Annons
Gammal 2013-06-24, 20:54
fotograf-magnus-stalberg

Roger78Johansson skrev: Fick precis veta att direktavskrivningar på utrustning som är har en normal livslängd på 3 år får avskrivas eller utrustning av mindre värde ca 23000 exkl moms.
Det betyder alltså att man kan köpa utrustning avsedd endast för ett uppdrag och dra av det och sedan är det ok för för företaget att slänga den så den försvinner ut inventariet! Eller har jag missat något och att det någonstans säger att man måste behålla produkten i inventariet ändå under en viss period?
Min rekommendation är att du ringer Skatteverket, förklarar hur du tänker och frågar dem om du kan göra så. I annat fall tror jag du riskerar att göra något som nog inte är så våldsamt klokt.
Gammal 2013-06-25, 11:50
Roger78Johansson

fotograf-magnus-stalberg skrev: Min rekommendation är att du ringer Skatteverket, förklarar hur du tänker och frågar dem om du kan göra så. I annat fall tror jag du riskerar att göra något som nog inte är så våldsamt klokt.
Ringt och frågat hur jag vill gå till väga och det tillvägagångssättet är lagligt.
Hur jag tänker har jag lärt mig på detta forum att inte säga eller skriva.
Öppnar man käften för mycket så kan det helt plötsligt bli olagligt.
Gammal 2013-06-25, 12:46
ErlandH

Roger78Johansson skrev: Hur jag tänker har jag lärt mig på detta forum att inte säga eller skriva.
Öppnar man käften för mycket så kan det helt plötsligt bli olagligt.
I så fall var det nog olagligt innan du "öppnade käften".

Det händer att Skatteverket gör revision även av små, nya, privata företag. Om det då är så att företaget har hyfsat stora inköp av direktavskrivna inventarier (t ex kameror) som ganska snart tycks vara försvunna utan någon intäkt så kommer myndigheten förstås att undra vad som har hänt. Att företagaren har bestämt sig för att "slänga" t ex en månadsgammal 5D lär de inte tro på.
Gammal 2013-06-25, 13:10
Roger78Johansson

Se redan nu antas att olagligheter är i görningen. Det jag menar är att fel ordval här resulterar i förvrängning och felaktiga antaganden.
Skatteverket lär inte bry sig och det kommer finnas ordentliga bevis på att jag gjort mig av sakerna. De ska nämligen lämnas in på återvinningsstation. När jag väl gjort det så är det enligt lag i deras ägo och slipper bekymmer med att antagen att jag sålt sakerna vidare.
Föresten är det inte 5D som ska köpas in eller att den kommer vara 1 månad gammal när projektet är slut. Jag vill bara ha den avskriven så fort som möjligt av skattemässiga skäl och denna tråd har varit till stor hjälp, samt Skatteverket.
Gammal 2013-06-25, 13:40
ErlandH

Roger78Johansson skrev: Se redan nu antas att olagligheter är i görningen. Det jag menar är att fel ordval här resulterar i förvrängning och felaktiga antaganden.
Nja, det var ju du själv som skrev att "så kan det helt plötsligt bli olagligt". Och mina exempel var förstås bara just exempel.
Gammal 2013-06-28, 16:20
Rommel

Roger78Johansson skrev: De ska nämligen lämnas in på återvinningsstation. När jag väl gjort det så är det enligt lag i deras ägo och slipper bekymmer med att antagen att jag sålt sakerna vidare..
Väldigt smidigt och smart! I och med du lämnar in den så blir det olagligt även för dig att ta tillbaka den. Tar någon den från stationen så är det ju stöld gentemot dom som begås och inte dig. Du kan alltså använda dom som en mellanhand.
Den lägger jag till i min svarta bok!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42.

Tether Tools Air Direct Wireless Tethering System