Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring i labbet

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Hur noga måste man rengöra skålar o.d?
Räcker det tex. att bara skölja av en skål direkt efter man hällt ut vätskan?
Måste man skura med borste, eller måste man använda rengöringsmedel för att få bort kemin?
Förresten, är inte rengöringsmedel t o m "skadligt" för kemin?
 

utström

Aktiv medlem
Det bästa är att använda hett vatten att sköja ur skålar med, och du kan också använda en gammal disktrasa och gnugga lite på botten av skålarna, då det kan bli lite avlagringar om man låter kemin stå över natten eller liknande. Lycka till!
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Vid framkallning av färgkopior (RA4-processen) från negativ film har skålarna en tendens att bli missfärgade av både framkallaren men speciellt från det aggresiva blekfixet.

Jag brukar efter avslutat arbete diska ur skålarna i vanligt diskmedel och sedan låta de stå över natten i vatten upplöst med maskindiskmedel.

Mvh/Tommyhttp://w1.586.telia.com/~u58613689/
 

Mira

Aktiv medlem
Jag tänkte på det där med diskmedel - det är ju en massa kemikalier i det... och om det blir rester kvar av det så påverkar väl det fotovätskorna?
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Jag har inte i mer diskmedel än att det löser sig i vattnet som framkallningsskålarna är fyllda med. Sedan får det stå över natten. Och så måste man diska ur dem väl!
/Tommy
 
ANNONS