Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskar tips på mjuk väska/påse/fodral för DSLR + en glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

dl_4711

Aktiv medlem
Jag har kommit fram till att det är meningslöst för mig att skaffa en "riktig" kameraväska, oftast hugger jag bara kameran i flykten. Inom kort ska jag dessutom skaffa en 18-200-glugg och misstänker att den därefter extremt sällan kommer att lossas från huset.

Ändå känner jag att det vore bra att ha någon slags skydd för kameran. När den ligger på bilsätet eller skrivbordet kan den ju åka i golvet, eller liknande scenarion. Men någon väska som måste hanteras när den är tom vill jag som sagt inte dras med.

Alltså vill jag ha ett vadderat "fodral" till kameran som man enkelt kan knöla ned i fickan när man fotar. Som rymmer hus (D50) plus en glugg (sisådär 80x80mm).

Någon som har tips? Både på produkter avsedda för ändamålet eller kreativa GDS-lösningar.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Om det är oaktuellt även med en toploader så rekommenderar jag att du helt enkelt köper en bit (tex 5mm tjockt) neoprenetyg och syr lite..

Tex en gammal våtdräkt som du kapar vid höften och knäet, syr ihop nede vid knäet och en stropp för stramning i höften...

MVH Niclas,
 

dl_4711

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Om det är oaktuellt även med en toploader så rekommenderar jag att du helt enkelt köper en bit (tex 5mm tjockt) neoprenetyg och syr lite..

Tex en gammal våtdräkt som du kapar vid höften och knäet, syr ihop nede vid knäet och en stropp för stramning i höften...

MVH Niclas,
Tack för tips!

Jo, Toploadern är nog lite bökigare än jag tänkt mig. Neoprenelösningen låter smidigare.

Fick i annat forum tips om dessa, som liknar ditt våtdräktsförslag...
http://www.tiffen.com/Zing_SLR_covers.htm

Det är mer i stil med vad jag tänkt mig. Vem för Tiffen i Sverige? Finns fler liknande lösningar?
 

marcuspajp

Aktiv medlem
Eller så kan du köpa en Zing om du inte orkar sy själv. Fast jag vet inte om nån säljer dem i sverige.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag har själv två stycken neporeneöverdrag som passar ett hus med applicerat stort tele.

Detta fungerar både som regnskydd och som transportskydd när jag vill ha grejerna nära och trygga, (tex i bilsätet).
Har det ofta med om jag flyger, om handbagaget är för tungt så har jag skydd för den viktigaste kameran+objektivet och resten åker så med huvudbagaget..

MVH Niclas,
 

chajo

Aktiv medlem
Hahahahahaha!!!!

Som jag skrattade Dan (trådstartaren) fick igår hem sin Zing inköpt på ebay.... Den ser ut som en våtdräktsuspensoar!!!

Ojojojoj vad jag skrattade=) Ska nån dag föreviga den och lägga upp den i denna tråd!

(Ber om ursäkt för min omogenhet)
 

dl_4711

Aktiv medlem
chajo skrev:
Hahahahahaha!!!!

Som jag skrattade Dan (trådstartaren) fick igår hem sin Zing inköpt på ebay.... Den ser ut som en våtdräktsuspensoar!!!

Ojojojoj vad jag skrattade=) Ska nån dag föreviga den och lägga upp den i denna tråd!

(Ber om ursäkt för min omogenhet)
Håller med om liknande utseende. Riktigt fnissigt blev det... ;-)

Den funkar dock ypperligt!
 
ANNONS