Annons

iMac för 11500:-

Produkter
(logga in för att koppla)

kalalokki

Medlem
Är långt ifrån speciellt påläst och duktig på datorer men ska nu gå tillbaka till stationär dator.
Har kommit igång och fotar en hel del på som jag skulle vilja uttrycka det "seriöst hobbybruk".

Vill inte ha nån diskussion Mac vs. PC men undrar helt enkelt om en iMac för (idag) 11500:- funkar bra för seriöst hobbybruk när det gäller redigering. Har kostat på mig lite grejer under senaste året och vill nu ha en dator som funkar väl.....
Just nu börjar dom på 11500:- men det finns ju självklart utrymme för nån vassare modell för ytterligare nån 1000-lapp upp. Vad ska jag tänka på då?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Är långt ifrån speciellt påläst och duktig på datorer men ska nu gå tillbaka till stationär dator.
Har kommit igång och fotar en hel del på som jag skulle vilja uttrycka det "seriöst hobbybruk".

Vill inte ha nån diskussion Mac vs. PC men undrar helt enkelt om en iMac för (idag) 11500:- funkar bra för seriöst hobbybruk när det gäller redigering. Har kostat på mig lite grejer under senaste året och vill nu ha en dator som funkar väl.....
Just nu börjar dom på 11500:- men det finns ju självklart utrymme för nån vassare modell för ytterligare nån 1000-lapp upp. Vad ska jag tänka på då?
Vilken iMac är det? Den billigaste på Apple Store kostar 12.295:-.

Internminne är det första jag skulle lägga extrapengar på.
 

kalalokki

Medlem
Vilken iMac är det? Den billigaste på Apple Store kostar 12.295:-.

Internminne är det första jag skulle lägga extrapengar på.

Tittade främst på denna-
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/IMACMD093SA/apple-21-5-imac-md093

Påjust 21,5" finns det ju några varianter upp till 13 papp där nu ju..... Vad får jag som är bättre på t.ex den för 13000:-
- http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/IMACME087SA/apple-imac-21-5-me087
 

professorb

Aktiv medlem
Tittade främst på denna-
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/IMACMD093SA/apple-21-5-imac-md093

Påjust 21,5" finns det ju några varianter upp till 13 papp där nu ju..... Vad får jag som är bättre på t.ex den för 13000:-
- http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/IMACME087SA/apple-imac-21-5-me087
Jag skulle helt klart lägga till för att få den större 27 tummaren. Mer yta och fler pixlar är bra om man skall jobba med bilder. Kör själv Mac med 30 tum externskärm.
 

Mesch

Aktiv medlem
Välj hellre en ny/beg iMac 27", den kan man uppgradera minnet i på ett smidigt sätt.
Om den räcker till beror, skulle jag säga, rätt mycket på vilken kamera du har.
Har du en 37MPix eller en 12MPix kamera?
Det påverkar väldigt kraftigt hur bra datorn duger eller inte.
 

sege

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad iMac 27" från 2010 som är minst en (kanske två?) generationer gammal. Den fungerar alldeles utmärkt och jag är jättenöjd.

Köp en begagnad och köp en 27" eller vänta några månader till och köp en ny 27" är nog mitt förslag också.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag har föregångaren till den 21" som pekar på - dvs 2 - 3 år gammal. Visserligen arbetar jag inte med bilder på den men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det. (Sitter vid en 24" hårdvarukalibrerad skärm till en pc.....)

Är ganska säker på att den nya serien iMac saknar CD/DVD-spelare. Tidigare satt de i skärmen men nu när skärmarna är ännu tunnare, så fick spelaren stryka på foten. Så detta hade blivit mitt första tillbehör.

Internminne hade jag satsat på i steg 2. Googlar du runt lite, så verkar det som om att det är enkel procedur att själv putta in nya minnen och så var det inte på de tidigare modellerna. Det lär tom vara så att du inte behöver köpa minneskretsarna från Mac, utan det finns alternativ som garanterat fungerar. Mitt köp #2

Slutligen hade jag satsat på backup. Finns massor av lösningar men Mac:ens alternativ kittlar. Det senaste är en disk som du fäster på fästet bak på skärmen. Finns i olika storlekar och som vanligt lite dyrare än något annat men snyggt och rent blir det. Dvs köp 3.

Avslutningsvis så vill jag tipsa om en sida där jag tycker att det finns en hel del matnyttigt för oss som inte är Mac nördar

http://www.99mac.se/

Lycka Till
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Jag har föregångaren till den 21" som pekar på - dvs 2 - 3 år gammal. Visserligen arbetar jag inte med bilder på den men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det. (Sitter vid en 24" hårdvarukalibrerad skärm till en pc.....)

