Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att fixa någon fin förstoring, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipAhlander

Aktiv medlem
Jag har nu fotograferat i några månader och jag har lyckats samla på mig ett antal bilder jag är nöjd med. Jag tycker det börjar bli dags att man ser på min lägenhet att jag fotograferar så jag tänkte skaffa mig ett antal utskrifter, då ett antal förstoringar.
Då jag inte sett några direkta "att tänka på-tips" osv så slänger jag upp en tråd här.

Jag har ett litet antal frågor som jag skulle uppskatta att få frågor på.
1. Gör det en stor skillnad på var man skriver ut, hur står sig isåfall japan photo i konkurrensen? Om de nu inte är bra, vilka andra vänder man sig till?
2. Är canvas så pass prisvärt? Ger inte en vanlig matt förstoring bra resultat?
3. Vad ska man tänka på, förutom upplösning då, när man skickar in sin förstoring?
4. Hur pass stora tror ni jag kan göra mina bilder? Vad räcker en bild som är skarp och bra i datorn från min d3000 till? 60x40 bör väl inte vara något problem iallafall?

Tack på förhand, kan knappt vänta tills jag pyntat mitt tillhåll :)
 

CarlaKajsa

Aktiv medlem
Utskrifter

Jag har ett litet antal frågor som jag skulle uppskatta att få frågor på.
1. Gör det en stor skillnad på var man skriver ut, hur står sig isåfall japan photo i konkurrensen? Om de nu inte är bra, vilka andra vänder man sig till?
**Där är skillnad, mest hänger det på kvalitén på pappret tycker jag. Japan Photo har fått bra kritik, personligen kör jag mina via crimson.se
2. Är canvas så pass prisvärt? Ger inte en vanlig matt förstoring bra resultat?
**Jo men canvas är ngt helt annat, ger en annan struktur. Testa bägge :)
3. Vad ska man tänka på, förutom upplösning då, när man skickar in sin förstoring?
**Väljer du att skicka via webben som tex Crimson så ger deras webb verktyg dig en klar indikation på om din bild klarar av den pappersstorlek du valt. Lätt och överskådligt.
4. Hur pass stora tror ni jag kan göra mina bilder? Vad räcker en bild som är skarp och bra i datorn från min d3000 till? 60x40 bör väl inte vara något problem iallafall?
**Se ovan

Lycka till! Det är roligt att ha sina alster på väggen :)
 

Torun

Aktiv medlem
Hänger på den här tråden.. För mig är detta en djungel och jag känner mig trögare ju mer jag läser. Ett tecken på att jag Är trög kanske, men nu är jag förvirrad!

Jag har Crimsonutskrifter i storleken 30x20 cm som är okej. Bilderna har varit 3000x2000 pixlar stora och 72 dpi. Hade kvalitén blivit bättre om jag haft dem i 300 dpi?

Nu har jag fått en förfrågan om jag vill sälja en bild som jag bara har kvar i nerskalad storlek - 1085x700 pixlar. Laddar jag upp bilden på Crimsons expressida duger bilden bara till en storlek på 10x10cm med bästa kvalité. Laddar jag upp samma bild på deras Prefixsida så blir bilden utan att jag anpassad storleken 38x25 cm. Hur hänger detta ihop? Sparar jag om samma bild i 300 dpi blir originalstorleken 9x6 cm och den bilden kan jag ange storleken 30x20 cm på utan att jag får något meddelande om kvalitéförsämring, medan dpi sjunker till 92. Är det så att jag inte får någon varning om dålig kvalité? Eller är det så att det blir bra om jag skriver ut i storlek 30x20? Råkade ange en storlek på 3 cm och då protesterades det.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad är det för bilder? Själv tycker jag om Canvas, fast det beror du dock på motivet.
Sålde ett par bilder till familjen i storlek 50*70 cm från en Canon 400D (10 MPx)

Canvas är rätt förlåtande när det gäller detaljåtergivning.

Dessutom så ju större bilden är desto längre ifrån står man!

Sen gillar jag Passepartout! Så hittar du en snygg ram så anpassa den framkallningen efter ramen och dess passepartout. Ex har jag ett par bilder med IKEAS RIBBA 50*50 cm är ramen tror jag och bilden är 19*19 cm samt så är den passapartout på själva bilden och sen kommer den riktiga passepartouten. Inne i bildens passepartout signerar jag mina verk!

Du kan gå in på IKEA för upplägget är identiskt till deras.

Sen så ska man vara petig om det är konstbilder så ska de ju helst hänga i ögonhöjd. Fast det är det inte många som gör.... Jag tillhör den sista.

/Stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hänger på den här tråden.. För mig är detta en djungel och jag känner mig trögare ju mer jag läser. Ett tecken på att jag Är trög kanske, men nu är jag förvirrad!

Jag har Crimsonutskrifter i storleken 30x20 cm som är okej. Bilderna har varit 3000x2000 pixlar stora och 72 dpi. Hade kvalitén blivit bättre om jag haft dem i 300 dpi?

Nu har jag fått en förfrågan om jag vill sälja en bild som jag bara har kvar i nerskalad storlek - 1085x700 pixlar. Laddar jag upp bilden på Crimsons expressida duger bilden bara till en storlek på 10x10cm med bästa kvalité. Laddar jag upp samma bild på deras Prefixsida så blir bilden utan att jag anpassad storleken 38x25 cm. Hur hänger detta ihop? Sparar jag om samma bild i 300 dpi blir originalstorleken 9x6 cm och den bilden kan jag ange storleken 30x20 cm på utan att jag får något meddelande om kvalitéförsämring, medan dpi sjunker till 92. Är det så att jag inte får någon varning om dålig kvalité? Eller är det så att det blir bra om jag skriver ut i storlek 30x20? Råkade ange en storlek på 3 cm och då protesterades det.
Dpi och dpi. Det viktigaste är antalet pixlar. DPI har man för att tex beräkna kvalitén. Dvs 3000*2000 pixlar bild sparad i 72 dpi ger samma utskiftsresultat som om du sparat den i 300 dpi.

1085*700 px skulle jag nog aldrig vilja skriva ut i 38*25 cm. Om man kollar på DPI värdet i 38*25 cm utskfrift så blir denna låg och det säger en del om kvaliten. Inte ens om du skriver ut den på Canvas och backar ett steg bakåt så blir det nog inte bra resultat.

/Stefan
 
ANNONS