Annons

Ska jag skaffa Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Jo det stämmer.
Och det tydligaste exemplet var för ett par månader sedan när Google ändrade i sitt API för kartmodulen.
Så nu står användare av LR6 utan kartor.

Köper man en nyare kamera så är man hänvisad till DNG-konvertering innan import men det funkar ju.
Osupportad innebär främst att du inte kan få hjälp från leverantören om råkar i onåd med produkten. Och i det fallet stämmer det inte eftersom du kan kontakta Adobe via telefon, chatt eller forum om du har problem med din LR6.
Vad gäller kartorna så är det ju Google som inte längre supportar det gamla API:et som används i LR6.
Dessutom kan du fortfarande genom att alt/option-klicka på GPS-pilen i biblioteksmodulen komma direkt till platsen i din browser och Google maps.

Helt rätt däremot att inga nya funktioner, kameramodeller och fixar läggs till i LR6 och något man måste ta i beaktande. Men det gäller väl många andra produkter också?

Thommy
 

thommya

Aktiv medlem
Datorn som jag ser det bör inte vara några problem, hur stora bildfiler är det och vad vill du göra?

Om du ska köpa LR kan du bara själv svara på utifrån dina behov. Vill man fördjupa sig i redigering på riktigt är LR/PS helt fantastiskt. Det finns hur många tutorials som helst på nätet. Det är bara sätta sig i skolbänken :) LR är väldigt intuitivt att jobba med och man kommer snabbt in i det, för mig var det en game changer.
Istället för all negativitet om Adobe och ofta rena felaktigheter kan jag starkt rekommendera Lightroom. Och jag kan bara hålla med i Ulfs argument.
Du kan dessutom ladda hem en testversion och prova i 7 dagar innan du bestämmer dig. Och då kan du i lugn ch ro känna efter om det funkar i din dator och efter dina behov. Kollade precis och så här gör man tydligen:
Ladda ner Lightroom 6.0 från den här länken:
https://helpx.adobe.com/download-install/kb/lightroom-downloads.html
- Installera
Ladda ner Lightroom 6.14-patch från samma länk
- Installera.
Det kan stå CC2015.14 men det är tydligen skitsamma.

Hoppas det funkar för dig!

Thommy
 

unoengborg

Aktiv medlem
Osupportad innebär främst att du inte kan få hjälp från leverantören om råkar i onåd med produkten. Och i det fallet stämmer det inte eftersom du kan kontakta Adobe via telefon, chatt eller forum om du har problem med din LR6.
Vad gäller kartorna så är det ju Google som inte längre supportar det gamla API:et som används i LR6.
Dessutom kan du fortfarande genom att alt/option-klicka på GPS-pilen i biblioteksmodulen komma direkt till platsen i din browser och Google maps.

Helt rätt däremot att inga nya funktioner, kameramodeller och fixar läggs till i LR6 och något man måste ta i beaktande. Men det gäller väl många andra produkter också?

Thommy
Nja, de flesta innefattar nog även buggfixar i begreppet. Så även Adobe på deras support site kan man läsa:

"Med början den 30 november 2018 stöds inte Kartvy längre på dessa versioner.Detta kommer inte att åtgärdas eftersom dessa versioner inte längre stöds av Adobe. När du går till kartmodulen efter detta datum kommer skärmen att vara tom och den visar ingen kartvy."

Att fixa detta hade förmodligen varit väldigt enkelt. Med största sannolikhet är det bara en licensnyckel som gått ut.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Med största sannolikhet är det bara en licensnyckel som gått ut.
Precis. Det är ju ganska lätt att förstå att Adobe inte vill betala licens till Google om användarna inte betalar till Adobe ...

För övrigt kanske man ska komma ihåg att Adobes program blivit enormt mycket billigare. Det är inte många år sedan en licens för Photoshop kostade uppåt 10000 kr. Den summan skulle räcka till nuvarande månadsavgift i ganska många år ...
 

thommya

Aktiv medlem
Nja, de flesta innefattar nog även buggfixar i begreppet. Så även Adobe på deras support site kan man läsa:

"Med början den 30 november 2018 stöds inte Kartvy längre på dessa versioner.Detta kommer inte att åtgärdas eftersom dessa versioner inte längre stöds av Adobe. När du går till kartmodulen efter detta datum kommer skärmen att vara tom och den visar ingen kartvy."

