Annons

Prisvärt 24mm med bra antireflexbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Jag får ofta problem med solreflexer när jag tar landskapsbilder, eftersom jag ofta vill ha med solen i bilden.
Finns det något prisvärt 24mm objektiv som är bra i motljus?
Nikon AF-S 24 f1.8G ED är för dyrt för mig och Nikon AF 24mm/f2.8 ser ganska gammalt ut, och jag misstänker därför att dess antireflexbehandling är dålig (Korrekt?)

Jag kan även tänka mig ett zoom-objektiv, om det täcker in 24mm och zoomar åt "rätt håll" (därför ej Sigma).
Ljusstyrkan bör dock vara minst f2,8.

Frågan gäller egentligen både FX och DX, men för DX är det brännvidden 16mm som gäller.
I dagsläget använder jag mig av en Tamron 17-50 XR DiII f2.8 på en DX-kamera, men jag tycker att jag får för mycket reflexer med den.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Jag får ofta problem med solreflexer när jag tar landskapsbilder, eftersom jag ofta vill ha med solen i bilden.
Finns det något prisvärt 24mm objektiv som är bra i motljus?
Nikon AF-S 24 f1.8G ED är för dyrt för mig och Nikon AF 24mm/f2.8 ser ganska gammalt ut, och jag misstänker därför att dess antireflexbehandling är dålig (Korrekt?)

Jag kan även tänka mig ett zoom-objektiv, om det täcker in 24mm och zoomar åt "rätt håll" (därför ej Sigma).
Ljusstyrkan bör dock vara minst f2,8.

Frågan gäller egentligen både FX och DX, men för DX är det brännvidden 16mm som gäller.
I dagsläget använder jag mig av en Tamron 17-50 XR DiII f2.8 på en DX-kamera, men jag tycker att jag får för mycket reflexer med den.

Om jag hade köpt ett vidvinkel idag hade jag skaffat Sigma ART 20/1,4 (inte 24 mm dock).
(har Canons 16-35/2,8 är alldeles utmärkt.....)//
 

risse

Aktiv medlem
Om jag hade köpt ett vidvinkel idag hade jag skaffat Sigma ART 20/1,4 (inte 24 mm dock).
(har Canons 16-35/2,8 är alldeles utmärkt.....)//
Säkert ett grymt bra objektiv, men dyrt. Dessutom använder jag 24mm betydligt oftare än 20mm.
Någon som vet om Nikon AF 24mm/f2.8 är ok i motljus?
Finns det några bra vidvinklar (16mm) för DX?
 

risse

Aktiv medlem
Samyang 16mm f/2 sägs vara bra, men då blir det manuell fokus.
Den ser faktiskt riktigt intressant ut. Lite synd bara att den inte har AF. Det kan vara svårt att sätta fokus manuellt när man tar motljusbilder. Men som sagt, helt klart intressant, och billig också.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Säkert ett grymt bra objektiv, men dyrt. Dessutom använder jag 24mm betydligt oftare än 20mm.
Någon som vet om Nikon AF 24mm/f2.8 är ok i motljus?
Finns det några bra vidvinklar (16mm) för DX?
24mm AF-D är inget bra i motljus, blir många flares och ljus prickar. Dessutom är det inte acceptabelt skarpt i hörnen förrän bl. 8. Alltså inget jag skulle rekommendera annat än om du får det till skänks.
Den stora fördelen med objektivet är storleken vilket gör att det blir ett välbalanserat hyffsat kompakt paket ihop med ex en D750 eller D610.
 

afe

Aktiv medlem
Precis. Det jag är på jakt efter är en 24mm till FX eller en 16mm till DX.
Jag är själv lite sugen på just det (16mm alltså), men jag har ju fördelen av att använda en kamera med elektronisk sökare, och då är det lätt att ställa skärpan manuellt oavsett ljus (nästan) :)
 

risse

Aktiv medlem
24mm AF-D är inget bra i motljus, blir många flares och ljus prickar. Dessutom är det inte acceptabelt skarpt i hörnen förrän bl. 8. Alltså inget jag skulle rekommendera annat än om du får det till skänks.
Den stora fördelen med objektivet är storleken vilket gör att det blir ett välbalanserat hyffsat kompakt paket ihop med ex en D750 eller D610.
Tack, då vet jag det. Skönt att slippa slänga pengar i sjön.
 

HenryB

Aktiv medlem
Jag får ofta problem med solreflexer när jag tar landskapsbilder, eftersom jag ofta vill ha med solen i bilden.
Finns det något prisvärt 24mm objektiv som är bra i motljus?
Nikon AF-S 24 f1.8G ED är för dyrt för mig och Nikon AF 24mm/f2.8 ser ganska gammalt ut, och jag misstänker därför att dess antireflexbehandling är dålig (Korrekt?)

Jag kan även tänka mig ett zoom-objektiv, om det täcker in 24mm och zoomar åt "rätt håll" (därför ej Sigma).
Ljusstyrkan bör dock vara minst f2,8.

Frågan gäller egentligen både FX och DX, men för DX är det brännvidden 16mm som gäller.
I dagsläget använder jag mig av en Tamron 17-50 XR DiII f2.8 på en DX-kamera, men jag tycker att jag får för mycket reflexer med den.
Det här kanske kan vara värt att prova?
https://www.youtube.com/watch?v=J9DggKGiLb8
 

risse

Aktiv medlem
Absolut en bra idé, men jag gillar att göra bilden klar i kameran, utan Photoshop. Jag vet att det är helt fel tänkt, men sådan är jag... Beror nog på att jag är upplärd på dia (och att jag är knäpp). Jag sitter dessutom framför datorn hela dagarna på jobbet och vill inte sitta och bildbehandla på min fritid.
Tack för tipset dock. Ett bra tips, men det passar inte mig...
 

anderslonn

Aktiv medlem
Jag får ofta problem med solreflexer när jag tar landskapsbilder, eftersom jag ofta vill ha med solen i bilden.
Finns det något prisvärt 24mm objektiv som är bra i motljus?
Nikon AF-S 24 f1.8G ED är för dyrt för mig och Nikon AF 24mm/f2.8 ser ganska gammalt ut, och jag misstänker därför att dess antireflexbehandling är dålig (Korrekt?)

Jag kan även tänka mig ett zoom-objektiv, om det täcker in 24mm och zoomar åt "rätt håll" (därför ej Sigma).
Ljusstyrkan bör dock vara minst f2,8.

Frågan gäller egentligen både FX och DX, men för DX är det brännvidden 16mm som gäller.
I dagsläget använder jag mig av en Tamron 17-50 XR DiII f2.8 på en DX-kamera, men jag tycker att jag får för mycket reflexer med den.
Du kan se vad som finns på t ex Tradera. Där finns objektiv till bra pris.
 
ANNONS