Är ganska säker på att den nya serien iMac saknar CD/DVD-spelare. Tidigare satt de i skärmen men nu när skärmarna är ännu tunnare, så fick spelaren stryka på foten. Så detta hade blivit mitt första tillbehör.

Internminne hade jag satsat på i steg 2. Googlar du runt lite, så verkar det som om att det är enkel procedur att själv putta in nya minnen och så var det inte på de tidigare modellerna. Det lär tom vara så att du inte behöver köpa minneskretsarna från Mac, utan det finns alternativ som garanterat fungerar. Mitt köp #2

Slutligen hade jag satsat på backup. Finns massor av lösningar men Mac:ens alternativ kittlar. Det senaste är en disk som du fäster på fästet bak på skärmen. Finns i olika storlekar och som vanligt lite dyrare än något annat men snyggt och rent blir det. Dvs köp 3.

Avslutningsvis så vill jag tipsa om en sida där jag tycker att det finns en hel del matnyttigt för oss som inte är Mac nördar

http://www.99mac.se/

Lycka Till
På nya 21" iMac är det verkligen ingen dans på rosor att byta internminnet. Man måste plocka loss glaset och LED-panelen från chassit, sen måste man plocka loss stora delar av elektroniken innan man kommer åt att byta RAM.
 

Anders Malmström

Aktiv medlem
Om du köper begagnat se bara till att du får bra grafikkort och processor med 64-bits stöd. Detta är väl standard på allt som kommer nu men själv sitter jag med en iMac från 2010 med endast 32-bits stöd. Har funkat/funkar kanon MEN har nu köpt ny kamera som har nytt RAW-format som kräver ny mjukvara som i sin tur kräver modernare processor och grafikkort... lite trist då det inte går att uppgradera en iMac.
//A
 

reboot81

Aktiv medlem
Om du köper begagnat se bara till att du får bra grafikkort och processor med 64-bits stöd. Detta är väl standard på allt som kommer nu men själv sitter jag med en iMac från 2010 med endast 32-bits stöd. Har funkat/funkar kanon MEN har nu köpt ny kamera som har nytt RAW-format som kräver ny mjukvara som i sin tur kräver modernare processor och grafikkort... lite trist då det inte går att uppgradera en iMac.
//A
Du får gå tillbaka till 2006 års utbud av iMac för att hitta en processor som inte har 64bit. (PowerPC)
Har själv en 2010 års iMac, funkar finfint med senaste OS X och nya kameror och RAW-format.
 

kalalokki

Medlem
Välj hellre en ny/beg iMac 27", den kan man uppgradera minnet i på ett smidigt sätt.
Om den räcker till beror, skulle jag säga, rätt mycket på vilken kamera du har.
Har du en 37MPix eller en 12MPix kamera?
Det påverkar väldigt kraftigt hur bra datorn duger eller inte.
Har idag en D7000 och kan nog tänka mig att nästa hus skulle kunna bli en D610 el likn.....

Jag är nog för okunnig på det här med datororer så är beredd att lägga den slanten extra det kostar att köpa nytt. Jag får helt enkelt ta den smällen och betala för den tryggheten.
Många rekommenderar tydligen 27" så får nog dra det en vända till innan man slår till.

Men skärmarna på de här datorerna är väl fullt okej för mitt ändamål?
 

Mesch

Aktiv medlem
Ja, skärmarna är tillräckligt bra för amatörbruk.
Vill man kalibrera skärmen fullt ut så är det inte möjligt om jag förstått det hela.
27" har fördelen att man själv kan uppgradera minnet, något som blir bra mycket billigare än att låta Apple sätta in 16 eller 32Gb minne.
Så länge man inte har de tyngre sensorerna typ D800 så funkar nog de flesta datorerna.
Fast mina raw-filer passerar 40Mb styck och det gör att LR tar god tid på sig att öppna dem.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

erdeljan

Aktiv medlem
RAW från min D800 öppnas utan problem på en 13' MacBook Pro, dock 2,7 Intel Core i7, köpt i för exakt två år sedan. Uppgraderade minnet från 4GB till 8GB. Kasta inte bort pengarna, köp en beg ;)
 

kalalokki

Medlem
Klart!!!
Blev en 10 mån gammal 27" Första känslan är så j-a bra. Tack för hjälpen alla som stod på sig om 27"!!
Det här blir bra :)
 
ANNONS