Annons
Gammal 2016-12-24, 14:40
millgard

Det lät billigt! Paketpris 280' jämnt.
Gammal 2016-12-24, 16:59
djungel

Alve Henricson skrev: Håller med några av tidigare kommentatorer, 70-200 mm är bra för valar om du sitter i gummibåt som är i fjordar. Men jag har haft möjlighet att använda allt från 24-105 mm till 600 mm. Allt beror ju på var du befinner dig (lågt ner i liten gummibåt eller högt upp på ett fartyg) och på vilken typ av bild du vill ha.

Ett litet tips: Om du får möjligheten att sitta lågt, till exempel i en gummibåt, använd då gärna en av de nedre fokuspunkterna i kameran. På så vis hamnar valen i bildens nederkant och du har möjlighet att få med till exempel berg eller moln i bakgrunden. I annat fall brukar bilder på valar ofta bli en fena omringat av vatten, inte speciellt sexigt ;)

Skickar med bild på en knölvals mun.
Tack Alve. det blev ett 70-200 eftersom jag ändå saknat denna brännvidd ibland. Annars använder jag till 90% 400-600 för alla mina bilder. Om jag får möjlighet och vädret är ok skall jag åka med gummibåt. I Olafsvik verkar det dock bara finnas en sorts båt. Jag lägger upp min egen resa och inget paket så jag har möjlighet att ändra mina planer men jag tror jag utesluter Husavik och håller mig i södra/västra Island.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.

B+W Filter