Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minnesfråga Imac 27" samt MacBook 13"

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Är själv kass på allt som har med teknik att göra samt är relativt ny i macvärlden, så jag vänder mig till er med följande frågor och hoppas att någon av er macgurus orkar svara:

Imac 27"

Har tänkt att uppgradera minnet i min Imac 27" (Imac 10.1, Core 2 Duo 3,06 GHz). Nu sitter det 4 Gb (2*2) i burken och som jag förstår det finns det fyra minnesplatser? Det minne som är installerat från fabrik sitter i själva burken och de två minnesplatser som finns i nederkant av skärmen är lediga, eller?

Går det att bara trycka i ett minne till, ex 4Gb (4*1), eller måste man montera parvis?

Vidare blir jag lätt konfunderad eftersom det tydligen ska sitta 204-pin PC3-8500/1067 MHz DDR3 SO-DIMM, men på nätet hittar jag bara motsvarande 1066 MHz?

Ex. http://www.dustinhome.se/pd_5010281412.aspx


Macbook 13"

Har "ärvt" en gammal 13" Macbook (Macbook 2.1, Core 2 Duo 2,16 GHz) jag har som resdator. I denna sitter det 2 Gb (2*1) som enligt apple ska vara max. Har dock sett på nätet att den i praktiken klarar drygt 3 Gb och tänkte trycka in lite till. Frågan är bara om jag ska låta 1 Gb vara kvar samt sätta in 2 Gb i den andra platsen, eller om det är bäst att sätta in 2*2 Gb även om datorn inte kan utnyttja det fullt ut? Kommentarer?

Har även tänkt att ersätta den gamla hårddisken med en SSD-dito. Kommer http://www.dustinhome.se/pd_5010471324.aspx att passa?


Tack på förhand.
 
Senast ändrad:

hw-tph

Aktiv medlem
Om din iMac: Eftersom du har en Core 2 Duo bör det fungera med bara en extra minnesmodul för totalt tre st. Jag skulle köpa matchande par för att vara säker på att det fungerar. I sammanhanget är det lite pengar det handlar om. PC8500-minne har ibland 1067MHz på etiketten men oftast står det 1066MHz. Det ska inte gör någon skillnad, och i de flesta fall fungerar snabbare minne lika väl (men jag ska tillägga att jag inte testat i en iMac).

Mer läsning: http://support.apple.com/kb/HT3912


Om din Macbook: Glöm minnesuppgraderingen. Jag har en Macbook 2,1 och den vägrar starta med mer än 2GB minne. Däremot skulle din Macbook bli fantastiskt mycket snabbare och trevligare att arbeta med om du monterar en SSD i den, till exempel den Intel X-25M du länkade till. Det är inte svårt, om du är tveksam finns det massor av film på Youtube som visar hur det går till.
 
Är själv kass på allt som har med teknik att göra samt är relativt ny i macvärlden, så jag vänder mig till er med följande frågor och hoppas att någon av er macgurus orkar svara:

Imac 27"

Har tänkt att uppgradera minnet i min Imac 27" (Imac 10.1, Core 2 Duo 3,06 GHz). Nu sitter det 4 Gb (2*2) i burken och som jag förstår det finns det fyra minnesplatser? Det minne som är installerat från fabrik sitter i själva burken och de två minnesplatser som finns i nederkant av skärmen är lediga, eller?

Går det att bara trycka i ett minne till, ex 4Gb (4*1), eller måste man montera parvis?

Vidare blir jag lätt konfunderad eftersom det tydligen ska sitta 204-pin PC3-8500/1067 MHz DDR3 SO-DIMM, men på nätet hittar jag bara motsvarande 1066 MHz?

Ex. http://www.dustinhome.se/pd_5010281412.aspx


Macbook 13"

Har "ärvt" en gammal 13" Macbook (Macbook 2.1, Core 2 Duo 2,16 GHz) jag har som resdator. I denna sitter det 2 Gb (2*1) som enligt apple ska vara max. Har dock sett på nätet att den i praktiken klarar drygt 3 Gb och tänkte trycka in lite till. Frågan är bara om jag ska låta 1 Gb vara kvar samt sätta in 2 Gb i den andra platsen, eller om det är bäst att sätta in 2*2 Gb även om datorn inte kan utnyttja det fullt ut? Kommentarer?