Att fixa detta hade förmodligen varit väldigt enkelt. Med största sannolikhet är det bara en licensnyckel som gått ut.
Läs vad jag och andra skriver en gång till.
"inga nya funktioner, kameramodeller och fixar läggs till i LR6" och kartproblemet handlar om att, som flera andra redan förklarat, Google ändrat i API:et som används.
Ingen buggfix eller licensnyckel fixar det, eftersom det varken är en bugg eller någon licens som saknas.

Thommy
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Precis. Det är ju ganska lätt att förstå att Adobe inte vill betala licens till Google om användarna inte betalar till Adobe ...

För övrigt kanske man ska komma ihåg att Adobes program blivit enormt mycket billigare. Det är inte många år sedan en licens för Photoshop kostade uppåt 10000 kr. Den summan skulle räcka till nuvarande månadsavgift i ganska många år ...
Men på den tiden så var det väl ingen normalt funtad hobbyfotograf som köpte programmet om man inte var stenrik. Det fanns ju gratis på Pirate Bay, och innan det så fanns det på DC++, och innan det på diverse Warez-hemsidor och på cd-skivor som kom månadsvis och kostade småpengar. Allt på nätet var ju gratis förr i tiden...

Nuförtiden köper nog fler hobbyfotografer programmet (eller tvingas prenumerera rättare sagt)
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns massor av att tanka ner olagligt även idag (för den som vill). Handlar främst om enkelhet, säkerhet och ärlighet att man inte vill göra så.

Jag tycker man skall stödja och betala för de produkter som man använder.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Läs vad jag och andra skriver en gång till.
"inga nya funktioner, kameramodeller och fixar läggs till i LR6" och kartproblemet handlar om att, som flera andra redan förklarat, Google ändrat i API:et som används.
Ingen buggfix eller licensnyckel fixar det, eftersom det varken är en bugg eller någon licens som saknas.

Thommy
Men snälla, inse att det har ingen betydelse om det är en bugg, licensnyckel eller api ändring. Google har fortfarande kvar sin karttjänst som med något tiotal rader ny kod troligen skulle kunna fås att fungera. Alla utom några få följare av Adobe religionen inser att det är på det sättet. Adobe har ju redan visat att de behärskar att kommunicera med googles tjänst i sin nuvarande form. Hur många av de som köpte icke expirerande LR licenser på den gamla goda tiden tror du var medvetna om att Adobe inte hade motsvarande avtal med Google. Det stod säkert med väldigt liten text i något användaravtal, men det är inte så seriösa företag behandlar sina kunder jämför t.ex. hur Fujifilm hanterar uppdateringar för sina kameror. Titta även på Adobes website hur stor andel av besökarna lyckas hitta den gamla LR versionen utan hjälp. Det är ganska uppenbart att Adobe försöker manipulera sina presumptiva kunder att välja en lösning som gör att de kan koppla sina kunder hårdare till sig. Det är ingen slump att Adobe från att för några år sedan varit kung på bildbehandling nu har fått se en armada av lika bra eller bättre konkurrerande bildbehandlingslösningar växa fram.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker det är utmärkt att det kommer alternativa bildbehandlingsprogram till Adobe, det gagnar oss användare. Utvecklarna inspirerar säkert varandra, vilket förhoppnings gör programmen ännu bättre.

Jag tycker generellt att man får mer för pengarna idag än tidigare när det gäller mjukvara. Kommer ihåg att Photoshop 6 köptes in privat till en i familjen, har för mig att PS6 kostade 12000 spänn,,, då :/ Ville man nått senare ha en uppgradering kostade det en slant. Programmet levererades på CD/DVD-skiva med serial men var annars oskyddad. Så klart att privatkopieringen tog fart.

Jag fick aldrig nån känsla för PS6, det kändes kantigt att jobba med. Hänger säkert samman med hela proceduren med analog kamera, "svaga" datorer osv. Idag tycker jag PS CC tillsammans med LR är helt enastående. Det finns så många olika sätt att jobba med programmen, som ett virtuellt kemiskt laboratorium. Det är bara fantasin som sätter stop.

Som summering, jag hoppas verkligen att de övriga bilbehandlingsprogrammen hittar sina användare. Det ger fler alternativ, vet också att det finns andra redigeringsprogram som är riktigt bra. Men som instegsprogram fortfarande rekommendera LR, just därför att det finns en sån känsla i LR.
 

martinot

Aktiv medlem
Adobe CC har ju gjort det billigare för många PS-användare, men dyrare för många LR-användare.

