Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur var mässan på Elmia?

Produkter
(logga in för att koppla)

hasse lundberg

Aktiv medlem
cowboy skrev:
Gör din egen bok ( www.gordinegenbok.se ) hade en liten men intressant monter. Engagerade säljare och fina exempel på färdiga böcker.
Må hända att han var engagerad men en mer inkompetent försäljare för fotoböcker får man nog leta efter, karln vet faktiskt inte vad en ICC profil är för någonting, och det bör man nog ha ett hum om när man ska prata med folk som vill göra en fotobok.
 

xavslut

Avslutat medlemskap
angelcom skrev:
På fotomässan idag råkade jag förolämpade Terje Hellesö. Helt oavsiktligt men det hjälpte liksom inte. Jag frågade honom och hans fru om de var "far och son". Därefter var konversationen död...
Du kan vara helt lugn, vi tog inte illa upp. Vi tål mycket, och vi skrattade ganska hjärtligt åt det efteråt (tårarna rann...).

Terje
(botox nästa...)
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nattfotograf skrev:
Jag tror att Elmia ersätt av Sthlmsmässan
De kallar sig för "Foto 2007" i år och det säger nog en del tycker jag.
Stockholm är nog det som gäller framöver tror jag.
Elmia går i samma gamla spår tycker jag nya tag behövs osv. men som sagt mässa nr.1 lär ligga i Sthlm. framöver.
Vad ni stockholmare än tror så finns det faktiskt folk som bor utanför t-banans upptagningsområde...
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Nattfotograf skrev:
Jag tror att Elmia ersätt av Sthlmsmässan
De kallar sig för "Foto 2007" i år och det säger nog en del tycker jag.
Stockholm är nog det som gäller framöver tror jag.
Elmia går i samma gamla spår tycker jag nya tag behövs osv. men som sagt mässa nr.1 lär ligga i Sthlm. framöver.
dvs som det gick för fotomässan i Göteborg...
"branchen" sitter mest i Stockholm och dom är lata, vill inte behöva åka någonstans...
 

Magnus77

Aktiv medlem
Trevlig recension, Bo! (Cowboy)

Jag var där i lördags och valde mellan Adobe Lightroom och "Avancerad bildbehandling" klockan 14:00. Tyvärr valde jag fel och känner att det tyvärr var lite ostrukturerat på tidningen Ljud & bilds bildbehandlingsvisning.

Det mest positiva med det hela när vi lämnade rummet var väl att mina fotoelever inte tyckte att det var mycket avancerat Ljud & Bild-gänget gick igenom, vilket tyder på att mina elever lärt sig något under året som gått! ;)

För övrigt skulle det vara tråkigt om det bara fanns rum för en Stockholmsmässa i framtiden...
 

abatarphoto

Aktiv medlem
Det var trevligt att vara en av dem första personerna in på SC F:s Fyndmarknad på fredagen,,,kom över en Nikon DSLR D1H Demo hus för 2500:- ,,,efter det fyndet gick jag bara och smålog :eek:)
 

RG

Avslutat medlemskap
Varför hadde dom en massa nikon kaeror för pangpris och inga andra märken?
 

Magnus77

Aktiv medlem
Henrik: En del av föreläsningarna var inte så bra som både jag och Bo skrev.

Utställningarna höll hög kvalitet men "som vanligt" tyckte jag att det var mycket naturfoto, en del flum från folkhögskolorna och tyvärr lite för lite gatufoto och reseskildringar. Det fanns dock några och de var riktigt intressanta.

Gillade Jönköpingspostens monter med pressbilder!
 

Nattfotograf

Avslutat medlemskap
Terje med frugan rockar fett som vanligt.
Jag tyckte hon var så cool när hon tuggade tuggummi
och när hon förklarade att hon bara tryckte av typ.
Bra bilder och ett spännande och givande bildspel, Terje är grym.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Gepe skrev:
hur var mässan annars?
UTSTÄLLNINGARNA, FÖRELÄSNINGARNA?
Många fotoklubbar med ett fåtal bra bilder; massor med naturbilder som är tekniskt fina men i mitt tycke väldigt tråkiga; en del Photoshop-kitch också.
Ganska mycket grejer från fotoskolor av varierande kvalitet.

På en fotoutstäning vill jag bli lite omtumlad och se något nytt, men så var det inte här. Jag fick samma känsla som när man går genom senast inlagda bilder här på FS; stora mängder bilder som i bästa fall är halvbra, men här och där kan man hitta något guldkorn.

