Annons

Smidig Kamera med bra jpeg-kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke86

Medlem
Jag är i behov av en ny kamera då jag sålde min senaste Nikon d40 för två månader sen. Jag sålde den pga att jag knappt använde den. Det blev för mycket att släpa på helt enkelt vilket ledde till att jag slutade fota ( Det var inte kul med en klumpig och otymplig kamera).

Det jag är ute efter är en kamera som levererar så bra bild kvalite som möjligt för både film och foto. Jag kommer mest fota i jpeg vilket gör att det är viktigt att kvaliten på jpeg bilderna är hög.
Mina motiv är allt möjligt från natur till gatufoto.

Har sneglat på fuji x10, nex 5n och väntar på att läsa lite mer om gx1an.
Det som gör att jag tvekat på x10 är problemet med ljuscirklarna (kommer ej ihåg vad det kallas) samt att video kvaliten verkar så där.
Nex 5n tvekar jag på pga att det inte finns ett bra litet objektiv till den (rätta mig om jag har fel här men folk verkar inte nöjda med pankakan som finns).
Gx1an verkar riktigt lovande dock är det priset som blir lite väl mycket här. Vill oxå läsa fler tester och recensioner om den.

Som sagt det kommer vara min ända kamera och den ska vara med överallt. Den får gärna klara att man tappar den i golvet nån gång samt att den ska vara så portabel/smidig/liten som möjligt och jpeg kvaliten ska vara bra.

Finns det några fler kameror jag bör ha i åtanke?

Budget är väl helst runt 6000 men det kan gå att tumma på.

Jag kan tänka mig att köpa kameran med större objektiv först för att senare köpa ett mindre objektiv när jag har pengar till de men helst vill jag få allt på en gång.

Kan även säga att den bästa (roligaste) kamera jag haft är min gamla Sony DSC-P72, den hade jag jämt i jackfickan och jag fotade allt jag kom över. Jag skaffade nyare kameror men återgick till den hela tiden fram tills att den avled tidigare i år. :(. Det gör ju även att nexen lockar lite mer eftersom min förra sony var riktigt kul att fota med.

Aja hoppas nån kan hjälpa mig för ju mer jag väntar ju mer velar jag mellan vilken kamera som skulle passa. Vad tror ni?
 

larsborg

Aktiv medlem
Sony HX9V,
har utnämnts till ”Compact Camera of the Year, EISA Award”, ligger i topp bland flera seriösa testare på Internet, som t.ex. www.imaging-resource.com, jag läser inte kameratester som något definitivt omdöme, bara en fingervisning, - men ändå, HX9V har, vid den nämnda Internetsidan, visat på upplösning och skärpa i klass med Canon S95 och Canon G12 ......

Säkert ger Sony Nex 5n och Nex 7 bättre bilder, men de har också en större APS-C sensor, HX9V har en liten sensor av storlek 1/2,3", det gör kameran kompaktare, fickkamera, brännvidder 24-386mm, mycket lättarbetad, automatik eller manuell, priset var satt till först 4000:-, i början av året, nu i december dykt ner till omkring 2300:-!

Så tuff är konkurrensen, priserna dalar, iaf i storstäderna, beror alltså inte på att en kamera är dålig, det gäller alla märken!
 
ANNONS