Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nik Collection gratis

Produkter
(logga in för att koppla)

ctlindsten

Aktiv medlem
Seriöst??? shit jag betalade för det där, för ca 4 månader sedan.. varför är det gratis nu helt plötsligt???
 

ducedo

Aktiv medlem
Pengarna tillbaka om man köpt programmet under 2016:

If you purchased the Nik Collection in 2016, you will receive a full refund, which we’ll automatically issue back to you in the coming days.
Vanligtvis brukar detta vara ett tecken på att man inte planerar att utveckla mjukvaran längre utan funktionerna byggs in i Googles andra tjänster:

As we continue to focus our long-term investments in building incredible photo editing tools for mobile, including Google Photos and Snapseed, we’ve decided to make the Nik Collection desktop suite available for free
 
Senast ändrad:

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Finns ju en del framgångsrika liknande program och är kanske inte lönsamt... Det är ju inte det vassaste programmet
 

wimi

Aktiv medlem
Det var väldigt många proffs som blev vansinniga när Google köpte Nik Software. Google ville ju bara ha Snapseed (fanns bara till IOS), men köpte hela Jag har aldrig sett make till proteststorm på nätet. Alla sa "Google köper, stoppar utvecklingen, lägger ner.". Och de fick rätt.
 

Umi71

Aktiv medlem
Det var väldigt många proffs som blev vansinniga när Google köpte Nik Software. Google ville ju bara ha Snapseed (fanns bara till IOS), men köpte hela Jag har aldrig sett make till proteststorm på nätet. Alla sa "Google köper, stoppar utvecklingen, lägger ner.". Och de fick rätt.
Lagt ned? Har dom väl inte gjort, Någon läser in lite väl mycket i det hela.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har haft Nik Collection i många år. Sedan Google tog över har det väl egentligen inte hänt så mycket. Programmen är ungefär så som de var innan de tog över.
Uppdateringar skall ju numera ske automatiskt. Om de sker ser jag aldrig någon beskrivning om vad de i så fall har förbättrat.
Så rent praktiskt kan man väl säga att produkten har varit lagd på is ganska länge.
Att den nu blir gratis är väl bara ytterligare ett bevis på att det inte bedrivs någon utveckling.
Kanske kommer det en annan produkt som ersätter NIk. Eller så har Google bestämt sig för att detta inte är deras core business.
 

martinot

Aktiv medlem
Trevligt att det är gratis att ladda ner (skall själv göra det), men i kombination med att det inte satsats på någon verklig uppdatering de sista åren, att det plötsligt blivit gratis, har inget officiellt stöd för senaste Windows 10/OS X, och att Google själva i samma andetag snackar om att de i stället skall fokusera på Android/iOS i framtiden - tyder IMHO på att produkten dessvärre riskeras att läggas ner av Google inom en inte allt för kort tid.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har aldrig lyckats hitta någon inställning i det programmet som jag är nöjd med. Slutar alltid med att jag gör det manuellt istället. Men det blir ju mer prisvärt nu när det är gratis.
 

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag har haft Nik Collection i många år. Sedan Google tog över har det väl egentligen inte hänt så mycket. Programmen är ungefär så som de var innan de tog över.
Uppdateringar skall ju numera ske automatiskt. Om de sker ser jag aldrig någon beskrivning om vad de i så fall har förbättrat.
Så rent praktiskt kan man väl säga att produkten har varit lagd på is ganska länge.
Att den nu blir gratis är väl bara ytterligare ett bevis på att det inte bedrivs någon utveckling.
Kanske kommer det en annan produkt som ersätter NIk. Eller så har Google bestämt sig för att detta inte är deras core business.
Jag använder Nik Collection mycket. Synd att det inte vidareutvecklas. Hittade programmet via Capture NX som har/hade den suveräna funktionen med färgkänsliga kontrollpunkter vilka gjorde att man slapp hålla på att skapa masker för olika korrigeringar.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Nja, tror jag mest kommer använda programmet till att kolla vilka färgjusteringar e.t.c bilden passar bäst till när jag har slut på idéer, sen om jag hittar något som passar gör jag oftast om det i photoshop där man har fler möjligheter.

Kopplade det till photoshop, så funkar galant att det blir ett lager där man kan maska bort eventuella effekter man gjort, eller dra ner opacity.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Kanske lite OT men jag installerade Nik mot mitt lightroom och undrar hur man kan avinstallera, för att istället installera mot photoshop?
 

iSolen.se

Guest
Trevligt att det är gratis att ladda ner (skall själv göra det), men i kombination med att det inte satsats på någon verklig uppdatering de sista åren, att det plötsligt blivit gratis, har inget officiellt stöd för senaste Windows 10/OS X, och att Google själva i samma andetag snackar om att de i stället skall fokusera på Android/iOS i framtiden - tyder IMHO på att produkten dessvärre riskeras att läggas ner av Google inom en inte allt för kort tid.
Strular det med Win10?
 

JonasHol

Aktiv medlem
Kanske lite OT men jag installerade Nik mot mitt lightroom och undrar hur man kan avinstallera, för att istället installera mot photoshop?


Jag hade för mig att NIK installeras mot både LR och PS automatiskt. När jag gjorde en koll på min MAC så konstaterade jag att NIK inte var installerat mot PS?
Jag körde installationen en gång till och efter detta så har jag NIK via båda programmen.
Det kan ha varit så att jag hade PS igång i bakgrunden när jag gjorde första installationen eller att jag av misstag av markerade PS som mål men nu funkar det i alla fall på min dator.
 

HasseO

Aktiv medlem
Finns ju en del framgångsrika liknande program och är kanske inte lönsamt... Det är ju inte det vassaste programmet
Jag har använt Silver Efex ganska länge nu och upplever det som ett riktigt bra program. Men vilket menar du är bättre till att konvertera bilderna till svartvitt?
 
ANNONS