Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärm-inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta vad folk sitter med för inställningar på sina skärmar.

*Upplösning (+ tum-storlek)
*Ljus/kontrast (vad är defaulten på?)

Kanske nåt att ha som veckans fråga... om det intresserar fler än mej...
(det har ju stor betydelse för hur ens bilder ser ut hos andra)

Hur vet man vilken färgprofil man ska ha för sin skärm?
 

flutte

Aktiv medlem
Vi sitter på en 19" 1600*1200 85Hz Nokia 446Xpro skärm som inhandlades för ett antal år sedan. Underbar skärpa även i den upplösningen! Min nästa skärm blir också en Nokia!

Ljusstyrkan är manuellt inställd så att mörk-mörk-mörk-grått kan skymtas invid svart om man vet att det finns lite grått där. (ca 30 grader mindre än knappens fabriksinställning) Kontrasten är uppdragen till max.

/Fredrik
 

drapulv

Aktiv medlem
Kalibrera skärmen

Till många grafikkort medföljer programvara för kalibrering av monitorns kontrast, ljus, färg m.m.
Man bör absolut använda sig av denna om man vill
njuta av bilder m.m. som de SKA se ut. Det är tydligen så att vissa inte har rätt inställningar på sina skärmar då de ibland kommenterar att bilder är suddiga, fast de inte alls är det. (Iaf inte när jag har tittat på samma bild).
Mvh Pär Larsson :)
 

Mira

Aktiv medlem
Det skulle bara bra om någon kunde skriva en förklaring på hur man ställer in skärmen rätt så att man ser bilderna på samma sätt (nåja, så lika som möjligt).

Att bilderna tycks suddiga för vissa kan oxå bero på att dom inte vet att bilderna blir bättre om man klickar på Förstora (direkt under bilden) - den tog flera veckor för mej att se...
 

drapulv

Aktiv medlem
Helt rätt! Förstoring av bilden bör göras om möjligheten finns. Det gör stor skillnad. Jag är inte tillräckligt insatt i hur man ställer in skärmen på bästa sätt. Kanske är olika för olika skärmar? Själv körde jag kalibreringsprogrammet som följde med till mitt grafikkort. Det gjorde en enorm skillnad iaf.
 

flutte

Aktiv medlem
Jag läste någonstans att man kan visa en kolsvart bild över hela skärmen, och sedan ställa ljusstyrkan så att om man ökar ljusstyrkan bara lite så blir bilden gråare, men minskar man ljusstyrkan lite så märks ingenting. Kontrasten ställs så högt det går utan att man får "skugg"- eller andra fenomen kring till exempel svart text på vit botten. Färgtemperaturen skulle ställas in till 6500K.

Jag hade en annan länk än den nedanstående, men den fungerar inte längre:

http://home.inforamp.net/~poynton/GammaFAQ.html

/Fredrik
 

ulfc

Aktiv medlem
Vilka är folk?

Vilka är folk? Gemene man kalibrerar antagligen inte sin skärm överhuvudtaget. Då blir det en PC med 15 eller 17 tums skärm, 2,2 gamma och 96 dpi.
Men fotografisk tidskrift har väl publicerat flera artiklar som ger lite vägledning om det digitala mörkrummet?

http://www.sfoto.se/f/
 
ANNONS