Annons

fota inomhus med ljus från lysrörarmaturer +blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
fota inomhus med ljus från lysrörarmaturer +blixt .....
bör man använda nogot fiter för att eleminera färgstick från armaturbelysningen. eller kan man strunta i det p.g. att man ändå använder blixt. vilken färgfilm är lämpligast?
 

micro

Aktiv medlem
Använder du en film som funkar bra till "blandljus" är det inga problem. Superia är ett bra exempel på sådan. Den klarar lysrörsljus hyffsat bra även utan blixt så med blixten så kommer det lösa sig finfint
 

Omar

Aktiv medlem
Om blixtljuset är det dominerande så påverkar inte ljuset från lysrörsarmaturen, färgtemperaturen på bilden. Så det blir okej. En liknande parallel kan vara tex om man är på nattsafari och hittar tex en sjusovare i ett träd. Då kan man be en kompis lysa på djuret med en ficklampa (som vanligtvis har ett gulaktigt ljus, dvs helt fel färgtemperatur) så man kan ställa in skärpan. Blixtljuset blir dominerande och det gula ficklampsskenet syns ej på bilderna. Jag kan tänka mig att det blir konstigt om man använder upplättningsblixt i en hall med många lysrörsarmaturer. Jag fotar med dia.
 

lotelo

Aktiv medlem
Jag fotograferade i gymnastiksal med blandljus fönster/lysrör och fick ett mycket lyckat resultat med Fuji superia 800 utan blixt. Blev själv tipsad om den filmen innan i min lokala fotobutik som drivs av en gammal fotograf.
Mvh Lotta
 

petervis

Aktiv medlem
tack...

....tack för tipsen så här långt ... motiven som jag är ute efter är så kallade korta situationsögonblick där jag behöver köra med tider kring 250-320'dels sekund Blixten som har ett ledtal på 55 vid 105-grader utlysningsvinkel ska räcka ca 15m.
 
ANNONS