdf:li>255/1</rdf:li>
<rdf:li>0/1</rdf:li>
<rdf:li>255/1</rdf:li>
<rdf:li>0/1</rdf:li>
<rdf:li>255/1</rdf:li>
</rdf:Seq>
</tiff:ReferenceBlackWhite>
<tiff:Make>NIKON CORPORATION</tiff:Make>
<tiff:Model>NIKON D810</tiff:Model>
<dc:creator>
<rdf:Seq>
<rdf:li> </rdf:li>
</rdf:Seq>
</dc:creator>
<dc:rights>
<rdf:Alt>
<rdf:li xml:lang="x-default"> </rdf:li>
</rdf:Alt>
</dc:rights>
<dc:format>image/tiff</dc:format>
<exif:ExifVersion>0230</exif:ExifVersion>
<exif:FlashpixVersion>0100</exif:FlashpixVersion>
<exif:ColorSpace>65535</exif:ColorSpace>
<exif:UserComment>
<rdf:Alt>
<rdf:li xml:lang="x-default"> </rdf:li>
</rdf:Alt>
</exif:UserComment>
<exif:DateTimeOriginal>2016-10-20T11:20:21</exif:DateTimeOriginal>
<exif:ExposureTime>1/640</exif:ExposureTime>
<exif:FNumber>28/5</exif:FNumber>
<exif:ExposureProgram>3</exif:ExposureProgram>
<exif:ISOSpeedRatings>
<rdf:Seq>
<rdf:li>800</rdf:li>
</rdf:Seq>
</exif:ISOSpeedRatings>
<exif:ExposureBiasValue>2/6</exif:ExposureBiasValue>
<exif:MaxApertureValue>5/1</exif:MaxApertureValue>
<exif:MeteringMode>5</exif:MeteringMode>
<exif:LightSource>0</exif:LightSource>
<exif:Flash rdf:parseType="Resource">
<exif:Fired>False</exif:Fired>
<exif:Return>0</exif:Return>
<exif:Mode>2</exif:Mode>
<exif:Function>False</exif:Function>
<exif:RedEyeMode>False</exif:RedEyeMode>
</exif:Flash>
<exif:FocalLength>270/1</exif:FocalLength>
<exif:SensingMethod>2</exif:SensingMethod>
<exif:FileSource>3</exif:FileSource>
<exif:SceneType>1</exif:SceneType>
<exif:CustomRendered>0</exif:CustomRendered>
<exif:ExposureMode>0</exif:ExposureMode>
<exif:WhiteBalance>0</exif:WhiteBalance>
<exif:DigitalZoomRatio>1/1</exif:DigitalZoomRatio>
<exif:FocalLengthIn35mmFilm>270</exif:FocalLengthIn35mmFilm>
<exif:SceneCaptureType>0</exif:SceneCaptureType>
<exif:GainControl>1</exif:GainControl>
<exif:Contrast>0</exif:Contrast>
<exif:Saturation>0</exif:Saturation>
<exif:Sharpness>0</exif:Sharpness>
<exif:SubjectDistanceRange>0</exif:SubjectDistanceRange>
<exif:SubSecTime>16</exif:SubSecTime>
<exif:SubSecTimeOriginal>16</exif:SubSecTimeOriginal>
<exif:SubSecTimeDigitized>16</exif:SubSecTimeDigitized>
<exif:SensitivityType>2</exif:SensitivityType>
<exif:GPSVersionID>2.3.0.0</exif:GPSVersionID>
<photoshop:ColorMode>3</photoshop:ColorMode>
<photoshop:ICCProfile>Adobe RGB (1998)</photoshop:ICCProfile>
<photoshop:DateCreated>2016-10-20T11:20:21.016</photoshop:DateCreated>
</rdf:Description>
</rdf:RDF>
</x:xmpmeta>

Edit: FastStone visar Serienumret. Inte objektivets modell dock. Upptäckte till min fasa att PS inte kan se skillnad på nya och gamla 24-70/2.8, de har inte samma distorsion.
 
ANNONS