Tror mycket av de helt olika skillnaderna i åsikt om "prisvärdhet" som debatteras på Fotosidan ligger just i det faktumet.

Själv har jag aldrig använt eller behov av PS, men kör kvar på min perpetual LR då det hade blivit mycket dyrare för mig att gå på prenumerationsvarianten (vilken ersättaren blir i framtiden återstår att se).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Priset är väl försumbart om du jobbar med det? Förstår inte all denna kritik 600 (ca) för HELA Adobe cc är faktiskt riktigt bra pris även 100 för PS och lightroom.


Däremot är lightroom helt katastrofalt dåligt! Framförallt är det segt och långsamt har inte hängt med utveckligen och det är för att tomtarna på Adobe valde att koda det i ett riktigt långsamt skriptspråk. Tänkt webbläsaren. Hur fan kunde man tänka så fel? Men Adobe har outsourcat hela kodningen till Indien för att spara några kronor, då händer väl sådant här någon Indien sa att det blev några kr billigare och ledningen sket på sig av lycka.
Sen kom något kålhuvud på att de skulle göra en Cloud-version och döpa den till samma namn och döpa om det gamla så nu gör man två versioner som försöker göra samma sak fast inte klarar av det.


Nu står Adobe här med byxorna nere. Lightroom har inte bra rykte, folk letar efter alternativ, idag är det lite si och så men om ett år så ser det nig förmodligen helt annorlunda ut.
 

martinot

Aktiv medlem
Priset är väl försumbart om du jobbar med det? Förstår inte all denna kritik 600 (ca) för HELA Adobe cc är faktiskt riktigt bra pris även 100 för PS och lightroom.
Jag jobbar inte med foto, och har inte heller några som helst ambitioner att göra så.

För mig är det enbart ett rent nöje och fritidsintresse. Vill också att det förblir så.

För mig är inte kostnader försumbara.

Speciellt inte löpande sådana (är jag extra allergisk/försiktig med).

Är som sagt själv bara i behov av DAM/RAW-framkallare. Resten är i princip ointressant för mig. Därav att det endast är Lr som är av värde för mig, och det som jag personligen beräknar kostnaden på.

För dig, eller andra, som har behov av andra applikationer från Adobe, så har jag full förståelse för att ni ser annorlunda på det.

Hoppas att du kan se det även från min synvinkel (och andra i tråden i liknande behov/situation); hobbyanvändare och endast i behov av Lr.
 

thommya

Aktiv medlem
Men snälla, inse att det har ingen betydelse om det är en bugg, licensnyckel eller api ändring. Google har fortfarande kvar sin karttjänst som med något tiotal rader ny kod troligen skulle kunna fås att fungera. Alla utom några få följare av Adobe religionen inser att det är på det sättet. Adobe har ju redan visat att de behärskar att kommunicera med googles tjänst i sin nuvarande form. Hur många av de som köpte icke expirerande LR licenser på den gamla goda tiden tror du var medvetna om att Adobe inte hade motsvarande avtal med Google. Det stod säkert med väldigt liten text i något användaravtal, men det är inte så seriösa företag behandlar sina kunder jämför t.ex. hur Fujifilm hanterar uppdateringar för sina kameror. Titta även på Adobes website hur stor andel av besökarna lyckas hitta den gamla LR versionen utan hjälp. Det är ganska uppenbart att Adobe försöker manipulera sina presumptiva kunder att välja en lösning som gör att de kan koppla sina kunder hårdare till sig. Det är ingen slump att Adobe från att för några år sedan varit kung på bildbehandling nu har fått se en armada av lika bra eller bättre konkurrerande bildbehandlingslösningar växa fram.
Ett klargörande!
Jag tycker det är enormt bra att det kommer alternativ till Lightroom och de verkar snart ikapp eller kanske några redan är där, jättebra! Men det innebär ju att Lightroom för många (väldigt många) fortfarande är väldigt bra eftersom flera (väldigt många flera) ännu inte lämnat Lightroom. Framförallt är det väldigt komplett, intuitivt och du hittar massor av hjälp, råd och tips online, kurser och liknande.
Adobe har däremot gjort massor tabbar med Lightroom som t. ex. namnsättning till LR Classic CC, ingen fortsatt utveckling av ickeprenumerationsversionen, prestanda under all kritik i vissa utgåvor osv...
Också jättebra att ge alternativ till trådskaparen som Capture One och alla andra.
Men att därifrån skriva rena felaktigheter eller komma med gissningar utan belägg är en helt annan sak.
Här följer en lista med alla felaktiga påståenden bara i denna korta tråd:

- Obs Lightroom 6 är utgången, nu är det Lightroom 8 och den finns bara som prenumeration med Photoshop för 120kr i månaden.

