Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Du behöver också ladda hem Autopano och Enblend längre ned på samma sida. Packa upp filerna som en mapp på tex skrivbordet. Du kan bli omfrågad innifrån Hugin första gången Hugin försöker anropa dessa mappar, ange då sökvägen till mappen du lagt på tex skrivbordet. Viktigt: Flytta inte dessa mappar av någon anledning sedan du angett sökväg till dem. Då skall du klara dig utan de problem jag hade att komma igång med Hugin.
 

NorthernLight

Aktiv medlem
Många gånger ser man sfäriska panaromabilder på rörliga motiv, exempelvis publik. Hur går det till? Jag antar att man inte bränner av alla 60-70 kort på så jättekort tid? Är det kraftig vidvinkel som gäller och sen skarvar man där publiken ändå är såpass odetaljerad att rörelser inte syns? Sekvenstagning?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Sfäriska 360-graders panoraman kan tas med kraftiga vidvinklar, fisheye. Då räcker det med några få bilder för att täcka in hela vyn. För rörliga motiv kan då skarvarna läggas där rörelsen är mindre.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
När jag renoverat mitt badrum rätt kraftigt så var en fotograf från en tidning över och plåtade det just med fish eye och ett stativ mitt på golvet. Han tog TVÅ bilder, en rakt nedåt och en rakt uppåt, sen var det panoramat klart. Sedan la han in sin logga på golvet där stativet stod.
troligen ganska dyrt objektiv...
 

Mediekan

Aktiv medlem
Lånar en gammal tråd då jag ska börja med sfäriska panorama.

Har fotat på 14 mm (motsv 21) och satt ihop med lite olika testversioner av program men inte riktigt blivit nöjd. Planerar att köpa en Nikon D700 och 16-35 för interbilder, någon som kan rekommondera ett objektiv för sfärisk panoramafotografering? Är 16 mm tillräckligt eller ska man sats på en supervidvinkel med fisheye?

Eftersom tråden är lite gammal så tar jag tacksamt emot tips på bra program, gärna för Mac. Har förresten ett Manfrotto 303 sph.
 

iBoat

Aktiv medlem
Lånar en gammal tråd då jag ska börja med sfäriska panorama.

Har fotat på 14 mm (motsv 21) och satt ihop med lite olika testversioner av program men inte riktigt blivit nöjd. Planerar att köpa en Nikon D700 och 16-35 för interbilder, någon som kan rekommondera ett objektiv för sfärisk panoramafotografering? Är 16 mm tillräckligt eller ska man sats på en supervidvinkel med fisheye?

Eftersom tråden är lite gammal så tar jag tacksamt emot tips på bra program, gärna för Mac. Har förresten ett Manfrotto 303 sph.
Hehe, kul med en gammal tråd som väcks till liv. Det har ju hänt en del på programfronten, numera använder jag enbart Auto Pano Giga (för Mac, finns nog även för Win) för ändamålet, men jag är säker på att det kommer fler tips på andra program. Du kan i princip använda vilken glugg som helst men ju längre brännvidd desto fler bilder måste du ta. En fischeye med 180° bildvinkel täcker allt i både sidled och höjdled med 4 exponeringar. Snabbt att plåta och snabbt att sätta ihop. Vill man däremot ha mycket högre kvalitet och upplösning behövs längre brännvidd och fler bilder både horisontellt och vertikalt. Gjorde för ett tag sedan ett panorama med lite fler än 600 bilder. Slutfilens storlek motsvarade en kamera med 3000 MP.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Hehe, kul med en gammal tråd som väcks till liv. Det har ju hänt en del på programfronten, numera använder jag enbart Auto Pano Giga (för Mac, finns nog även för Win) för ändamålet, men jag är säker på att det kommer fler tips på andra program. Du kan i princip använda vilken glugg som helst men ju längre brännvidd desto fler bilder måste du ta. En fischeye med 180° bildvinkel täcker allt i både sidled och höjdled med 4 exponeringar. Snabbt att plåta och snabbt att sätta ihop. Vill man däremot ha mycket högre kvalitet och upplösning behövs längre brännvidd och fler bilder både horisontellt och vertikalt. Gjorde för ett tag sedan ett panorama med lite fler än 600 bilder. Slutfilens storlek motsvarade en kamera med 3000 MP.
Hög upplösning är inget jag eftersträvar. Färre bilder gör väl stitchingen enklare, bara det är rejält med överlapp. Det jag vill slippa är att ta flera varv. Med 21 mm måste jag ta tre varv (rakt, tiltad +45°, tiltad -45°). Frågan är om 16 mm är tillräckligt för ett varv plus en bild uppåt och en bild neråt. Då skulle jag klara mig med ett 16-35, även om den kanske inte är toppklass på 16 mm vad gäller skärpa i hörnen.
 

blueman

Aktiv medlem
Hej ...

