Annons

Fotografigrenar ni är ointresserade av

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
...och jag som trodde att fotografering handlade om bildintresse och inte motivintresse...

Får jag bara göra MINA bilder, spelar motivet givetvis ingen roll!

Och jag utvecklar frågan: Inom vilka motivområden tycker jag att det är svårast att hitta spännande bilder från andra fotografer?

Studio, gatufoto, sport, solnedgång, barn, hund/häst/katt, bröllop, skolfoto... Kanske för att det är ovanligt med bildskapande fotografer inom dessa genrer?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Terje skrev:
...Och jag utvecklar frågan: Inom vilka motivområden tycker jag att det är svårast att hitta spännande bilder från andra fotografer?......
Fotografer som har motivområden som specialitét är oftast mera intreserade av själva motivet, inte bilden. Hur många naturintresserade fotografer finns det inte men de som gör riktigt intressanta och bra bilder med naturen som motiv är relativt sett ganska sällsynta. Inom gatufotografin har man kanske (utöver intresset för själva motivet, gatan/gatumiljön/människan) även en minst lika stor bildmässig relation till sitt fotograferande. Men även här är det sällsynt med riktigt duktiga bildskapare och det tror jag mera har att göra med hur pass svårt det är att få till riktigt bra gatubilder med allt det myller och liv som växlar och varierar runt omkring en. Det blir mera en fråga om att vara ute mycket och ofta med kameran (som med djurfotografering t.ex) och att man då har större chans att stöta på de där riktigt bra bilderna i rätt ögonblick. Men givetvis krävs det talang/kunskap/erfarenhet också.
 
ANNONS