Annons

Vidvinkel till Sony A7rII

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska ut och resa runt jan/feb, och har tänkt köpa Sony A7r II tills dess. Eftersom jag kommer ha lite begränsad budget innan resan kommer jag köpa 28-70 kit objektivet, och ett vidvinkel objektiv. Jag har redan 28mm F2, vilket gör det billigt att bara köpa vidvinkelsadaptern till det objektivet, men jag inser att det blir en kvalitetsförsämring, däremot vet jag inte hur mkt.

Ett annat alternativ är Samyang 14mm, som är ok prismässigt, men ganska stor. Att det bara är manuell fokus stör mig inte då jag ändå bara kommer använda den till landskap och dylikt.

Ett tredje förslag jag fått är Voigtländer 15mm helios 3. Dock vet jag inte vilken adapter jag skall ha då? Någon som har koll på detta?


Kort och gott är jag ute efter en vidvinkel någonstans runt 20mm som, tillsammans med A7r II, ger mig markant bättre kvalitet än sony a6000 med 16-50 kit-objektivet.

Alla tips tas gladeligen emot.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det torde inte vara särskilt djärvt att hävda att det nyligen lanserade Zeiss Loxia 21/2,8-objektivet med råge är det som ger bäst bildkvalitet inom detta vidvinkelintervall (med utgångspunkt från hur Loxia 35 och 50 mm presterar). Men denna glugg går väl inte precis ihop med en begränsad budget. När 21:an kan levereras finns ännu inga uppgifter om.

Samyang 14/2,8 har jag själv, och jag har klämt på Loxia 50/2,8. Samyang-objektivets bildkvalitet kan som sagt inte mäta sig med Loxia, men den är bra utan att vara fantastisk - man får ju ta hänsyn till det låga priset. När det gäller byggkvalitet ligger de inte i samma härad. Loxia-objektiven är byggda för att klara pro-bruk under fotografens livstid utan att krokna. Fokuseringen ligger också i en klass för sig - stor utväxling och sammetsmjuk gång gör det väsentligt lättare att sätta skärpan exakt. Användare av Loxia-objektiv säger att de är ett nöje att använda.

Vidare är Loxia-objektiven integrerade med A7-kamerorna, de har ett fungerande elektroniskt kamera-objektivöverföringsprotokoll. T.ex går sökaren upp i förstorat läge så fort man börjar vrida på fokusringen, så att man snabbt och enkelt kan sätta skärpan knivskarpt (ifall man har valt denna funktion). En mycket smidig och uppskattad funktion.

Sedan, som du har observerat, är Samyang 14 mm-vidvinkeln, tyngre, tjockare och mer än 1,5 gånger längre. Men såklart också märkbart billigare.

När det gäller Voigtlander Heliar 15/4,5 Vers 3 (som jag förmodar att du menar) så är det ursprungligen framtaget för Leica M. Vers. 3 är omkonstruerad så att det presterar betydligt bättre på Sonys spegellösa FF-kameror. Ifall detta innebär att denna version även har E-fattning känner jag inte till, men om så inte är fallet kommer du att behöva en adapter för Leica M till Sony E. Baserat på vad jag läst om detta förbättrade Voigtländerobjektiv och om Loxia 35 och 50 mm kan det dock fortfarande inte mäta sig med Zeiss-objektiven. Men priset är förstås lägre.
.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Alternativ om du skall hålla dig till Sony/Zeiss:
1. Komplettera den 28 du redan har med 20mm vidvinkeltillsatsen. Borde ge hyfsat resultat för låg budget. https://www.youtube.com/watch?v=6vwWRHLnC_w
2. Överväg "Sony/Zeiss 16-35mm Vario-Tessar T FE F4 ZA OSS", borde fås strax under 10 papp beggad. https://www.youtube.com/watch?v=dQP5Z1i0tZA

Visst finns hyfsade gluggar från andra än Sony och Zeiss. Dock bör man vara noga påläst då sensorn på A7 inte gärna "gifter sig" med allt.
 
ANNONS