Annons

Väljer mellan Sigma 150 & 180 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

NxV

Medlem
Först var jag inne på att skaffa mig ett separat macro och ett tele, men nu vill jag nog lägga ihop pengarna och ta bägge i samma smäll! :)

De jag kikar på är Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro eller
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro

Vilket är bäst för just Macrofotografi?


Mvh.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nog snarare fråga om vad du skall fotografera och på vilket avstånd snarare om vilket som är bäst, de hör båda till det bästa på sitt område. Ljusstyrkan lär ju inte spela någon roll vid makrofotografering, men kanske bra om du även kommer att använda det vid normal fotografering.
 

Aleho

Aktiv medlem
Du får 5cm längre arbetsavstånd med 180/3,5 från fronlinsen i skala 1:1 (28cm mot 23cm)
Själv skulle jag nog välja 150/2,8 för den bättre ljusstyrkan när den används som ett vanligt teleobjektiv, sen är den mindre och lättare, dessutom har det nyligen kommit ut en ny version av den med bildstabelisering.
 

blueman

Aktiv medlem
Hej ,,,

Hej ... jag hållr med föregående talare dock vill jag tillägga att 150 mm har jag arbetat med i många år och att det är ett mycket kompetent objektiv, snivskarpt och stryktåligt. Hoppas du lyckas hitta en lösning på det trevliga problemet att välja mellan två bra gluggar

fredrik
www.bildfokus.se

Först var jag inne på att skaffa mig ett separat macro och ett tele, men nu vill jag nog lägga ihop pengarna och ta bägge i samma smäll! :)

De jag kikar på är Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro eller
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro

Vilket är bäst för just Macrofotografi?


Mvh.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
Jag skulle köra på 150 mm om du ska fota macro. Har det själv och tycker att svårigheten med bilderna är just rörelseoskärpan, och det torde bli ännu mer svårarbetat med 180 mm. Har den gamla utan bildstabilisering och det är något jag saknar så det är ju en bra uppdatering.

Bra att kunna köra 2.8 i bländare just när man använder gluggen som ett kort tele. Är sällan jag kör så stor bländare vid macrofoto. Blir helt enkelt för kort skärpedjup tycker jag.
 

NxV

Medlem
5 cmlängre närgräns spelar ingen större roll.... Det får bli ett 150 2.8 med bildstabilisering.. :)

Tack för hjälpen!




Mvh.
 

TH-56

Aktiv medlem
5 cm är mycket om du jobbar nära motivet!
Jag själv har 180:at och eftersom jag kör Pentax är
antiskaket inget problem,då det sitter i huset.
Jag har även ett 100-makro och tycker de två
kompletterar varann utmärkt.
150:an är nog en bra kompromiss om
du inte vill skaffa två objektiv.
 

NxV

Medlem
5 cm är mycket om du jobbar nära motivet!
Jag själv har 180:at och eftersom jag kör Pentax är
antiskaket inget problem,då det sitter i huset.
Jag har även ett 100-makro och tycker de två
kompletterar varann utmärkt.
150:an är nog en bra kompromiss om
du inte vill skaffa två objektiv.
Jag kommer nog mest fotografera döda ting, så de 5 cm får man offra för lite mer ljusstyrka. :)
 

NxV

Medlem
Det blev ett 150 som nu sitter på kameran!

Jag är än så länge kalasnöjd med det.
Dock känns det inte riktigt lika skarpt som nikkors 60mm Macro, men det kan vara autofokusen som inte träffar 100%

Den som lever får se, nu ska det lekas i ett par veckor iaf innan jag vet exakt hur bra det är. :)
 
ANNONS