Svar: LR6 lever och är INTE utgånget och full support från Adobe får du i form av hjälp via telefon, chatt eller Adobes forum.
Däremot ingen support i form av nya funktioner, kameramodeller och fixar (läs, även buggfixar)

- Till att börja med är LR6 utgånget och supportas inte längre

Svar: Se ovan...

- Frågan är väl om det ens går att köpa. Numera är det prenumeration som gäller.

Svar: Se ovan...

- Eftersom lightroom förutom att redigera bilder även är ett DAM system där du lagrar dina redigeringar vilket gör att du blir väldigt bunden till programmet, och blir bunden till vad Adobe i sin godhet väljer att ta betalt av dig för att du ska kunna fortsätta redigera dina bilder.

Svar: Du är på inget sätt bunden till något och vad jag förstått har flera av konkurrenterna har t.om gjort det möjligt att exportera ut allt du behöver från Lightroom (lite osäker eftersom jag inte testat själv).
Du kan närsomhelst säga upp prenumerationen = Adobe kan inte välja att ta betalt av dig.
Fakta månadsplan: Om du avbryter inom 14 dagar efter din beställning återbetalas hela beloppet.
Säger du upp prenumerationen efter 14 dagar debiteras du 50 procent av det återstående kontraktet och tjänsten kommer att löpa resten av den månadens faktureringsperiod.

- Såvida man inte vill binda sig till att för evigt bli mjölkad på pengar från Adobe

Svar: Se ovan...

- Att fixa detta hade förmodligen varit väldigt enkelt. Med största sannolikhet är det bara en licensnyckel som gått ut.

Svar: Kanske rätt men förmodligen och sannolikt? Fakta hade varit bättre.

- Däremot är lightroom helt katastrofalt dåligt! Framförallt är det segt och långsamt har inte hängt med utveckligen.

Svar: För vem? Det betyder alltså att Lightroom är katastrofalt dåligt för alla? Hos mig och många andra funkar det alldeles utmärkt. Speciellt de senare versionerna där utveckling skett för att just förbättra prestanda.

- Men Adobe har outsourcat hela kodningen till Indien för att spara några kronor

Svar: Källa på det?

- Adobes website hur stor andel av besökarna lyckas hitta den gamla LR versionen utan hjälp.

Svar: Kan hålla med om att det borde finnas mer lättillgängligt men det tar mig cirka 10 sek att skriva "Lightroom 6 buy" i Google för att sedan två musklick senare hamna i Adobes produktkatalog där du hämtar Lightroom 6:
https://www.adobe.com/se/products/catalog.html?filters=cd_252Fphotography&page=2#

Mitt råd till TS är fortfarande att testa Lightroom 6 eller Lightroom Classic CC. Det är ju bara att prova på en trailversion.
Det är ett fantastisk komplett verktyg för oss fotografer och du hittar mängder av hjälp online.
Intuitivt och lätt att lära sig.

Smaken är som baken dock - välj själv :)

Slut för min del i denna tråd!

Thommy
 

martinot

Aktiv medlem
Svar: LR6 lever och är INTE utgånget och full support från Adobe får du i form av hjälp via telefon, chatt eller Adobes forum.
Jag kan intyga just detta. Fick hjälp av Adobe över telefon när jag hade problem att aktivera en nyinstallation av Lr 6.14 (bytte från en MBP 15" till en annan).
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jag kan tycker överlag att Adobe ändå har vettiga priser, om vi ser till vad saker kostar idag. Har man Netflix, 100 spänn. Spotify eller liknande, 100 spänn. Ljudböcker är oftast dyrare, runt 150-200 om man tittar på Storytel och Nextory. Sen kanske 100 spänn för lite mer molnlagring. Överlag inga orealistiska summor för oss idag.

Vill man, även om amatör, använda Lightroom och Photoshop kostar det oss 120 kronor. Helt i linje med vad vi betalar för andra tjänster.

