Annons

Sponsor-spalten

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Jag tycker reklamen tar onödigt mycket plats, men de kanske kräver det?
Kunde ni inte lägga till en extra meny som heter Partners/sponsorer ? Så kan man valfritt titta på dem...
Nu ser man bara något som blinkar irriterat i ögonvrån...
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är ju liksom idéen med reklam - att den skall synas så mycket som möjligt :) Reklamen finansierar (näppeligen) driften av fotosidan.se idag. Och om ni tycker dessa annonser är störande, ja då har ni inte sett mycket än - titta tex på www.passagen.se idag...

Men vi har dock en del idéer om andra sätt till finansiering, såsom utökat betalt medlemsskap mot extra förmåner - vi får se hur det slår ut när vi väl lanserar det.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Idag betalar vi med vår tid och vårt engagemang. Vi får tillbaka olika tjänster såsom tjänsten att kunna diskutera i forumet, bildbedömningstjänsten, recenssionstjänsten mfl. Fotosidan står för förutsättningarna, vi står för innehållet och vår tid. Vår tid kan ni, och har delvis gjort, konvertera till pengar med hjälp av annonser. Inte mycket är gratis och annonserna är vad vi får betala. Mig stör de inte så mycket, tvärtom tycker jag att de är bra med marknadsinformation ang saker som jag själv är intresserad av. Bara det inte slutar som DN på söndagar...

Det ska bli intressant att se vad ni kokar ihop med ett betalt medlemsskap. Undrar vad betalningsvilligheten är och vad era utökade tjänster kommer att bli, nu blir jag nyfiken. Ni kommer väl inte att flytta in nuvarande tjänster under det taket?

/Erik
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det får vi allt se :) Nej, nog kommer vi ta det varligt - en betalande medlem kan tex få ladda upp fler bilder och kanske oftare än nu men vi tar ju inte bort möjligheten för var och en att ladda upp några bilder för bedömning.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag tycker att fotosidan har löst det där med annonser på ett utrymmessnålt sätt. Inget är offrat på vertikalen vilket gör att de knappt stör surfandet. Tack för det.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
När jag går in här brukar jag halvera Explorerfönstret så att reklamen inte syns. Det är ju ändå bara halva ytan som används av Fotosidan.
 

johanb

Medlem
Stör inte

mig alls. Tvärtom. Tycker att de håller sig ganska diskret på sidan. Dessutom är det ju (för tillfället...) i huvudsak annonser för produkter och tjänster som torde intressera de som utnyttjar fotosidan. DÅ är det nästan ett slags service ;)

/johan
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns ju oxå reklamfilter, typ Webwasher, att ladda hem. Har inte prövat själv, men de påstås vara effektiva.
Mvh/Acke
 

acke

Avslutat medlemskap
clindh skrev:
Men vi har dock en del idéer om andra sätt till finansiering, såsom utökat betalt medlemsskap mot extra förmåner - vi får se hur det slår ut när vi väl lanserar det.
Jag har oxå en idé....;) ;) ;)

Vi är många som ägnar timmar och dagar åt att skriva kloka diskussionsinlägg och konstruktiva bildkommentarer på fotosidan.se.

Vad säger ni, är det kanske på tiden att vi börjar fakturera David, Christer och Erik för dessa tjänster?;) ;) ;)

Hade det varit på jobbet så hade jag fakturerat 850 spänn i timmen. Plus moms. ;) ;) ;)

***skämtar, skämtar, skämtar****
 

MickeS

Aktiv medlem
Ta betalt = en snabb död för siten.

När en site är marknadsförd som en gratistjänst är det värsta man kan göra att börja ta betalt.

Att komma ett halvår eller år senare när antalet medlemmar har passerat en viss gräns. Och sen börja ta betalt. Det är enligt mig uselt rackarspel.
Personligen stör inte jag mig av reklam på sidan. Det borde väl vara lättare att få in nya annonsörer(=mer pengar) när medlemsantalet ökar?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ohej! Storm i ett vattenglas. Micke mellan vilka rader läste du att vi skulle ta betalt för de tjänster som finns idag? Och var har du sett oss marknadsföra oss som en gratistjänst? Och vem har sagt att allt på internet skall vara gratis? Du får väl inga tidningar mer än Metro gratis?