Jag skriver detta i all ödmjukhet och utan ton att vara spydig .. men om man söker en runt om bild .... film ? ... HD ..på måmga systemkameror... ? vinst eller förlust i detaljrikedom? arbetstid? kostnad ? .. kanske snedseglar och inte alls är med .. men en ärlig tanke ....

fridens

fredrik L
 

Mediekan

Aktiv medlem
Jag skriver detta i all ödmjukhet och utan ton att vara spydig .. men om man söker en runt om bild .... film ? ... HD ..på måmga systemkameror... ? vinst eller förlust i detaljrikedom? arbetstid? kostnad ? .. kanske snedseglar och inte alls är med .. men en ärlig tanke ....

fridens

fredrik L
Vet inte om det går att göra ett panorama där du själv kan panorera runt med hjälp av en videosekvens.

Vill gärna veta hur långt 16 mm räcker (på FX, Nikonspråk). Har sett folk använda sig av gluggar runt 10 mm på DX-kameror, vilket borde motsvara 15 på FX.

Är det någon som har erfarenhet av extrema vidvinklar, typ 8 mm för sådan här ändamål? Eller det som någon länkade till supervidvinklar som ger sfäriska panoraman med endast 2-3 bilder? Låter ju ruggigt smidigt!
 

iBoat

Aktiv medlem
Vet inte om det går att göra ett panorama där du själv kan panorera runt med hjälp av en videosekvens.

Vill gärna veta hur långt 16 mm räcker (på FX, Nikonspråk). Har sett folk använda sig av gluggar runt 10 mm på DX-kameror, vilket borde motsvara 15 på FX.

Är det någon som har erfarenhet av extrema vidvinklar, typ 8 mm för sådan här ändamål? Eller det som någon länkade till supervidvinklar som ger sfäriska panoraman med endast 2-3 bilder? Låter ju ruggigt smidigt!
Jag körde med Sigma Fischeye 8mm (180° bildvinkel) på en DX kamera. Då räcker det med 4 bilder med 90° mellanrum. Om du vill ha 180° vertikalt måste du ju ta två eller fler varv och flytta kameran i höjdled.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Jag körde med Sigma Fischeye 8mm (180° bildvinkel) på en DX kamera. Då räcker det med 4 bilder med 90° mellanrum. Om du vill ha 180° vertikalt måste du ju ta två eller fler varv och flytta kameran i höjdled.
Räcker det inte med ett varv, en rakt upp och en rakt ner? Flera varv vill man undvika, liksom att köpa ett objektiv.
 

iBoat

Aktiv medlem
Räcker det inte med ett varv, en rakt upp och en rakt ner? Flera varv vill man undvika, liksom att köpa ett objektiv.
Inte om du använder ett 16 mm objektiv. Med ett fischye med 180° bildvinkel skulle det teoretiskt räcka med två bilder, men avvikelserna blir enormt stora plus att hörnen skulle inte bli utfyllda.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Inte om du använder ett 16 mm objektiv. Med ett fischye med 180° bildvinkel skulle det teoretiskt räcka med två bilder, men avvikelserna blir enormt stora plus att hörnen skulle inte bli utfyllda.
Jag läste en guide där de gjorde ett sfäriskt panorama med ett Nikkor 10.5 på en D50. Med cropfaktor 1,5 ger det 15,75. Enligt specifikationerna har dock 16-35:an en bildvinkel på 107° vid 16 mm (på FX), medan Nikkor 10.5 ger 180° på en DX, så det kanske inte är tillräckligt. Mycket siffror, men är slutsatsen att det krävs fisheye?

Tack för alla dina tips och snabba svar, iBoat!
 

Mediekan

Aktiv medlem
Sen måste du har mer än 180° för att klara dig på två bilder, eftersom du behöver ett överlapp.

Man fotar ju dessutom vertikalt, så runt om behövs fler bilder.
 

Mediekan

Aktiv medlem
Det finns en bra lista med olika objektiv här:
http://www.vrwave.com/

Man vill nog ha ett fisheye. Själv använder jag Nikon 10.5 mm på en D200 och tillverkar panoramat med PTGui. Jag är väldigt nöjd med dessa. Jag tar 6 bilder runt om plus en rakt upp och en rakt ner, dvs totalt 8 bilder.

http://www.lysator.liu.se/~john/qtvr/
Tack för länken. På den sidan säger de att det räcker med fem bilder (rekommenderas sex) ett varv runt för Nikon 16/2.8 fisheye på FX. Borde inte samma gälla för 16-35:an? 16 är väl 16 oavsett om det är fisheye.
 
ANNONS