Annons
Gammal 2018-06-28, 15:29
alfin

Olof R skrev: Återkoppla gärna i tråden och berätta vad DU tycker om Mitakon 35/0.95 när du fått ditt och hunnit prova. Det skulle vara riktigt intressant att höra om dina erfarenheter.
Här är en review av Mitakon 35/0.95 II med jämförelser och exempel.

https://jonasraskphotography.com/201...95-mk2-review/
Gammal 2018-06-29, 23:21
Brix

Idag verkar mitt Mitakon ha skickats iaf. så jag bör förhoppningsvis ha det inom 1-2 veckor. Längtar :)
Gammal 2018-07-12, 11:06
Brix

Uppdaterar tråden igen för att säga att jag nu fått Mitakonet och jäklar vilket litet objektiv det är :)
Första intrycken: grym byggkvalité och väger mer än vad det ser ur att göra :P Inte hunnit testa det så mycket än men kan säga att det verkligen går att få ett extremt kort skärpedjup och att bokehn är mycket fin :) Upplever även att färgerna ser annorlunda ut jämfört med mina Fuji-objektiv. Känns nästan som att bilderna får lite mer av en "vintage"-look med det, vilket jag verkligen gillar :)
Gillar verkligen fokusringen också, hur mjuk som helst och har en perfekt mängd motstånd :)

Det enda jag hittills inte gillar med objektivet är den klicklösa bländarringen :/ Det är dock inget jätteproblem då jag kommer fota på F0.95 ungefär 99% av tiden :P Dock får man vara lite uppmärksam så man inte råkar komma åt den av misstag.
Det lider också av en hel del flare har jag märkt, så man får väl försöka undvika att fota mot starka ljuskällor.

Hittills är jag iaf. väldigt nöjd, men ska fortsätta testa det :)
Gammal 2018-07-12, 11:47
Olof R

Brix skrev: Uppdaterar tråden igen för att säga att jag nu fått Mitakonet och jäklar vilket litet objektiv det är :)
Första intrycken: grym byggkvalité och väger mer än vad det ser ur att göra :P Inte hunnit testa det så mycket än men kan säga att det verkligen går att få ett extremt kort skärpedjup och att bokehn är mycket fin :) Upplever även att färgerna ser annorlunda ut jämfört med mina Fuji-objektiv. Känns nästan som att bilderna får lite mer av en "vintage"-look med det, vilket jag verkligen gillar :)
Gillar verkligen fokusringen också, hur mjuk som helst och har en perfekt mängd motstånd :)

Det enda jag hittills inte gillar med objektivet är den klicklösa bländarringen :/ Det är dock inget jätteproblem då jag kommer fota på F0.95 ungefär 99% av tiden :P Dock får man vara lite uppmärksam så man inte råkar komma åt den av misstag.
Det lider också av en hel del flare har jag märkt, så man får väl försöka undvika att fota mot starka ljuskällor.

Grattis!!! Det ska vara kul att fotografera!!!
Gammal 2018-07-12, 22:51
alfin

Brix skrev: Uppdaterar tråden igen för att säga att jag nu fått Mitakonet och jäklar vilket litet objektiv det är :)
[...]
Nu vill vi se bilder på 0.95! Bilder, bilder, bilder...
Gammal 2018-07-13, 06:46
fotobollfoto

Brix skrev: [...]den klicklösa bländarringen [...] vara lite uppmärksam så man inte råkar komma åt den av misstag.[...]
Ett vanligt brett gummiband lite på snedden över bländarringen kan nog fungera som broms.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:41.

Tether Tools Case Air