Annons

Vad tycker ni om brus, är det så dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå.
Många som jag stött på i forum och irl tycks ogilla brus.
Jag själv har varit på jakt efter att minska det och fotat mest på ISO 100 när det är möjligt.
Det där med APS-C vs Fullformat, minska bruset med fullformat osv.

Det finns alltid en gräns där bruset blir för mycket.
Vart går denna gräns för er? Vet att det ser olika ut på alla kameramodeller.

Kan det vara så att man blivit lite skadad av all pixelpeeping? Iso brus eller brus överhuvudtaget. Det kan ju faktiskt vara ganska vackert, allt till en viss gräns naturligtvis.

Vart går denna gräns för er?

Ge gärna bildexempel på brusiga bilder till maxgränsen som ni tycker är vackra eller fula.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finns mycket vackert brus.
Bland Nikons N1-serie har till exempel V1 ett otroligt vackert brus som påminner mera om filmens korn än om digitalt sensorbrus.

Personligen tycker jag att färgmättnaden kan tillåtas brusreduceras aningens pytte för att ta bort eventuellt spretiga värden men inte röra ljusheten då den mest skapar känsla.
Det finns ingen bild i världen som blir finare av för mycket brusreducering. Hellre ingen brusreducering över huvud taget i sådant fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Krominansbrus ser oftast fulare ut än luminansbrus. Det senare stör mig mindre än det förra.

Var gränsen går är nog svårt att definiera exakt. Jag tror att det för min del beror rätt mycket på vilken slags bild det handlar om.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Kan det vara så att man blivit lite skadad av all pixelpeeping? Iso brus eller brus överhuvudtaget. Det kan ju faktiskt vara ganska vackert, allt till en viss gräns naturligtvis.
Analogt svartvitt brus, alltså KORN t ex av pressad Tri-X anses nog vara mycken "finare" än digitalt brus som ju är en styggelse enligt mångas mening...

Själv har jag nog låtit mg indoktrineras av den tesen härvidlag. Men TS sätter fingret på en intressant punkt, och visst kan väl digitalt brus vara lika vackert?? Jag får nog tänka om - och jag ska spana efter egna exempel i mitt arkiv...både analogt och digitalt!

mvh
/B
 

unoengborg

Aktiv medlem
Analogt svartvitt brus, alltså KORN t ex av pressad Tri-X anses nog vara mycken "finare" än digitalt brus som ju är en styggelse enligt mångas mening...

Själv har jag nog låtit mg indoktrineras av den tesen härvidlag. Men TS sätter fingret på en intressant punkt, och visst kan väl digitalt brus vara lika vackert?? Jag får nog tänka om - och jag ska spana efter egna exempel i mitt arkiv...både analogt och digitalt!

mvh
/B
På filmens tid var även korn en styggelse enligt somliga. Såväl korn som brus kan användas konstnärligt. Om det är vackert eller inte beror nog till stor del på motivet.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det finns mycket vackert brus.
Bland Nikons N1-serie har till exempel V1 ett otroligt vackert brus som påminner mera om filmens korn än om digitalt sensorbrus.
Här är så länge ett exempel bland mina egna FS-bilder på analogt korn..."Begeistring" i poolen Svartvitt
- 70-tal, Canon FTb m Soligor 200 mm, Tri-X pressad till 3200 ASA, soppad i Rodinal

https://obj.fotosidan.se/obj/photo/b7/b78e2657823cdcbcf4d91b2567be9835.jpg

Vackert digitalt brus...jag fortsätter gräva i mitt arkiv!
mvh
/B
 

JonasHol

Aktiv medlem
Jag kan tycka att korniga bilder kan vara mycket vackra och funderade för en tid sedan på just frågan om brus vs korn.
Hittade denna film på tuben och efter att ha sett den och tittat på en del brusiga bilder försöker jag få så lite brus som möjligt. Korn lägger jag dit i efterbehandling om jag vill ha det.
https://youtu.be/8vcpiswF3y0
 

iSolen.se

Guest
Hallå.
Många som jag stött på i forum och irl tycks ogilla brus.
Jag själv har varit på jakt efter att minska det och fotat mest på ISO 100 när det är möjligt.
Det där med APS-C vs Fullformat, minska bruset med fullformat osv.

Det finns alltid en gräns där bruset blir för mycket.
Vart går denna gräns för er? Vet att det ser olika ut på alla kameramodeller.

Kan det vara så att man blivit lite skadad av all pixelpeeping? Iso brus eller brus överhuvudtaget. Det kan ju faktiskt vara ganska vackert, allt till en viss gräns naturligtvis.

Vart går denna gräns för er?

Ge gärna bildexempel på brusiga bilder till maxgränsen som ni tycker är vackra eller fula.
Om man har en kamera som ger lite brus så grattis. Du kan alltid lägga till brus, dessutom med den karaktär du gillar, men inte ta bort (utan kvalitetsförlust).
 

hbengtsson

Aktiv medlem
I svartvitt så funkar det ju bra med en brusig sensor.

Problemet med digitalt är ju att när det väl blir synligt brus som ev kan betraktas som korn så har man börjat pressa sensorn ganska bra. Det innebär att man tappar detaljåtergivning och ev får tokig färgåtergivning.

Bäst är - som redan påpekats - en så brusfri sensor som möjligt och sedan lägger man på digitalt korn i efterhand. Med bihållen detaljrikedom.

Sedan så är ju sensorer idag generellt sett ganska brusfria. Även APS-C tål att pressas rätt bra. Så när man väl har en riktigt brusig bild så är förmodligen ljuset i miljön så dåligt så man borde köra med blixt ändå för att inte få helt artificiella tecknade bilder - även om dom är tekniskt snygga och rena.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag gör aldrig någon brusreducering. Reduceringen syns på utskrifter men inte bruset i sig. Bilder tål mycket mer brus än vad man kan tro om man bara granskar bilder på skärm.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt varför man ska ogilla brus, är nog bättre att istället försöka använda det till något konstnärligt. Nu är fortfarande gamla härliga svartvita filmer snyggare i "bruset" än de flesta digitala sensorer, men vi jobbar ju niförtiden på en helt annan nivå när det kommer till ljusskänslighet.

En något överdriven exempelbild, jag tror att jag skruvade av det mesta vad gäller brusreducering:
https://flic.kr/p/MJhp2w

Här gör ju bruset inte så mycket, förutom att detaljerna försvinner:
https://flic.kr/p/WdyAbR

Med ett luciatåg blir det ju lite tråkigare, hör skulle man verkligen vilja ha något mindre brus (och ännu högre ISO): https://flic.kr/p/PvKo5q
 

lonian

Aktiv medlem
Jag kan tycka att korniga bilder kan vara mycket vackra och funderade för en tid sedan på just frågan om brus vs korn.
Hittade denna film på tuben och efter att ha sett den och tittat på en del brusiga bilder försöker jag få så lite brus som möjligt. Korn lägger jag dit i efterbehandling om jag vill ha det.
https://youtu.be/8vcpiswF3y0
Mycket bra informativ film som jag missat av en av mina favorit tubers.
Då har jag nog ändå kört på rätt sätt när jag fotar.
6400 är även min gräns när jag fotograferar i mörker.

Det är alltså att föredra att köra utan brusreducering. Skall genast kolla in om min kamera har den aktiverad eller inte :)
 
ANNONS