Jag fann ett fåtal bilder som väckte mitt intresse, Terjes kollade jag inte in så noga, han är ju duktig. Men i stort var utställningarna inget bra, tyvärr.
 

murdoc

Aktiv medlem
Körde drygt 70 mil för att kolla in mässan och får nog säga att jag blev lite besviken.
Utställningsdelen var trevlig med många fina bilder.
Tyvärr blev jag efter ett tag lite blasé eftersom så många bilder är bra. I mitt tycke, är många bilder lika varandra och få som positivt sticker ut.

Teknikdelen hade bara en monter där det kändes som om man var på en mässa. Nämligen Scandinavian Photo. Nu kom vi dit på lördagen och då var det väldigt urplockat men tanken var god.

Har inte varit på någon fotomässa innan men jag skulle vilja ha mer försäljningsmässa än en titta-klämma-på-mässa.
Lite mer än 10% kan väl leverantörer bjussa på ändå?
Kanske man inte vill stöta sig med sina återförsäljare?

Den här gången var resan med tillhörande medresenärer bättre än mässan i sig.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu har jag haft en riktig slapparsöndag för att vila upp kaffefixarmusklerna. Jag vill inte känna lukten av en espresso på minst en vecka nu ;-)

Det var skoj att träffa många medlemmar jag inte haft något ansikte på tidigare. Jag var också in en sväng på Scandinavian och fyndade en Nikonkompakt för en sjuhundring. Men jag grämde mig efteråt för att jag inte köpte ett par till, det hade ju blivit perfekta presenter till syskonbarnen.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag var där visserligen på lördagen.

Men det som slog mig var att så fort klockan var 10 och dörrarna öppnade så sprang alla till Scandinavian Photos ställe.

Det kändes som fyndandet var viktigare än att klämma på en massa kameror :)
Fast fyndsakorna kan ju ta slut...

Jag håller med Hasse att för oss som inte håller på med pixlar har inte mycket att hämta där (förutom att titta på bilderna då).

/ Marcus
 

cowboy

Aktiv medlem
murdoc skrev:
Har inte varit på någon fotomässa innan men jag skulle vilja ha mer försäljningsmässa än en titta-klämma-på-mässa.
Personligen värdesätter jag mer möjligheten att känna på sällan-på-lager-i-lokala-fotoaffären-utrustning och kunna diskutera med säljarna än att få 20-30% rabatt på exempelvis ett batterigrepp.

Saknade Leica bland utställarna, visst hade det varit kul att känna på guldklimpen M8. Jag kommer troligen aldrig att få råd med den (och om jag haft pengarna hade jag nog lagt dem på annat), men har man någon gång haft analog M-Leica är man ju intresserad av vad som händer med märket och vill känna om magin finns kvar även när det sitter en sensor innanför skalet.

Bland fotoutställningarna gillade jag Erik Malms bäst. Efter en resa på Svalbard är jag svag för bilder från polartrakterna - är väl smittad av den omtalade polarbacillen.

Det fanns även en intressant fotoutställning från en liten isolerad by utan affär väg och elekticitet och där man skötte lantbruk och djurhållning med äldre metoder - och jag som trodde alla svenskar idag är välsignade med två hål i väggen, WC och bredband... Kommer tyvärr inte ihåg fotografens namn.

Det var hela tiden gott om folk som rotade i lådorna hos Augustine Samlarkameror så nog lever intresset för analoga och äldre kameror.
Jag blev lite sugen när jag såg flera M- och Barnack-Leicor på hyllorna längst in, fick ta mig själv i kragen ("stopp, skärp dig, du har gamla kameror så det räcker redan") och gå bort till sensorerna och pixlarna igen...
 

eon

Aktiv medlem
Det verkar som om många är missnöjda med mässan, men jag tycker att den var som man bör förvänta sig. Större är inte foto-sverige. Det mesta fanns där. Jag saknade förvisso också Leica.

Fotomässan i Elmia är sig lik från tidigare år och har bredare innehåll än motsvarande i Nacka Strand, som hade betoningen på efterproduktion med lab och skrivare.

Jag gillar att det finns bildvisningar med kåseri. I år var jag på asienluff av Nils Sjöström.
 

Bengus

Aktiv medlem
Mässor är väl sällan något annat än en möjlighet att träffa lite trevligt folk? Det var ju inga magnifika nyheter som släpptes på just denna mässan så nyhetsvärdet var väl lite si o så.

Tycker ochså att en hel del av bilderna var lite tveksamma - men det tror jag till stor del också beror på att det satt uppe en stor mängd A4:eek:r och det blir svårt att fastna för något speciellt då. Blir "brus" och det måste vara något speciellt för att ögat ska fassna. Minns nog i huvudsak de lite större svartvita som satt in mot mässhallen bäst; men de var som sagt mycket större i format.

Min behållning annars var att klämma på Mk3:an vilket jag missat. Verkar inte vara själv med den åsikten :D
 

Bilagor

ANNONS