Om du läser Christers inlägg lite nogrannare så står det ..såsom UTÖKAT medlemskap..

Vi har inga planer på att ta betalt för nuvarande tjänster, men däremot så kommer vi att lansera andra tjänster som vi tror kan vara smidiga och ge lite extra bekvämlighet, men som sagt det som finns idag kommer att vara gratis.

Jag tycker att de två senaste inläggen svider en hel del eftersom vi i redaktionen sliter med detta på vår fritid samtidigt som vi tycker att det är kul, men samtidigt så har vi en stor kostnad i den mängd data som skickas från servern. Det finns andra sajter som håller nere denna kostnad gnm att ni som medlemmar inte kan ladda upp stora bilder och då tycker vi att det hela tappar sin funktion.

Man kan väl också säga så här att om vi bara skall finansiera oss med reklam så kommer det att bli så här: http://www.passagen.se/index_lib.shtml

Så vi tror att om vi kan addera lite schssta tjänster som vissa kan tycka det vara värt att betala för så slipper vi kanske Libroblöjor.

Vi är inte heller så korkade att vi kommer att göra saker som förstör den schyssta stämning som byggts upp här.

Kan vi göra ¨så här att vi tar denna diskussionen den dag vi lanserar de nya funktionerna. Det kommer att ske inom de närmaste veckorna. Så kan vi diskutera vidare då. Jag tror faktiskt att ni kommer att bli positivt överraskade.

Hälsningar
David
 

Mira

Aktiv medlem
Vill bara påpeka att mitt inledningsinlägg inte handlade om att reklamen skulle bort helt å hållet - jag vet mycket väl att den (tyvärr) måste finnas för att hålla det gratis.
Det jag funderade på var om man kunde flytta på den till en mindre framträdande plats - kanske att den bara finns på startsidan (alltså inte finns med på bildsidorna).
Men det kanske bara är jag som ligger efter i utveckligen och inte har råd med större skärm (ca 20 % av bredden "går till spillo")...?

Å andra sidan är det nåt jag kan leva med... bara en förhoppning - men det är ingen katastrof om jag inte (alltid) får som jag vill...
:p

För övrigt:
Jag tycker Christer och David har gjort ett kanonjobb!!! Förstår inte hur de hinner fixa allt som vi kräsna medlemmar önskar oss...
Tummen upp för er!

PS. Passagens reklam-kolumn är ju inte bredare än eran... möjligtvis LITE längre... Men jag håller med om att det är väldigt rörigt - även om inte allt är reklam.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Mira, annonsörerna betalar inte fotosidan för att vara snälla, utan för att få exponera sina annonser för sin målgrupp. Om de exponeras mindre så är de inte heller beredda att betala lika mycket.

Skärmstorleken förstår jag inte riktigt. Jag tycker att innehållet är väl disponerat med den nuavarande formen, och den får plats på en 640x480-pixlarsskärm. Med annonser blir det 800x600. Och eftersom det är fast bredd får du ju inte plats med mer för att du har större skärm.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
elmfeldt skrev:
Man kan väl också säga så här att om vi bara skall finansiera oss med reklam så kommer det att bli så här: http://www.passagen.se/index_lib.shtml
Det är inte alla som ser den där animerade reklamen på Passagen som David menar; hela skärmen blir svart, det gallskriker och man zoomar ut ifrån en bebis mun som sedan kryper bort till sitt Libero blöjpaket... Kul första gången kanske men inte sedan :mad:

Så länge annonserna här är branschspecifika tror jag ingen har något större problem med dem, men hur blir den skrikande bebisen kommer fram över era bilder? :p

Bannerns tid är förbi om man skall dra in några betydande slantar på annonser i dagens läge - annonserna blir större och ännu mer "in your face". Ekonomi24 är ett exempel på en sajt som är slav under annonsörerna - nej, i den fällan vill vi inte hamna. Därför funderar ju vi, precis som de flesta andra contentsajter, på alternativa vägar.
 
ANNONS