Annons
Gammal 2014-03-14, 10:58
Evej

eskil23 skrev: D3200 har samma sensor som D5200 och ett autofokussystem som liknar det i den äldre D5100. D5200 kombinerar det bästa av båda.

Om filmning är viktigt så skulle jag inte titta på Nikon alls utan köpa Canon 70D i stället.
Ja okej. Jo men som sagt så har min syster objektiv till Nikon, och det är fint att kunna dela tänker jag, så det blir nog en Nikon i vilket fall som helst.
Gammal 2014-03-14, 11:06
horvendile

Angående D300s som nämndes tidigare i tråden.
Det är en snabb kamera med bra autofokus, och på så sätt väl lämpad för hästhoppning. Men den har också en äldre sensor som är märkbart mindre bra än de nyare. Vidare är den förhållandevis stor. Det är bra för en del, dåligt för andra. Hur som helst bra att känna till.
Gammal 2014-03-14, 13:20
Erik Schalin

1 SKall du filma så är det bara att glömma AF, autofokus, med Nikon.
Det finns idag bara 2 alternativ om du vill filma med DSLR och använda AF, Canon D70 lr ngn lämplig Sony.

En videokamera skall däremot fungera.

2 Din syster verkar redan ha en Nikon, ta med den till ridhuset o prova hur bra/dåligt det fungerar.
Sedan vet du vad du VILL respektive INTE VILL ha.

När detta är gjort så vet du betydligt bättre vad du egentligen vill åstadkomma och då är det dags att titta på vad man skall köpa.

Som kamera så funkar egentligen vilket märke som helst. Det som kommer att sätta krav på systemet är att du vill fota i ridhus. Ridhus är mörka. Att dina ögon tycker att det är ljust beror på att våra ögon är fantastiska på att justera sig, en kamera är inte i närheten av den flexibiliteten.
Prova att låna ett 2,8/1,8-objektiv (syster arbetskamrat andra vänner) o ta med till ridhuset. Då kommer du troligtvis få en aha-upplevelse.
Ett Nikon 85/1,8 AF är ett bra val men det kräver AF-motor i huset o det har väl varken D3xxx lr D5xxx.

Ditt val av Nikon tycker jag är väldigt vettigt argumenterat, att kunna byta lite med systern.

Tyvärr är inte Nikon det vettigaste valet när det gäller att filma. Det sägs att Canons codec skall vara bättre än Nikons. Men det skall nog till ett riktigt proffs med riktigt BRA skärm för att se skillnaden. Dessutom kommer man åt Magic Lantern o dess funktioner med Canon.
Gammal 2014-03-14, 13:23
Erik Schalin

PS ljudet av objektivets fokuserande kommer att komma med på filmen.
Bäst i det fallet bör vara Canons D70 med de nya STM-objektiven.
DS
Gammal 2014-03-14, 14:28
Evej

Erik Schalin skrev: 1 SKall du filma så är det bara att glömma AF, autofokus, med Nikon.
Det finns idag bara 2 alternativ om du vill filma med DSLR och använda AF, Canon D70 lr ngn lämplig Sony.

En videokamera skall däremot fungera.

2 Din syster verkar redan ha en Nikon, ta med den till ridhuset o prova hur bra/dåligt det fungerar.
Sedan vet du vad du VILL respektive INTE VILL ha.

När detta är gjort så vet du betydligt bättre vad du egentligen vill åstadkomma och då är det dags att titta på vad man skall köpa.

Som kamera så funkar egentligen vilket märke som helst. Det som kommer att sätta krav på systemet är att du vill fota i ridhus. Ridhus är mörka. Att dina ögon tycker att det är ljust beror på att våra ögon är fantastiska på att justera sig, en kamera är inte i närheten av den flexibiliteten.
Prova att låna ett 2,8/1,8-objektiv (syster arbetskamrat andra vänner) o ta med till ridhuset. Då kommer du troligtvis få en aha-upplevelse.
Ett Nikon 85/1,8 AF är ett bra val men det kräver AF-motor i huset o det har väl varken D3xxx lr D5xxx.

Ditt val av Nikon tycker jag är väldigt vettigt argumenterat, att kunna byta lite med systern.

Tyvärr är inte Nikon det vettigaste valet när det gäller att filma. Det sägs att Canons codec skall vara bättre än Nikons. Men det skall nog till ett riktigt proffs med riktigt BRA skärm för att se skillnaden. Dessutom kommer man åt Magic Lantern o dess funktioner med Canon.
Hm, när du säger endast två alternativ, menar du då att det blir riktgt bedrövligt med en Nikon? För som sagt så är ju tanken att filma OCH fotografera, jag vill liksom inte utesluta det ena mot det andra. Har för närvarande inte möjlighet att låna syrrans kamera då hon är utomlands under en lite längre tid och kameran skq införskaffas riktigt snart, helst nu i helgen..
Jag vill nog protestera återigen mot det med att ridhuset skulle vara mörkt, för det är det verkligen inte, inte mörkare än vad det är under dagtid hemma hos mig.. Det är vita väggar, gigantiska fönster längs en långsida som släppper in mycket ljus.. Men jag märker väl det sedan iaf, om ljuset inte skulle räcka till. Jag står nog fast vid en Nikon-kamera, men frågan om vilken kvarstår ju.
Tack för det utförliga svaret iaf!
Gammal 2014-03-14, 15:15
Erik Schalin

Jag menar att du kommer att behöva fokusera manuellt på rörliga objekt när du filmar.
Själv sätter jag skärpan i kameraläge med af. Stänger av af och slår över till filmning.

Om nu inte syster är hemma så försök låna av ngn annan.
Besvara

Bokmärken

Taggar
autofokus , d5100 , d5200 , hästar , nikon

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.

Elinchrom ELM8