Har själv inte tagit klivit fullt ut än. Lekt med Lightroom i mobilen, det är gratis för JPEG med vissa begränsningar. Och ja, mjukvaran är bra. Och jag lär nog betala i framtiden för det. Tittar även på Premier Rush, som dock ännu saknar en Android-app, som ett alternativ för video. Med lite tur kommer det kanske ett paket med Lightroom och Premier Rush för runt 150 spänn framöver.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett klargörande!
Jag tycker det är enormt bra att det kommer alternativ till Lightroom och de verkar snart ikapp eller kanske några redan är där, jättebra! Men det innebär ju att Lightroom för många (väldigt många) fortfarande är väldigt bra eftersom flera (väldigt många flera) ännu inte lämnat Lightroom. Framförallt är det väldigt komplett, intuitivt och du hittar massor av hjälp, råd och tips online, kurser och liknande.
Adobe har däremot gjort massor tabbar med Lightroom som t. ex. namnsättning till LR Classic CC, ingen fortsatt utveckling av ickeprenumerationsversionen, prestanda under all kritik i vissa utgåvor osv...
Också jättebra att ge alternativ till trådskaparen som Capture One och alla andra.
Men att därifrån skriva rena felaktigheter eller komma med gissningar utan belägg är en helt annan sak.
Här följer en lista med alla felaktiga påståenden bara i denna korta tråd:

- Obs Lightroom 6 är utgången, nu är det Lightroom 8 och den finns bara som prenumeration med Photoshop för 120kr i månaden.

Svar: LR6 lever och är INTE utgånget och full support från Adobe får du i form av hjälp via telefon, chatt eller Adobes forum.
Däremot ingen support i form av nya funktioner, kameramodeller och fixar (läs, även buggfixar)

- Till att börja med är LR6 utgånget och supportas inte längre

Svar: Se ovan...

- Frågan är väl om det ens går att köpa. Numera är det prenumeration som gäller.

Svar: Se ovan...

- Eftersom lightroom förutom att redigera bilder även är ett DAM system där du lagrar dina redigeringar vilket gör att du blir väldigt bunden till programmet, och blir bunden till vad Adobe i sin godhet väljer att ta betalt av dig för att du ska kunna fortsätta redigera dina bilder.

Svar: Du är på inget sätt bunden till något och vad jag förstått har flera av konkurrenterna har t.om gjort det möjligt att exportera ut allt du behöver från Lightroom (lite osäker eftersom jag inte testat själv).
Du kan närsomhelst säga upp prenumerationen = Adobe kan inte välja att ta betalt av dig.
Fakta månadsplan: Om du avbryter inom 14 dagar efter din beställning återbetalas hela beloppet.
Säger du upp prenumerationen efter 14 dagar debiteras du 50 procent av det återstående kontraktet och tjänsten kommer att löpa resten av den månadens faktureringsperiod.

- Såvida man inte vill binda sig till att för evigt bli mjölkad på pengar från Adobe

Svar: Se ovan...

- Att fixa detta hade förmodligen varit väldigt enkelt. Med största sannolikhet är det bara en licensnyckel som gått ut.

Svar: Kanske rätt men förmodligen och sannolikt? Fakta hade varit bättre.

- Däremot är lightroom helt katastrofalt dåligt! Framförallt är det segt och långsamt har inte hängt med utveckligen.

Svar: För vem? Det betyder alltså att Lightroom är katastrofalt dåligt för alla? Hos mig och många andra funkar det alldeles utmärkt. Speciellt de senare versionerna där utveckling skett för att just förbättra prestanda.

- Men Adobe har outsourcat hela kodningen till Indien för att spara några kronor

Svar: Källa på det?

- Adobes website hur stor andel av besökarna lyckas hitta den gamla LR versionen utan hjälp.

Svar: Kan hålla med om att det borde finnas mer lättillgängligt men det tar mig cirka 10 sek att skriva "Lightroom 6 buy" i Google för att sedan två musklick senare hamna i Adobes produktkatalog där du hämtar Lightroom 6:
https://www.adobe.com/se/products/catalog.html?filters=cd_252Fphotography&page=2#

Mitt råd till TS är fortfarande att testa Lightroom 6 eller Lightroom Classic CC. Det är ju bara att prova på en trailversion.
Det är ett fantastisk komplett verktyg för oss fotografer och du hittar mängder av hjälp online.
Intuitivt och lätt att lära sig.

Smaken är som baken dock - välj själv :)

Slut för min del i denna tråd!

Thommy
Testa gärna Lightroom, men testa i så fall att prenumerera på färskvara. Att fortfarande köra LR 6 är som att kliva på tåget vid slutstationen. Var dock medveten om villkoren och riskerna. Kan man stå ut med att inte ha evig kontroll över mjukvaran och inte är rädd för bristande IT säkerhet är priset ganska bra. Programmet är inte heller dåligt, men har kanske inte riktigt den glans det en gång åtnjöt vid jämförelse med konkurrenterna.

