Annons

Film till en Agfa iso-rapid if

Produkter
(logga in för att koppla)

DJN

Avslutat medlemskap
Jag köpte en agfa på den lokala loppisen, mest för att jag tyckte den va fin o billig. Men går det få tag i film till en sådan kamera nu?

/Daniel
 

DJN

Avslutat medlemskap
Aha ok tack för svaret , satt bara en filmkasset i tyvärr men de kanske man kan få tag i nånstans, frågan är om det är värt besväret kanske fungerar bättre som prydnad :)
 

Fru_Kostbulle

Ny medlem
Film

Aha ok tack för svaret , satt bara en filmkasset i tyvärr men de kanske man kan få tag i nånstans, frågan är om det är värt besväret kanske fungerar bättre som prydnad :)
Om du bara petar i lite 135-film i den kasetten du har, och sätter den i det högra facket borde du klara dig. sedan när du öppnar kameran, är det bara att göra det i mörker och peta tillbaka filmen i 135-kasetten och gå och framkalla den. Lite ljusskador får du nog på köpet!

Här är bilder från en film jag fick framkallad igår: http://bildpunk.blogspot.com/2010/06/ur-lekladan.html
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag köpte en agfa på den lokala loppisen, mest för att jag tyckte den va fin o billig. Men går det få tag i film till en sådan kamera nu?

/Daniel
Hej Daniel!
Du har redan fått lite om att det går att använda vanlig film ( 135)och ladda över till filmkassett.
Man kan alltså ta en vanlig film och ladda den till den kassetten som finns i kameran. Det gör du på följande sätt:
- du behöver två rapid kassetter ,så som Magnus skrev.
- du laddar i mörker och då är det mörker som gäller.
- du för över hälften av en vanlig film(135) 24 bilder/rutor. Detta blir cirka 1 meter och ger då 12 exponeringar.
- du har nu den en rapidkassetten med film i. Du sätter in filmen i kameran, kan ske i ljus, och sätter in den andra kassetten.
Kanske inte enklaste första gången.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se
 

Fotografica

Aktiv medlem
Format 24x24 och ej 24x36

Tänk på att negativformatet är 24x24 och ger 16 bilder på original Rapidfilm och 12 bilder på de kameror som har formatet 24x36 (Bl.a. Agfa Silette Rapid olika modeller)
 

millhouse

Aktiv medlem
Tänk på att negativformatet är 24x24 och ger 16 bilder på original Rapidfilm och 12 bilder på de kameror som har formatet 24x36 (Bl.a. Agfa Silette Rapid olika modeller)
Hej Nils-Harald!
Du har rätt , borde ha tänkt på detta. Mycket trist att du inte kan genomgöra dina mässor mer.
Vill rekomendera alla att besöka dig och riktigt njuta av analoga kamerans historia i ditt kameramuséeum Olofström.


Mvh
Rolf
 

Fotografica

Aktiv medlem
Hej Nils-Harald!
Du har rätt , borde ha tänkt på detta. Mycket trist att du inte kan genomgöra dina mässor mer.
Vill rekomendera alla att besöka dig och riktigt njuta av analoga kamerans historia i ditt kameramuséeum Olofström.


Mvh
Rolf
Hej alla analogkamerafotograferande entusiaster !
Jag räknar med att fortsätta nästa år med mässorna, men för att statuera exempel för Folkets Hus-styrelsen att man naturligtvis inte får bära sig åt hur som helst med lokaler som redan bokats och därefter hyra ut på 3 år till Arbetsförmedlingen !
Har visserligen blivit erbjuden andra lokaler vilket jag är tacksam för, men det skall märkas ute i landet hur de (S)tyrande i Folket Hus agerar.
Kameramuseet öppnar nu på Söndag den 13/6 och kommer att vara öppet alla dagar utom måndagar fram till den 15 Augusti.
Öppettider 12.00 - 17.00
Då vaktar skolungdomar.
Fikamöjlighet i kulturbyggnad alldeles intill.
Hälsningar från Blekinge
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net
 
ANNONS