Har även tänkt att ersätta den gamla hårddisken med en SSD-dito. Kommer http://www.dustinhome.se/pd_5010471324.aspx att passa?


Tack på förhand.
Jag kan ge dig en början till svar. Försökte hitta din iMac 27" 3,06 MHz men lyckades inte.
Vad gäller minne bör det vara märkesspecifikt, se bifogad länk till Mac-minnen: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s66107668&o=tillv_pop&cols=#rparams=l=s66107708
Där kan du också jämföra priser.
iMac 27" från mitten av 2010 har 4 minnesplatser, då kan du enkelt lägga till 2x2GB och få 8GB. Det borde räcka (Har själv en Macbook Pro 13" med 8GB). Alternativet är att byta till 2x4GB. Minne till Mac har blivit billigt jämfört med för ett år sedan.
Om det står 1066 eller1067 MHz spelar ingen roll.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
macbook och maxminne

Jag har själv en tre år gammal MB, inte pro-modellen.
I den kör jag 2*2 GB minne, och det utan några som helst problem.
Processorn i är Core 2 Duo 2,1 Ghz.
Därför är jag tveksam till att du verkligen är begränsad till 2GB.

Jag vågar inte lova att du kan köra 4GB i den du har, men det är helt klart inte uteslutet att det går.
Vet du vilken årsmodell det är på den?

Dustin har en "konfigurator" där du kan ta reda på exakt vad som gäller för din dator:
http://www.dustin.se/DynamicPage.aspx?groupSet=4&group=2732&pageID=506
 

Pippo

Aktiv medlem
Hej och tack för svaren.

Vad gäller Imacen beställde jag 2*2 Gb till och det stämde med 1066 MHz, så med den biten ska det inte vara några problem. Måste dock erkänna att det var förvirrande med 1066 MHz vs 1067 MHz men jag antar att det handlar om avrundning eller liknande.

Vad gäller ibooken ska just den modellen svälja max 2 Gb enligt apple, men enligt Macworld ska de inofficiellt klara 3 Gb. Eftersom kostnaden inte är så brutal så beställde jag ett 2 Gb-kort och hoppas att det fungerar (3 Gb totalt eller 2+1).

Edit:

Glömde tillägga att det blev en 120 Gb Intel SSD också som ska sitta i den bärbara. Har hittat en bra guide på nätet så det ska nog inte vara några problem att klona och byta.

Edit 2:

Det ska vara MacBook (Mid 2007) jag har, alltså 2.1.
 
Senast ändrad:

Pippo

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Pippo

Aktiv medlem
Ville bara fråga, blev du nöjd med resultatet? På vilken dator märktes störst skillnad?
Jodå, jag är så nöjd så. Med Imacen märker jag ingen större skillnad mer än att det känns bra rent mentalt att ha 8 Gb istället för 4. När det också är så billigt som det är nu och när jag ändå skulle trimma den bärbara så var det ju bara att slå två flugor i en smäll. ;)

Macbooken däremot känns som en helt ny dator, framförallt pga SSD:n. Inga väntetider längre på att program ska öppnas, datorn är helt tyst och svalare mm.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jodå, jag är så nöjd så. Med Imacen märker jag ingen större skillnad mer än att det känns bra rent mentalt att ha 8 Gb istället för 4. När det också är så billigt som det är nu och när jag ändå skulle trimma den bärbara så var det ju bara att slå två flugor i en smäll. ;)

Macbooken däremot känns som en helt ny dator, framförallt pga SSD:n. Inga väntetider längre på att program ska öppnas, datorn är helt tyst och svalare mm.
Faktum är att jag var inne på att köpa en ny laptop men inte ville lägga pengarna som krävs på en ny macbook pro, med tanke på att den bärbara primärt används vid resor eller vid slösurfande i soffan. Hemma använder jag nästan uteslutande Imacen eller Iphonen. Funderade t.o.m. på att köpa en bärbar PC, men tanken på att behöva rensa datorn från alla förinstallerade skräpprogram, börja pilla med antivirusprogram igen samt att jag upplever skärmen på min macbook bättre än de glansiga skärmarna som sitter i dagens bärbara < 8.000:-, fick mig till att avstå. Nu är jag bara så nöjd och dessutom blev det f*n så mycket billigare ;)
 
ANNONS