Vad Thommy, som annars verkar vara noggrann med sanningen, verkar glömma är att det är först i de sensaste versionerna som Adobe på allvar försökt göra något åt hastighetsproblemen. LR 6 fick en liten förbättring som dock bara fungerade på ett fåtal grafikkretsar.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har både LR6 och LR CC för 120 kr per månad. Tycker självklart man ska prova nya CC som också är mer inkluderade när det gäller hårdvara. Nya versionen CC stödjer mitt Nvidia GTX-kort, vilket inte den förra versionen gjorde. Tror inte LR6 känner av kortet och har vad jag förstår färre funktioner..

Tycker programmet tillsammans med PS fungerar väldigt smooth, inga problem alls att hantera stora bildfiler. Tyckte tidigare att datorn kunde stacka sig när man hanterade en större mängd bildfiler. Men märker inget av det nu, nu jobbar jag långsamt så det kanske ställer andra krav med större filhantering?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan tycker överlag att Adobe ändå har vettiga priser, om vi ser till vad saker kostar idag. Har man Netflix, 100 spänn. Spotify eller liknande, 100 spänn. Ljudböcker är oftast dyrare, runt 150-200 om man tittar på Storytel och Nextory. Sen kanske 100 spänn för lite mer molnlagring. Överlag inga orealistiska summor för oss idag.

Vill man, även om amatör, använda Lightroom och Photoshop kostar det oss 120 kronor. Helt i linje med vad vi betalar för andra tjänster.

Har själv inte tagit klivit fullt ut än. Lekt med Lightroom i mobilen, det är gratis för JPEG med vissa begränsningar. Och ja, mjukvaran är bra. Och jag lär nog betala i framtiden för det. Tittar även på Premier Rush, som dock ännu saknar en Android-app, som ett alternativ för video. Med lite tur kommer det kanske ett paket med Lightroom och Premier Rush för runt 150 spänn framöver.
Kanske inte låter så mycket med bara "120" här, och "100" där, och "150" därborta, etc. men sammanlagt så lägger det på en massa löpande kostnader. Varje månad.

Jag har under min digitala fototid endast köpt Lr, och endast två gånger. En gång 2010 då jag köpte Lr 3.0 för 800 kr och en gång 2015 då jag uppgraderade till 6.0 för 625 kr.

Totalt har jag under 2010-2018 lagt ut 1 425 kr på Adobe Lr.

Skulle jag kört på en prenumerationsvariant (fanns inte 2010, men låt oss räkna på det som en jämförelse) så hade det kostat 120 kr x 12 mån = 1 440 kr per år.

8,5 år x 1 440 kr = 12 240 kr.

Skillnad mellan perpetuallicenser och hyrlicenser för mig?

12 240 - 1 425 = 10 815 kr.

Nu kanske 10 papp är småpotatis för dig (och det kanske det egentligen är för mig också skall jag erkänna då jag inte är direkt fattig), men låt oss se vad för roligt jag fick för denna lilla "betydelselösa" (för mig är 10 papp visserligen småpotatis, men långt ifrån betydelselös då jag inte heller är extremt rik) mellanskillnaden.

Var i NYC i en vecka och körde lite gatufoto. Innan så beställde jag en ny gatufotokamera på Rajala (nya Fuji X-E3), en ny blixt (EF-X20) och ett nytt objektiv (XF 23/2). Allt för 10 500 kr.

Helt grym kamera, och ett klart mycket roligare kamerakitt som jag fick än att skänka pengarna till Adobe.

Jag är mycket nöjd med att jag inte prenumererar! 😊
 

Ventures

Aktiv medlem
Kanske inte låter så mycket med bara "120" här, och "100" där, och "150" därborta, etc. men sammanlagt så lägger det på en massa löpande kostnader. Varje månad.

Jag har under min digitala fototid endast köpt Lr, och endast två gånger. En gång 2010 då jag köpte Lr 3.0 för 800 kr och en gång 2015 då jag uppgraderade till 6.0 för 625 kr.
Var hittade du LR3 för 800 kr? Vill minnas att den kostade omkring 3.000 kr då och jag kunde köpa en studentlicens för halva priset. Sedan föll priset drastiskt och med det skillnaden mellan versionerna.
 
ANNONS