Annons

Fujinon XF

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Sprang på denna...kanske inget nytt men hittade det inte i forumet iallafall...
Lite bilder på de förhoppningsvis snart utkommande nya fujinon-gluggarna;

Fujinon Super EBC XF 10–24 mm f/4 R LM OIS
Fujinon Super EBC XF 23 mm f/1.4 R
Fujinon Super EBC XF 27 mm f/2.8 R
Fujinon Super EBC XF 55–200 mm f/3.5–4.8 R LM OIS
Fujinon Super EBC XF 56 mm f/1.4 R

länk

Själv längtar jag mest efter 56:an...:)
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Knepigt att 10-24:an inte förärats med fasta bländarsteg på ringen, trots att ljusstyrkan är fast över hela omfånget.

Sen ändring i specifikationen? Eller en ambition att ha samma hantering på zoomarna oavsett om de har fast ljusstyrka eller ej?

Nu verkar iaf 58 mm filtergänga vara förstaval i X-systemet. Var lite hipp som happ på de första objektiven med 39 mm, 52 mm och 58 mm omvartannat.
 

KennethF

Aktiv medlem
I torsdag fick jag min XF 55-200 3,5-4,8 R LM OIS från Cyberphoto. Har nu testat den under helgen och den är skarp. Den är skarp redan på full öpning i båda ändarna 55 och 200. Kör som regel på bländare 5,6 och den är rikigt bra. Mekaniskt är den minst lika bra som 18-55. Autofokusen är tyst och snabb.. Det verkar vara ett mycket bra objektiv.
 

stregnil

Aktiv medlem
I torsdag fick jag min XF 55-200 3,5-4,8 R LM OIS från Cyberphoto. Har nu testat den under helgen och den är skarp. Den är skarp redan på full öpning i båda ändarna 55 och 200. Kör som regel på bländare 5,6 och den är rikigt bra. Mekaniskt är den minst lika bra som 18-55. Autofokusen är tyst och snabb.. Det verkar vara ett mycket bra objektiv.
Hej,

Nu har du hunnit ha objektivet några veckor, känns den fortf ok.
För/nackdelar?

/Sten
 

KennethF

Aktiv medlem
Hej

Jag har nu testat gluggen ytterligare ett par gånger. Optiskt är den en fullträff. Den är skarp både på 55 och 200 mm. En märklig sak är att det är svårt att se skillnad på full öppning och ett steg nedbländat - man får nära nog samma höga upplösning fullt öppen som vid f5,6.

Jag tycker att Fuji gjort en bra kompromiss mellan ljusstyrka och vikt/storlek. Jag har tidigare haft Tamron 70/200 f2,8 detta var ett skarpt objektiv något nedbländat men tungt och klumpigt. Tyvärr var den så tung att jag drog mig för att ta den med mig. XF 55-200 väger klart mindre och den kommer säkerligen följa med ut .

Den här zoomen 55-200 är minst lika bra som XF 18-55. Mekanisk känns den något mer välbyggd och gedigen. Zoomringen är trögare.

Så det blir högsta betyg från mig.
 
ANNONS